Neúspěšně úspěšná Kia Soul má druhou generaci. Nakonec zamíří i do Evropy

  9:30aktualizováno  9:30
Když v roce 2008 představila Kia malé městské SUV Soul, byl to jeden ze zásadních kroků jihokorejské automobilky mezi světovou špičku. Moderně tvarované auto vypadalo velmi dobře, mohlo mít velmi dobrou výbavu a hlavně poskytovalo širokou škálu individuálních vylepšení vzhledu. Jenže v Evropě se soul nechytil.

Kia Soul | foto: Kia

Tak třeba na českém trhu stáhla Kia soul z prodeje po třech letech, v posledním roce se už v cenících neobjevoval. Proč neuspěl? Těžká otázka, podobně neslavně dopadl soul i na jiných evropských trzích. Možná za to mohla relativně vyšší cena v kombinaci s podivně stavěnou výbavou. V základu startoval soul na přijatelné částce 300 000 korun, jenže nejnižší cena s nezbytnou klimatizací začínala až na částce 340 000 korun. To vše s benzinovým motorem 1,6 litru, za diesel se připlácelo dalších 40 000 korun.

Kia Soul


Každopádně Evropa není celý svět. A jinde se soulu dařilo. Naprostým hitem se stal v USA (kdy by to u malého pseudoSUV velikosti mezi fabií a golfem čekal). Ale je to tak, Kia pro nenasytný americký trh ani nestačila ve své jihokorejské továrně vyrábět. V USA se nakonec prodávala naprostá většina produkce soulu a z celkových prodejů značky na americkém trhu představoval model téměř čtvrtinu. Celkem se ročně prodalo okolo 120 000 aut.

Proto nepřekvapí, že druhá generace soulu postavená na nové podvozkové plošině aktuálního ceedu se v USA začne prodávat na podzim a v Evropě teprve čeká na premiéru na frankfurtském autosalonu v září. Původně totiž Kia nový soul v Evropě ani prodávat nechtěla, ale nakonec se novinka dostane i k evropským zákazníkům. A pravděpodobně i k těm z České republiky.

Na první pohled si nový soul můžete vcelku lehce splést s původní verzí. Zachována zůstala tradiční silueta s relativně hranatou karoserií a bočními okny, která opticky navazují na čelní sklo. Výrobce přestavěl přední a zadní část auta. Nová jsou přední i zadní světla, opět ve stylu svého předchůdce. Agresivnější přídi dominuje masivní maska chladiče.

Novinka je větší než první generace. Rozvor se prodloužil o dva centimetry na 2,57 metru, celková délka narostla o čtyři centimetry na 4,14 metru. Novinka je i o 1,5 centimetru širší a jediný rozměr, který je mezigeneračně menší je výška auta, která klesla o centimetr.

Výrobce se chlubí, že karoserie novinky má o 29 procent vyšší tuhost než u předchůdce. Výbava může být velmi bohatá. Zahrnuje LED přední i zadní světla, automatickou klimatizaci, odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo multimediální systém.

Kia Soul


V Evropě půjde nový soul do prodeje s dvojicí obvyklých agregátů. Oba mají objem 1,6 litru. Výkon motorů zatím automobilka neuvádí. Pokud budou stejné jako v modelu Ceed, tak 1,6 GDI poskytne 99 kW a 1,6 CRDi existuje ve dvou výkonových verzích s výkony 81 a 94 kW. Na americkém trhu bude na výběr mezi 1,6 s výkonem 95 kW a dvoulitrem s výkonem 120 kW. V obou případech se samozřejmě jedná o benzinové agregáty.

Evropská cena není zatím známá, v USA bude nový soul startovat na částce 14 700 USD, tedy v přepočtu asi 286 000 korun. Původní první generace pak začíná na téměř shodné sumě 14 400 dolarů (asi 280 000 korun). Z toho lze odvodit, že novinka nezdraží a základní verze by se na našem trhu mohla prodávat (pokud se tak vůbec stane) pod 300 000 korun.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz