Toto je úplně nový passat. Zvládne i sám couvat s přívěsem

aktualizováno 
První passat se představil před 41 lety, teď je na spadnutí premiéra nové, už osmé generace auta, které je minimálně v Evropě jedním ze symbolů své kategorie. Oblíbený manažerský volkswagen dorazí v poslední čtvrtině letoška. Je plný moderních technologií a vychytávek, které pomohou řidiči.

Skelet nového Volkswagenu Passat | foto: Volkswagen

Podobu nové generace passatu odhalí Volkswagen v průběhu léta, prozatím se pochlubil skeletem a skicami. A k tomu přidal nálož technických specialit, kterými se stěžejní model značky bude chlubit. 

Skica nové Volkswagenu Passat naznačuje, že na designovou revoluci tvůrci...

Skica nové Volkswagenu Passat naznačuje, že na designovou revoluci tvůrci nepomýšlí.

Passat dostane třeba přístrojový štít tvořený displejem, barevný head-up displej, armádu asistenčních systémů a také hybridní provedení (plug-in hybrid).

Lehčí, pevnější

Nový passat, který se jak tradice velí představí jako sedan a kombík, stojí na modulární technické platformě MQB určené pro vozy s předním pohonem a pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. Stejnou základní architekturu dostává už VW Golf, ale také Škoda Octavia, Seat Leon a Audi A3. Vysoce variabilní platformu využijí konstruktéři také pro novou Škodu Superb, která dorazí příští rok, stavět na ní budou také nové malé modely koncernu VW (Volkswagen Polo, Seat Ibiza).

Nový passat bude díky nové technice o 85 kilogramů lehčí než stávající provedení. Z toho devět kilo ušetřili konstruktéři na pohonu (čtyřprvková zadní náprava je lehčí o 4,7 kilo, řízení o 2,2 kg). Na motorech se ušetřilo až čtyřicet kilo, na elektrovýzbroji tři. Až o třiatřicet kilo lehčí je vnitřní výbava díky využití nových materiálů a lehčím systému klimatizace.

Jedenadvacet kilo se podařilo ušetřit i na karoserii díky využití ultravysokopevnostních a za tepla tvářených ocelí mimo jiné svařovaných laserem. Poprvé v historii dostane passat do skeletu také hliníkové prvky. Nová konstrukce zvýšila tuhost karoserie a o čtyři metráky se zvýšila maximální hmotnost taženého přívěsu. 

Rozměry se od stávajícího provedení moc lišit nemají. Kabina má být zas o něco prostornější.

Konstruktéři se také zaměřili na výrazné snížení jízdních odporů. Volkswagen uvádí že přibližně polovinu paliva spotřebuje auto na překonání odporů pneumatik, aerodynamiky a setrvačnosti. 

Samé displeje

Velkou revolucí prošla přístrojovka, která bude kompletně integrovaná do "virtuálního" panelu. To znamená dotykový displej a velké monitory.  

Volkswagenu Passat se letos představí už v osmé generaci.

Volkswagenu Passat se letos představí už v osmé generaci.

Chloubou má být "Active Info Displej", který bude ve vyšších výbavách nebo za příplatek. Ciferníky v kapličce pod volantem nahradí obří displej s vysokým rozlišením. Jediné co zůstane klasické mají být kontrolky směrovek. Informace se budou zobrazovat na monitoru s rozlišením 1 440 x 540 pixelů a úhlopříčkou 31 centimetrů (12,3 palce). Má být vysoce variabilní, při navigování bude zobrazovat velký výřez mapy, úzce bude spolupracovat s infotainmentem vozu (audio, telefon).

Stejně jako před nedávnem uvedené občerstvené polo dostane i passat novou generaci multimediálních systémů. Ty pracují rychleji a přináší nové funkce a aplikace, třeba "přenesení" displeje smartphonu na dotykovou obrazovku na přístrojovce, nebo bluetooth spárování dvou telefonů najednou.

Linky nového passatu by mohly být méně strohé než u současného provedení....

Linky nového passatu by mohly být méně strohé než u současného provedení. Volkswagen s modelem cílí na konzervativní firemní klientelu, na výstřednosti tedy není prostor.

Novinkou je WLAN síť na palubě vozu, díky které bude možné připojit do systému tablety, to nabídne cestujícím vzadu například možnost ovládat některé multimediální funkce na dálku. 

Armáda pomocníků

Řidiči bude při manévrech ve stísněných prostorách pomáhat soustava kamer, která umožní při parkování sledovat auto z ptačí perspektivy,  nebude chybět ani klasický výstup z parkovací kamery. Systém pojmenovaný "all-round" view přebírá passat z nóbl SUV VW  Touareg, nechybí tedy třeba možnost zapnout při pomalé jízdě přední kameru, což se hodí pří jízdě po nezpevněných cestách. 

Chybět nebude asistent, který sám zajede na parkovací místo, zvládá zaparkovat podélně i kolmo k chodníku. Prostor pro parkování si sám vyměří, pak stačí jen řadit jedničku a zpátečku.

Fotogalerie

Passat také jako první auto na světě nabídne nabídne asistenta pro couvání s přívěsem. Systém využívá zadní parkovací kameru pro monitorování přívěsu a sám točí volantem, na řidiči je jen ovládání pedálů. Bizarní je ovládání směru, řidič přikazuje systému kam couvat pomocí ovladače seřizování zpětných zrcátek.

Ve výzbroji bude mít i další asistenční systémy známé z jiných aut: hlídač mrtvého úhlu, který také pomůže při couvání z příčného parkovacího místa; adaptivní tempomat; hlídač vyjetí z jízdního pruhu; asistent jízdy popojíždění v koloně;  systém automatického brzdění nebo systém detekce chodců.

Řidiči spíše ocení progresivní řízení, které zvyšuje přesnost a snižuje nutnost přehmatávat na volantu. 

Šikovnou vychytávku v podobě automatického otevírání víka kufru dostává už stávající passat. Stačí přijít k zádi auta a naprázdno "kopnout" pod zadní nárazník. Víko se samo otevře, takže nemusíte odkládat věci z rukou. Systém teď ještě vylepšili o automatické zavírání, stačí jen mít klíč v kapse a odejít od kufru. 

Passat dorazí opět jako sedan i kombi. V plné parádě se má představit v létě,...

Passat dorazí opět jako sedan i kombi. V plné parádě se má představit v létě, světová premiéra je naplánovaná na říjnový autosalon do Paříže, hned pak odstartují prodeje.

Passat také opustí xenonové světlomety. Příplatkovou alternativou ke klasickým žárovkovým předním lampám budou LED světla. Ve vrcholové verzi bude plochu nasvětlovanou dálkovými světly upravovat automat na základě výstupu z kamery. Podle jízdního režimu a polohy protijedoucích aut bude měnit kužel světla. 

SuperTDI

Passat dorazí s motory o výkonech od 88 do 206 kW (120-280 koní), které spočívají skloněné vzad na přední nápravě. Aspoň zpočátku dorazí přeplňované čtyřválce, benziňáky  s objemy 1,4, 1,8 a dva litry (1,4 TSI se systémem vypínání dvou válců) a dieselové 1,6 a dvoulitry. Už dlouho se ale také mluví o turbobenzinové verzi 1,2.

Chloubou passatu bude nejsilnější čtyřválcový turbodiesel značky Volkswagen. Dvoulitrový motor řady EA288 osazený dvěma turbodmychadly (nízko a vysokotlaké turbo, až 3,8 baru) nabídne 176 kW (240 koní) a 500 newtonmetrů. Standardně bude spřažený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Motor dostal zesílené komponenty (kliková a vačková hřídel, písty, hlava válců a další díly), přepracované vstřikování s piezovstřikovači (až 2 500 barů) a systém selektivní katalytické redukce SCR pro odbourávání oxidů dusíku.

Passat stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen. Poprvé v historii...

Passat stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen. Poprvé v historii jsou některé části skeletu karoserie hliníkové.

Druhou velkou novinkou bude plug-in (dobíjecí) hybrid, který kombinuje benzinový čtyřválec 1,4 TSI 115 kW (156 koní) s 80kilowattovým elektromotorem (109 k). Dohromady dávají 155 kW (211 koní) výkonu a až 400 Nm točivého momentu. Elektromotor živí 9,9 kWh li-ion akumulátory, které lze dobíjet ze zásuvky, jen na elektřinu ujede až padesát kilometrů. Stejnou hybridní technologii používá už VW Golf GTE. Maximálka hybridního passatu je až 210 km/h. Z nuly na stovku se rozjede za méně než 8 sekund.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Ať roztajou. Newyorská policie zabavila padesátku zmrzlinářských vozů

Zmrzlinářské auto na 7th Avenue v centru New Yorku

Letošní sezona letního mlsání zmrzliny v New Yorku je ohrožena. Tamní policie zabavila 46 pojízdných zmrzlinářských...

Newyorská policie píše Googlu, aby zrušil varování před hlídkami

Ilustrační snímek

Policejní oddělení v New Yorku se snaží zabránit společnosti Google, aby se mohli řidiči pomocí její aplikace Waze...

Najdete na iDNES.cz