Ferrari F60America | foto: Ferrari

Nové Ferrari F60 America si nekoupíte. Vyprodáno ještě před premiérou

  • 29
Ferrari vzalo model F12 a uřízlo mu střechu. Novinka se jmenuje F60 a je určená jenom pro USA. Navíc bude vyrobeno jen deset aut a všechna byla zamluvená ještě před premiérou. Cena v přepočtu přes 50 milionů korun rozhodně nebyla pro zájemce překážkou.

Nové ferrari se nejmenuje F60 a America jen tak. Především je určené jen pro americký trh, proto America. Důvodem této geografické výjimečnosti je výročí působení značky na trhu USA, proto F60. Novinka se veřejnosti představila v Beverly Hills, kde možná žije většina budoucích majitelů.

F60 America není zcela novým modelem v pravém slova smyslu. Je to roadster vytvořený z modelu F12 (více zde). Výrobce odstranil střechu a přidal za dvě místa masivní ochranné oblouky, které jsou protažené výrazně dozadu. Zajímavostí je, že přední část ochranných oblouků je potažena kůží. Podobný roadster již Ferrari z modelu F12 vytvořilo, specialita F12 TRS má ale záď za kabinou řešenou trochu jinak.

Oproti Ferrari F12 má novinka několik pozměněných prvků karoserie, odstraněnou střechu nepočítaje. Výrobce upravil přední i zadní nárazníky, pohrál si i s designem boků, takže F60 má trochu jiný profil bočních prolisů. Exkluzivnější je interiér barevně rozdělený mezi červenou polovinu řidiče a černou spolujezdce. To, že je model určený jen pro zájemce z Ameriky, ukazují vyšité vlajky v úzkých pruzích na obou sedadlech. Části přístrojového panelu a výplně dveří jsou kompozitové. Nechybí logo výročí působení v USA, jedno je v interiéru na středovém tunelu, čtyři další na kolech.

Ferrari F60America

Otevřená kabina se dobře uplatní v suchých a teplých oblastech jihozápadní části USA. K autu sice majitelé dostanou plátěnou střechu, ale je to opravdu nouzové řešení. Střecha se totiž nasazuje ručně, žádné ovládání elektromotory, jak to dnes bývá obvyklé, nedostala. Navíc ji lze použít jen do rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Pro běžný americký provoz to moc vadit nebude. Navíc je pravděpodobné, že výjimečné F60 skončí spíš ve sbírkách v klimatizovaných garážích, takže střechu majitelé vůbec řešit nebudou.

Což by ale byla škoda, protože dynamika auta je vynikající. Sice se tady od dárcovského modelu F12 nezměnilo, ale dvanáctiválec objemu 6,3 litru o výkonu 544 kW a maximu točivého momentu 690 Nm pro velmi dynamickou jízdu rozhodně stačí. Poháněná jsou zadní kola přes sedmistupňovou dvojspojkovou převodovku. Na stovku auto zrychlí za 3,1 sekundy, maximální rychlost výrobce neuvádí.

Model F60 America by měl být předzvěstí nové strategie Ferrari, kdy bude automobilka častěji nabízet speciální limitované série, primárně určené pro sběratele. Ceny budou podobně jako v případě tohoto modelu astronomické, násobné oproti základním modelům značky. Je to jedna z posledních strategií, kterou nadiktoval Ferrari odcházející šéf Luca di Montezemolo.

Ferrari F60America

Ferrari totiž čeká velké střídání. Luca di Montezemolo končí za kormidlem Ferrari, odchází na vrcholu, automobilka vydělává rekordní sumy a jeho sázka na exkluzivitu zjevně funguje. Ferrari pod jeho vedením nešlo do masové produkce, ročně vyrobí jen 7 000 aut. Za odchodem stojí Sergio Marchionne, šéf Fiatu, který o odchodu di Montezemola přesvědčil majitele firmy rodinu Agnelliů.

Marchionne udělal z Fiatu, pod který patří i Ferrari, velkou a relativně úspěšnou světovou firmu. Chryslery a Dodge, které Fiat získal před pár lety za velké americké automobilové krize, byly to trefou do černého. Alfa Romeo ohlásila na příští rok „restart“ a Lancii fakticky Fiat odepsal. I proto překvapuje, že končí právě di Montezemolo z veleúspěšného Ferrari.