Nový VW Passat má přístrojovou desku od slovenského designéra!

  11:51aktualizováno  11:51
Volkswagen se od dob brouka změnil k nepoznání. Původně "lidový vůz" má vymoženosti luxusních značek, ale také už dávno nestojí pouhých tisíc marek. Stejně je na tom i pátá generace passatu, limuzíny, která je po golfu druhým nejprodávanějším modelem značky. S motorem 1.6 se dá pořídit nejméně za 649 900 korun.

Když automobilka představovala novinku ve španělské Barceloně, skromnost nehrála důležitou roli.

"Je to nejlepší auto střední třídy v Evropě," tvrdil projektový manažer Andreas Petri.

Ani tentokrát se  volkswagen nerozhodl výrazně experimentovat. I nejnovější passat zůstává klasickou tříprostorovou limuzínou, ke které na podzim přibude, opět velmi tradiční, kombi.

Na silnici je passat nepřehlédnutelný. Přední maska je protažená až hluboko do nárazníku a má výrazné chromování.  Zadní "kočičí" světla z LED diod jsou už z dálky dobře rozpoznatelná a kufr s výraznými prolisy vypadá jak dílo Chrise Bangla z BMW.

Peter Levko: Slovenský designér ve Volkswagenu

Zní to jako pohádka s dobrým koncem. Jen co Peter Levko (31) absolvoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě, nastoupil v lednu 2000 ve Wolfsburgu jako interiérový designér. V novém passatu navrhl tvary přístrojové desky.

To není úplně běžné, aby cizinec udělal u Volkswagenu takovou kariéru...
Byla to vlastně náhoda. Na škole jsem se ani nevěnoval přímo autům, studoval jsem Fakultu průmyslového designu. Jednou jsem postavil funkční model vozíku pro kolečkové bruslaře, který zaujal lidi od VW. Do automobilky jsem byl pozván na studijní praxi a po škole mi nabídli místo.

Jaký to byl vozík?
Jmenoval se In-line Wagon. Byl určený těm, kteří kolečkové brusle využívají jako dopravní prostředek a občas přitom potřebují vzít s sebou něco objemnějšího. Jednalo se o brzděný vozík s nezávisle odpruženými koly, který se dal jednoduše složit a převézt třeba městskou dopravou.

Na čem jste se u VW podílel?
Na řadě konceptů a také následovnících modelových řad. Z těch, o kterých mohu mluvit, je to nový golf a také passat, do kterého jsem navrhl přístrojovou desku.

Jak se vám na ní pracovalo?
Těžce. Jednalo se o nástupce velmi úspěšného designérského řešení, a taková práce je vždycky složitá. Mojí představou byl sportovně-elegantní interiér tvořený z dlouhých dynamických křivek v kombinaci s klidnými, jemně napnutými plochami. Tak, aby umožnil aplikaci dekorativních lišt, se kterými si může každý zosobnit interiér podle svých představ. Snad se to podařilo.

V interiéru dýchne na cestující luxus. Kdo chce, může si obložit přístrojovou desku několika druhy ušlechtilých dřevin, případně hliníkem. Anebo si dopřát 600 wattovou audiosoupravu, která hraje "jako na koncertě". Nový passat má v historii značky nejrozsáhlejší příplatkovou výbavu a kdo se do ní zakouká, může za "lidové" auto utratit hodně přes milión korun.

Na první pohled je nový passat především větším autem. Oproti předchozí generaci narostl do délky o šest, do šířky pak o sedm centimetrů. Rozvor náprav se protáhl o jediný centimetr, karoserie novinky tak má výraznější převisy na obou svých koncích.

Zvlášť mohutně působí záď, která ukrývá zavazadlový prostor s objemem 565 litrů. Je to bezkonkurenční nabídka, těsně překonávající i dosavadního koncernového rekordmana Škodu Octavia (560 litrů).

Na silnici je to stále ten "starý dobrý passat". S tvrdším podvozkem, který tak milují vyznavači sportovní jízdy a příjemně tuhým řízením, které je o poznání přesnější, než u předchozí generace.

Wolsburgská novinka by se mohla stát i dobrým příkladem toho, jak naplánovat vnitřní prostor tak, aby nikde nic nepřebývalo a zároveň všichni měli dost místa. Velkorysé jsou i odkládací prostory. Do dveří řidiče se vejde litrová PET láhev, ke spolujezdci ještě o půl litru větší.

Passat také bez okolku převzal superbovský trumf - deštník ve dveřích. Jen namísto do zadních dveří jej přemístil k řidiči.
 
Volkswagen se z nového passata rozhodl udělat nositele nejnovějších technologií. Do střední automobilové třídy tak poprvé pronikla elektromechanická parkovací brzda.

Ta nepoužívá tradiční páku, ale funguje po stisknutí tlačítka v levé části přístrojové desky. Taková "ruční" brzda dobře poslouží i při nouzovém brzdění, když selžou hlavní brzdy.

Nejnovější passat už také nestartuje motor klasickým klíčem. Pro jeho spuštění je tu miniaturní vysílač, který se zasune do útrob přístrojové desky.

Kdo se nechce obtěžovat ani s tím, může si pořídit kartu pro automatické otevírání dveří.

Volkswagen Passat v číslech

rozměry d x š x v (mm):

4765 x 1820 x 1472

rozvor(mm):

2710

pohotovostní hmotnost od (kg):

1348

užitečná hmotnost (kg):

580 - 610

Objem kufru (l):

565

Objem nádrže (l):

70

V takovém případě stačí mít vysílač při sobě a startovat pouze stiskem tlačítka.

Při rozjezdu do kopce pomáhá funkce Auto Hold, která auto po zastavení automaticky zabrzdí. Když řidič přidá plyn, vůz se samočinně odbrzdí. Auto Hold je za příplatek 1700 korun, modely s automatickou spojkou DSG jej mají v ceně.

***
Čtěte také: Stále roste, vybraněji se obléká a pomalu pošilhává po ušlechtilejších konkurentech z vyšších tříd. Po osmi letech je tu nová šestá generace VW Passat a je zase o něco větší, lépe vybavená a dostává zbrusu nové motory ...VÍCE
***

Když se k výčtu novinek přidá ještě nový podvozek s čtyřprvkovou zadní nápravou, skoro by se mohlo zdát, že se bohatě vybavený a prostorný passat dere na pozici koncernové "jedničky".

Kolik stojí nový passat

Motor  

základní cena v Kč

1.6 (102 k)  

649 900

1.6 FSI (115 k)

712 800

2.0 FSI (150 k)

749 900

1.9 TDI (105 k)

728 700

2.0 TDI (140 k)

796 600

Majitelé audi však mohou i nadále usínat klidným spánkem. Náskok díky technice zůstává na jejich straně.

Tak třeba na první pohled stejný motor 2.0 TDI (140k). Ten má v audi čtyři ventily na válec, zatímco v passatu si musí vystačit se dvěma. Kdo by si snad stěžoval, toho automobilka uzemní cenami. Ty se oproti předchozí generaci nezměnily, i když nový passat je technicky vyspělejším a větším autem.

Motory pro passat

1.6 FSI  (85 kW/115 k)

2.0 FSI (110 kW/150 k)

1.9 TDI (77 kW/105 k)

2.0 TDI (103 kW/140 k)

2.0 TDI 16V (125 kW/170 k)

Maximální rychlost (km/h)

200

208

188

209

223

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,4

10,2

12,1

9,8

8,7

Průměrná spotřeba (l/100 km)

7,5

8,5

5,6

5,9

6,1

základní motor 1.6 (75 kW/102 k) přijde na trh v krátké době, 2.0 TDI (170k) a šestiválcové motory na podzim.

Passat bez okolku převzal superbovský trumf - deštník ve dveřích. Jen namísto do zadních dveří jej přemístil k řidiči.

Jen co Peter Levko (31) absolvoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě, nastoupil v lednu 2000 ve Wolfsburgu jako interiérový designér. V novém passatu navrhl tvary přístrojové desky.

Do střední automobilové třídy v passatu poprvé pronikla elektromechanická parkovací brzda.

Nejnovější passat už také nestartuje motor klasickým klíčem. Pro jeho spuštění je tu miniaturní vysílač, který se zasune do útrob přístrojové desky.

Přední maska je protažená až hluboko do nárazníku a má výrazné chromování.

Ani tentokrát se volkswagen nerozhodl výrazně experimentovat. I nejnovější passat zůstává klasickou tříprostorovou limuzínou.

Zadní "kočičí" světla z LED diod jsou už z dálky dobře rozpoznatelná.

Wolsburgská novinka by se mohla stát i dobrým příkladem toho, jak naplánovat vnitřní prostor tak, aby nikde nic nepřebývalo a zároveň všichni měli dost místa.

V interiéru dýchne na cestující luxus. Kdo chce, může si obložit přístrojovou desku několika druhy ušlechtilých dřevin, případně hliníkem.

VW Passat

VW Passat

VW Passat

VW Passat

VW Passat

VW Passat

VW Passat

VW Passat

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Najdete na iDNES.cz