Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Nejtišší čínská auta ladí expert, kterých je málo. Učil se u Fordu a Tesly

Čínská automobilka Geely se pochlubila úspěchy v oblasti redukce hluku a vibrací u svých vozů. Disponuje nákladným testovacím zařízením a ladit auta jí v něm pomáhá expert, který dříve zajišťoval klid a ticho u vozů Ford a Tesla.

Laboratoř pro měření hluku automobilky Geely | foto: Geely

Automobilka Geely se snaží budovat image jedné z nejprogresivnějších firem čínského autoprůmyslu a v mnohém se jí to daří. I když se k dlouho chystané vlastní expanzi na světové trhy teprve opětovně nadechuje, má už vcelku globální charakter. 

Do jejího portfolia totiž patří automobilka Volvo včetně elektrické značky Polestar, Geely vlastní podíl i v malajsijském Protonu a také Lotus Cars. Majitel Geely, miliardář Li Šu-fu je také akcionářem Daimleru. Sama automobilka pak prodává vozy i pod prémiovější značkou Lynk & Co a chystá plně elektrickou značku Geometry.

Geely je na rozdíl od mnoha konkurentů skoukromou čínskou automobilkou a rádo se chlubí vyspělostí svých modelů. Teď dala automobilka nahlédnout mírně do tajů vývoje svých vozů v oblasti takzvaného NVH komfortu, který je v autoprůmyslu stále větším tématem. Zkratka NVH vyjadřuje vše podstatné: Noise, Vibration and Harshness, tedy hluk, vibrace a nepohodlí. Odtlumení různých hluků, vibrací a rázů je u Geely velmi důležitou součástí vývoje a značka je na to náležitě hrdá.

Důkazem jejích schopností nejen v oblasti odhlučnění je podle představitelů Geely třeba nové MPV Jia Ji. To v nedávné době získalo nejvyšší hodnocení v testech C-ECAP, které jsou ekvivalentem zkoušek EuroNCAP, jen k hodnocení ochrany posádky ještě přidávají i hodnocení ekologičnosti vozů (použité materiály, možnosti recyklace a podobně) a také určitého komfortu posádky. V oblasti NVH získalo Geely Jia Ji stoprocentní hodnocení a z celkových 105 možných bodů má v hodnocení C-ECAP skóre 101,24 bodu.

Velký podíl na takovém výkonu má podle Geely specialista Ku Pcheng-jün (Gu Pengyun), který se věnuje intenzivně oblasti hluku a vibrací. Tento odborník získal doktorát ze strojního inženýrství na prestižní americké univerzitě MIT a 14 let dělal u Fordu v jeho oddělení NVH. Následně pracoval v automobilce Tesla, kde měl rovněž na starosti snížení intenzity hluku, což je u elektromobilů ještě důležitější než u aut se spalovacím motorem. V roce 2013 ho k sobě zlanařilo Geely.

Geely Jia Ji

Geely Jia Ji

U této automobilky Pcheng-jün vybudoval vývojové centrum a vychoval skupinu inženýrů, kteří nabrali vědomosti v oblasti akustického komfortu. Důvod byl jednoduchý, odborníků v této disciplíně je velmi málo a v Číně to platilo v roce 2013 dvojnásob, přitom přetáhnout experty ze zahraničí se z počátku nedařilo.

Dnes má tým, který začínal zhruba na padesáti lidech, přes 300 členů a Pcheng-jün zdůrazňuje, že jeho úkolem je požadovaný zvukový projev co nejvíce „připravit“ už při základní konstrukci auta. Klíčem k úspěchu je v počátku konstrukce potlačit možné šíření nežádoucích zvuků, což je oblast, kterou podle experta u Geely dobře zvládají. Teď se soustředí na kvalitní zvukový projev a snaží se docílit toho, aby žádané NVH kvality byly vneseny do samotného DNA vozu.

Na toto mysleli u Geely například při vývoji své nové kompaktní modulární platformy (CMA). Pcheng-jün upozorňuje, že zvukový projev auta je velmi subjektivní záležitostí a samozřejmě záleží na tom, jaké má dané auto být. U sportovního vozu je dobré dát průchod silným tónům, které dotváří jeho charakter, komfortní limuzína naopak žádá dokonalý klid.

Geely za účelem ladění zvukových kvalit svých vozů využívá speciální NVH laboratoř Geely Research Institute. Laboratoř je jediná svého druhu v Číně a zároveň jedním z mála takto pokročilých pracovišť na celém světě. Laboratoř má dokonalou izolaci vůči vnějšímu hluku, a tak v ní lze provádět opakovaná a vzájemně porovnatelná měření. Součástí pracoviště je i speciální komora pro simulaci různých projevů počasí, třeba větru a deště.

Geely se chlubí, že MPV Jia Ji díky tomu všemu patří k tichým a komfortním automobilům. Podle automobilky jde například o jediný vůz své kategorie, který využívá i systém aktivního potlačování hluku. Celkově využívá Geely Jia Ji přes 150 různých řešení pro tlumení hluku. Značka se chlubí tím, že co se průniku vnějšího hluku do kabiny týče, podařilo se s nastartovaným motorem na volnoběhu docílit intenzity pod hranicí 38,1 decibelu, což je velmi dobrý výkon.

Geely Jia Ji

Na druhou stranu nejde o nic nedosažitelného a podobně tiché auto umí dnes zkonstruovat prakticky kterákoli zavedená světová automobilka. Podle dat databáze Auto Decibel DB to není problém ani pro Škodovku. Rekordmanem je v tomto ohledu Yeti z roku 2012, který na volnoběh v kabině vykázal 35,9 decibelu, Kodiaq 1.4 TSI z roku 2017 dosáhl na 36,3 decibelu a níže než Geely Jia Ji se pohybuje i několik dalších vozů značky.

Že se Geely oblasti NVH intenzivně věnuje, ovšem ukazuje, jaké ambice automobilka má. Zdá se, že právě z této čínské firmy by se dříve nebo později mohl stát skutečně významný globální hráč, který dovede svou technickou expertizou konkurovat těm nejbohatším automobilovým koncernům světa.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Před 20 lety vyjel Segway, po nehodách upadl v nemilost, už ho nevyrábí

Před 20 lety, 2. prosince 2001, představil britský vynálezce medicínských přístrojů Dean Kamen dvoukolové elektrické...

SUV pomohla automobilkám k zisku, ale tradiční auta se prodávala lépe

Posledních třicet let přineslo do automobilového světa pestrost, vyšší zisky automobilek, ale zároveň nižší prodeje....

Ojeté BMW 5: levně koupíte, skvěle jezdíte, draze opravujete

Premium Zdá se to až k nevíře, že tuto manažerskou ikonu koupíte dnes už za šedesát tisíc korun. Rozpočet sto tisíc obvykle...

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...