Nové audi lesů, vod a strání: Cross Coupé Quattro

aktualizováno 
Na dnes začínající šanghajský autosalon se řádně vyzbrojila i automobilka z Ingolstadtu. Prototyp nového SUVčka se jmenuje Cross Concept Coupé Quattro. Jak už komplikované jméno napovídá, bude chtít i na výlety mimo silnice. Konkurovat má například BMW X3 nebo freelanderu od Land Roveru, do stejných vod má prý časem vstoupit i Mercedes s modelem MLK.

Audi Cross Coupé Quattro | foto: Audi

Audi pod kapotu šanghajského konceptu namontovalo nový dvoulitrový commonrailový turbodiesel, s kterým chce vyrazit také na přísný severoamerický trh.

Musí tak splňovat emisní normu Euro 6 a přísné americké předpisy, motor proto disponuje systémem Bluetec, který pomocí močoviny vstřikované v malých dávkách do výfukového systému ničí oxidy dusíku (NOx). Horké výfukové plyny přemění močovinu na čpavek, který rozkládá oxidy dusíku na dusík a vodu.

Nový čtyřválec nabídne 204 koní (150 kW) výkonu a 400 newtonmetrů kroutícího momentu. Audi slibuje průměrnou spotřebu 5,9 litru nafty na 100 kilometrů.

Interiér je přísně čtyřmístný a jde společně s typickými audi-liniemi exteriéru vstříc chutím vyznavačů aut se čtyřmi kruhy na mřížce chladiče - samozřejmě protáhlé až do nárazníku.

Nechybí prosklená střecha a dvacetipalcová kola (245/45). Cross Coupé bohužel nedostalo diferenciál Torsen, pohon všech kol obstarává systém s mezinápravovou spojkou Haldex, kdy se pohon druhé (zadní) nápravy připíná pouze v případě prokluzu primárně hnaných předních kol.

Napříč uložený motor spolupracuje s převodovkou S-Tronic, takhle říkají u Audi dvouspojkovému DSGčku. Volič převodovky už zakrněl do podoby zvláštně tvarované malé páky, za ní najdeme tlačítko ovládající elektronicky parkovací brzdu.

Na cestu svítí LED diody, brzdění mají na starosti kotouče z keramiky, vyztužené uhlíkovými vlákny, které ušetřily oproti oceli 20 kilogramů hmotnosti a vydrží 300 tisíc kilometrů.

Řidič má na výběr ze tří různých nastavení podvozku (nechybí magnetické tlumiče - více), motoru, převodovky a řízení, která nesou jména: Dynamic, Sport a Efficency.

Charakter prvních dvou je jasný už podle označení, třetí má za úkol co nejvíce šetřit peněženku řidiče i ovzduší. V tomto případě se vypne klimatizace (je možné ji znovu manuálně aktivovat), adaptivní tempomat zamezí prudkým změnám rychlosti a navigace předem hlásí místa, kde bude třeba zpomalovat, aby nebylo třeba prudce brzdit. Auto pak pojede o pětinu úsporněji než s dynamickým modem.

Nechybí multimediální rozhraní, ovládané přes dotykový displej a schopné rozeznat psané písmo (psát můžete prstem dokonce i čínské znaky). Monitor umí zobrazit jiné informace očím řidiče a jiné pro spolujezdce. Neřidič tak může například sledovat televizní program, zatímco vládce volantu vidí na displeji jen provozní údaje.

Audi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattro



Audi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattro



Audi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattro



Audi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattroAudi Cross Coupé quattro



 



Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz