Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové vozy nepotřebují zástěrky

-
Zástěrky za zadními koly automobilů pomalu končí. "Nové modely schvalujeme od letošního ledna podle globální homologizace. Vyhovuje-li tedy vůz směrnicím Evropské unie, schválíme ho k provozu i v tuzemsku. Týká se to i zadních lapačů nečistot, které se v západní Evropě nepoužívají. Nevyžadujeme je proto ani v Česku," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Změny v legislativě zatím využila asi polovina výrobců, kteří letos nechávali svá vozidla schválit k provozu na zdejších silnicích. Příkladem je Volkswagen Polo nebo Seat Leon, které zákazníci kupují bez zadních lapačů nečistot. "Kdyby si řidič chtěl zástěrky k novému polu dokoupit, tak mu je nemůžeme nabídnout. Volkswagen je nevyrábí," konstatuje pražský prodejce německých vozů Marian Jarina. Nic se naopak nemění na tom, že všechny vozy schválené před začátkem letošního roku zástěrky za zadními koly mít musí. Část motoristů si tak libuje, že jim u nových vozů odpadnou starosti s péčí o zástěrky náchylné k utržení, zatímco druzí láteří, neboť se jim nelíbí nečisoty a kamínky odlétající od zadních kol. Nákup nových zástěrek představuje hlavně pro majitele zahraničních aut nezanedbatelné vydání. "Pro Toyotu Yaris stojí pár zástěrek 806 korun. Ale kdyby řidič chtěl jenom jednu, zaplatí 1150 korun," uvádí pražský prodejce Toyoty Ota Rýdl. Nepoměr vysvětluje tím, že zatímco sada zástěrek patří mezi příslušenství k vozu, řadí jednu zástěrku mezi náhradní díly, a ty jsou obecně dražší. Pro Fiat Punto stojí pár zástěrek okolo tisíce korun, pro Peugeot 205 téměř 900 korun. Levnější jsou zástěrky na škodovky. Majitelé felicií koupí nový pár za 180 korun, na fabii i octavii stojí lapače 320 až 330 korun. "Řidičů, kteří lapače nečistot utrhnou, je hodně. Stačí zavadit při couvání o obrubník a zástěrky odpadnou. Pokud se strhnou i závity pro úchytné šrouby, je oprava náročnější," konstatuje prodejce fiatů Stanislav Horák. Ten soudí, že u moderních vozů se zástěrky přežily. "Tvar nárazníků je dnes takový, že zástěrky už nemají smysl. Jezdím hodně do ciziny a nemám při jízdě za auty bez zástěrek žádný problém," doplňuje Stanislav Horák. "Pominu-li bláto, které zástěrky zachytí, je jízda v dešti za autem bez zástěrek na německých dálnicích až nebezpečná," oponuje Roman Váca, vedoucí pražské zkušebny automobilů v Ústavu silniční a městské dopravy. "Vzhledem ke stavu zdejších cest jsou zástěrky vhodné i kvůli kamínkům," upřesňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Jsem motocyklista a hned poznám, že přede mnou jede auto bez zástěrek."
Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

První kilometry nové aerodynamické A6. Revoluční audi je elektrická zadokolka

Jasnější důkaz toho, že se Audi definitivně mění, není. Nová generace A6, jednoho ze stěžejních modelů značky je definitivně elektrická. Jen elektrická. A kromě oblíbeného kombíku je i „základní“...

3. prosince 2024

Ferrari z bazaru se nebojte, levné to však nebude. Hlídejte si servis

Premium

Jsou obyčejná auta, sportovní auta a pak ferrari. Koupě snad nejprestižnějšího vozu všech dob nemusí být vyhrazena pouze těm nejbohatším. Poctivé ferrari se dá pořídit za relativně rozumných podmínek...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...