Česko zaostává, a tak mohou majitelé vozů na CNG tankovat jenom u 18 pump

Česko zaostává, a tak mohou majitelé vozů na CNG tankovat jenom u 18 pump | foto: Volkswagen

Nulové daně mají rozjet auta na plyn

  • 51
Poslanci schválili nové daňové úlevy pro vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Většímu rozvoji brání nedostatek pump.

Česko stojí na prahu velkého rozmachu aut, která jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Velký nárůst aut s pohonem, který je podstatně šetrnější k životnímu prostředí než nafta či benzin, má podpořit hlavně rozvoj sítě čerpacích stanic na plyn a také daňové úlevy, které minulý týden schválili poslanci.

"Stlačený zemní plyn se stává dostupnou a velice zajímavou alternativou klasických kapalných pohonných hmot," říká generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.

Z plynu do aut se do roku 2011 nemusí odvádět spotřební daň a minulý týden poslanci přidali další výhodu - nulovou silniční daň za všechna auta do 12 tun, která jezdí na CNG.

"To je poměrně malá položka v nákladech, ročně se platí daň jen v řádu tisíců. Hlavní úsporu představuje úleva na spotřební dani," říká Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů. Výhoda se nebude vztahovat na vozy spalující tekutý propan-butan (LPG)

Většinu aut na plyn používají firmy

 Aut na zemní plyn se však po českých silnicích moc neprohání - z 6,8 milionu registrovaných vozidel jezdí na CNG zhruba tisíc vozů. I když meziročně jejich počet narostl o devadesát procent, většinou jde o vozy podniků.

"Devadesát procent jsou firemní zákazníci," potvrzuje mluvčí Opelu Milan Hejral. Tato automobilka prodává jako jedna z mála i osobní auta na plyn, prodeje se podle něj pohybují v řádu desítek ročně. Většinu z toho však tvoří zakázka na firemní vozy plynárenského koncernu RWE.

Osobních aut na plyn však bude přibývat. Do svých aut je bude montovat pravděpodobně i Škoda Auto. "V současné chvíli rozpracováváme strategii nasazení CNG v našich vozech na základě zkušeností získaných ze stavby a provozu prvních prototypů," uvedl mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Oproti benzinovému modelu se auto na zemní plyn prodraží zhruba o devadesát tisíc, jeho provoz však vyjde levněji.

Nižší náklady

 Podle Aleše Konráda, šéfa zastoupení nákladních a užitkových vozidel Iveco v Česku, se dá při přechodu na zemní plyn ušetřit kolem 30-40 procent nákladů na pohonné hmoty.

"V době čím dál dražší nafty je to pro dopravce významná konkurenční výhoda," říká Konrád. Podle něj je navíc plynový motor tišší.

Byznys s auty na plyn těží z velkorysé státní podpory - kromě zrušené silniční daně a nulové spotřební daně ministerstvo také dopravcům dotuje nákup CNG autobusů. Letos takto stát rozdělí 370 milionů korun. Další příspěvky dávají i plynárenské společnosti, na jeden vůz až dvě stě tisíc korun.

Díky státní podpoře čekají firmy růst zájmu. "Pomalu se mění myšlení lidí a začínají mít o vozy s CNG zájem," říká Vlado Murár z firmy Tedom, která vyrábí CNG autobusy. Česko je podle odborníků na startu velkého růstu CNG vozidel.

"Bylo tomu tak i ve většině jiných zemí, kde už je plyn více rozšířen. Jakmile stát poskytne dostatečné daňové úlevy a rozšíří se síť čerpacích stanic, poptávka prudce roste," podotkl Konrád.

Zatím však mají majitelé aut na plyn problém: musí pečlivě plánovat, kam pojedou a kdy natankují. V ČR funguje jen 18 stanic na plyn.

Do roku 2020 jich sice má být po zemi 400, letos ale vznikne jen pět nových míst. Podle České plynárenské unie se dá očekávat, že plničky na plyn vzniknou i u stávajících čerpacích stanic.

V porovnání s jinými zeměmi Česko se stlačeným zemním plynem zaostává. Po Evropě jezdí tři čtvrtě milionu aut na CNG, z toho více než polovina v Itálii. Největší popularitě se celosvětově těší v Argentině, kde na plyn jezdí dokonce více vozů než na klasická paliva.

Co jsou CNG auta

Zkratka CNG pochází z anglického překladu pro stlačený zemní plyn, který se používá jako palivo zejména pro auta. V Česku zatím není tento pohon příliš rozšířený, je tu jen kolem tisíce aut, většinou užitkových vozů nebo autobusů.
Výhody
*
 nižší náklady - na CNG není spotřební daň, náklady na kilometr jsou i o polovinu nižší než u benzinu
* čistější provoz - podstatně méně vypouštěných škodlivin
* tišší motor
Nevýhody
* dražší pořizovací cena
*nedostatek plnicích stanic - v ČR jich je jen 18, má jich být až 400
*  často kratší dojezd
*zákaz parkování v podzemních garážích