Novodobá carevna je propadák, Volha Siber končí po dvou letech

  11:38aktualizováno  11:38
Sovětské limuzíny volha sice zůstávají v garážích ruských politiků i dalších milovníků veteránů, ale comeback legendárních careven se nepovedl. Výrobní linky se už před časem zastavily a zdá se krajně nepravděpodobné, že by k několika tisícovkám již vyrobených vozů Volha Siber přibyly další.

Čtyřkolá "Sibiř" ani s původními volhami nic společného neměla. Šlo o lehce retušovaný sedan Chrysler Sebring předchozí generace. Licenci a výrobní zařízení zakoupila automobilka Gaz od amerického koncernu před čtyřmi lety.

Vše mělo stát 100 milionů dolarů (asi 1,9 miliardy Kč), ale podle bývalého šéfa továrny v Nižném Novgorodu Valerije Lukina se transakce nakonec prodražila na dvojnásobek.

První recenze nových vozů v tisku byly poměrně příznivé. Ale načasování příchodu na trh bylo naprosto špatné. Vůz se začal prodávat v létě 2008, těsně před začátkem krize, která zamíchala kartami na ruském trhu ve prospěch menších a mnohem lacinějších vozů a sám trh se zmenšil na polovinu.

Odbyt velkého sedanu tak od počátku vázl. Ačkoliv výrobní linka byla s to chrlit až 160 000 aut ročně, loni se jich prodalo jen 6 222 a za deset měsíců letošního roku 3 961.

V listopadu se už linky zastavily, protože nízká rentabilita či spíše ztrátovost nedovolovala vytápět haly. Poptávku po vozech ze zásob oživily až pořádné slevy od výrobce, které v součtu se "šrotovným" od vlády učinily cenu konečně zajímavou. V závěru roku moskevští dealeři najednou začali prodávat místo obvyklých 40 až stovku vozů měsíčně.

Po bitvě je každý generál, a tak si nyní experti notují v potupných hodnoceních, co všechno se udělalo pro to, aby se úspěch zaručeně nedostavil. Špatný prý byl nejen čas, ale i místo, kde si své díly nevyrábějí dodavatelé součástek, a i sám segment trhu.

Moskevský Autosalon - GAZ Volha Siber

Volha Siber na moskevském autosalonu v srpnu 2008

Kromě malých aut Rusové rádi kupují ještě terénní vozy, zatímco na velké sedany připadá sotva desetina trhu. Ale tito zákazníci dávají přednost vozům z dovozu, protože nedůvěřují kvalitě ruských aut. Nemluvě o prestiži, kvůli které si velké vozy kupují a za niž jsou ochotni si i připlatit.

Volga Siber se bez slev, které srazily cenu skoro o čtvrtinu, prodávala za půl milion rublů bez čtyř tisícovek (asi 300 000 Kč), zatímco přímí konkurenti stojí o 50 až 100 procent víc.

Nepomohla ani výzva premiéra Vladimira Putina k ruským činovníkům, aby podporovali domácí průmysl osobním příkladem. Amurský gubernátor sice vzápětí nařídil svým podřízením přesedlat z mercedesek a terénních toyot na volhy a lady, ale další odvážlivci se už nenašli. U samého Putina v garáži kromě veteránů Gaz Volha přibyla ještě nová terénní lada, i když prý s německým motorem.

GAZ SiberGAZ Siber

Teoreticky lze sice výrobu volh ještě obnovit, ale závisí to na konkrétních objednávkách, které spíše už nelze čekat. Oficiálně má výrobce další záměry ohlásit po novoročních prázdninách. Neoficiálně je ale už známo, že Gaz, patřící do impéria miliardáře Olega Děripasky, se snaží domluvit s koncerny Volkswagen, Daimler a General Motors na montáži jejich vozů v halách, v nichž se donedávna vyráběla novodobá carevna.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Najdete na iDNES.cz