Ford Ranger | foto: Ford

Nový Ford Ranger: sen farmářů po celém světě

  • 52
Nový, hezčí a se silnějšími motory. Velký pick-up Ford Ranger přijde příští rok v novém provedení, které se bude snažit uspokojit farmáře po celém světě. Tedy vyjma USA a Kanady, pro tamní zákazníky by asi byl příliš malý.

Fordy Ranger současné i předešlé generace můžeme potkávat i na našich silnicích. A zatímco u nás je to tak trochu exot, v Asii nebo Jižní Americe je to velmi rozšířené auto. Přeci jen u nás není tradice pick-upů tak silná a když už, tak si pod takovým autem představíme felicii a ne obrovský Ford Ranger. Ovšem farmáři nebo lesníci potvrdí, že právě bez rangeru a podobných pick-upů od japonských značek si život neumí představit. Nebo o nich alespoň sní.

Ford Ranger

Běžný motorista si při pohledu na nový Ranger asi nevybaví, co vše je na něm nové. Princip auta je logicky zachován, ale jinak je nový ranger opravdu nový. Globální platformu sdílí Ford s Mazdou a jejím modelem BT-50. Je zcela nová a odpovídá určení aut. Má vyztužený žebřinový rám a na výběr bude varianta s pohonem jedné nebo obou náprav. Komponenty hnací soustavy jsou umístěné až nad podélné nosníky rámu a zvýšila se i světlá výška na 232 mm.

Zcela nové jsou i motory: dva diesely a jeden zážehový, který se ale bude prodávat jen na vybraných trzích, u nás pravděpodobně nikoliv.

Současný Ranger pohání diesely o objemu 2,5 a 3 litry. Ten nový má motory TDCI o objemu 2,2 a 3,2 litru. V obou případech došlo ke zvýšení výkonu i maximálního točivého momentu. Slabší z motorů posílil na 110 kW a maximum kroutícího momentu stouplo na 375 Nm. Silnější diesel posílil ještě víc. Místo 115 kW nabídne dokonce 147 kW a kroutící moment má maximum 470 Nm.

Ford Ranger

Přes silné motory ale není ranger žádný závoďák. Je to především užitkový vůz a navíc dost velký. Má přes pět metrů na délku a rozvor 3,22 metru. Ford o rangeru mluví jako o kompaktním pick-upu, ale to platí hlavně ve srovnání s americkými vozy stejné koncepce. V evropském měřítku je to velmi velké auto, které rozhodně nepatří mezi mrštná městská vozítka. Poloměr otáčení je u "dvoukolky" 11,8 metru a u čtyřkolky 12,4 metru.

Nový ranger bude v nabídce v několika variantách. Na výběr budou dvě světlé výšky, tři typy kabiny (jednoduchá, supercab a doublecab), dva typy pohonu, s manuální nebo automatickou šestistupňovou převodovku s redukcí a nakonec ve čtyřech úrovních výbavy. Což ale do značné míry poskytuje i současná varianta rangeru.

Design interiéru se téměř přiblížil běžnému osobáku, což se Fordu povedlo už u současné generace. Z výbavy zaujme v Evropě samozřejmé ABS a ESP, celá paleta airbagů, parkovací senzory nebo dokonce parkovací kamera (což je u takto dlouhého auta téměř povinná výbava) a další nadstandardní výbava.

Pro současný model má Ford i relativně příznivou cenovou politiku, což by se u novinky nemělo změnit. Proto bude Ford nového rangera prodávat v 180 zemích světa včetně České republiky. Ostrouhají jenom severoameričané. Novinka bude dostupná od poloviny příštího roku. Ford prozatím uvádí tři výrobní závody: Thajsko, Argentinu a Jižní Afriku. Odkud budou pocházet modely pro Evropu, ale prozatím neprozradil.