Nová finta řidičů kamionů: zpátky do autoškoly

  10:53aktualizováno  10:53
Profesionální šoféři objevili trik, jak levně a rychle znovu získat propadlé osvědčení.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Takové návaly profesionálních šoférů už úředníci na oddělení řidičských průkazů plzeňského magistrátu dlouho nezažili. Když poprvé slyšeli od řidiče, který s kamionem několikrát objel zeměkouli, že se vzdává oprávnění pro jízdu s návěsem, tajil se jim údivem dech.

Dnes už ale stejnou žádost berou se stoickým klidem. Šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek  včera potvrdil, že zmíněné žádosti řeší několikrát denně. A už mají zmapováno, že je to přání řidičů, kterým propadla  osvědčení o profesní způsobilosti.

Paradoxní je, že šoféři míří z magistrátu rovnou do autoškol. A tam se sami hlásí do kurzu pro získání stejné skupiny, které se předtím dobrovolně vzdali. Zbláznili se snad? Ne. Šoféři jen objevili trik, jak nepřijít o práci, když si včas nevyměnili profesní průkaz. Bez něj totiž nesmí za volant náklaďáku.
Pokud by si chtěli udělat nový profesní průkaz, museli by si zaplatit a zvládnout 140 hodin teorie ve školicím středisku a deset hodin praktických jízd. Ve finále musí uspět u osmi zkoušek. Za zhruba měsíční školení zaplatí asi padesát tisíc korun.

Desetkrát lacinější způsob
Když se ale skupiny dobrovolně vzdají a přijdou do autoškoly, že si ji chtějí znovu udělat, je to levnější a také výrazně rychlejší. "Takových lidí chodí do autoškoly mraky. Je to pro ně nejlacinější a nejrychlejší cesta, jak si udělat řidičák, ke kterému automaticky dostanou osvědčení profesní způsobilosti na všechny skupiny, které mají," říká František Šimek z Plzně, který kromě autoškoly provozuje i školicí středisko pro řidiče, kteří si potřebují obnovit profesní osvědčení.

K získání skupiny E musí odjezdit čtyři jízdy s vlekem, což se dá zvládnout za jediný týden, a už mohou jít ke zkouškám. Navíc tento kurz je desetkrát levnější, než kdyby dělali samotné profesní zkoušky.

Mají problémy s propadlými dokumenty řidiči ve velkých dopravních firmách? "Všem řidičům jsme včas poslali SMS zprávy, vedoucí dopravy je ještě osobně upozorňovali, nevím o jediném případu, kdy by byl problém," řekl včera šéf tachovské dopravní firmy CM Transport Milan Čmiko.

MF DNES se podařilo vypátrat případ řidiče z Plzeňského kraje, který o jediný den překročil lhůtu pro výměnu profesního potvrzení. "On se žádné skupiny na řidičském oprávnění nevzdal, ale rozšiřuje si ho o autobus. Tím si samozřejmě rozšiřuje svoji kvalifikaci, i když u nás ve firmě žádné autobusy nemáme. Pro něj to znamenalo, že musel rozvázat pracovní poměr, protože bez profesního průkazu nemůže za volant nákladního auta. Až autoškolu dodělá a bude mít profesní oprávnění, zase u nás bude dál jezdit," popsal včera řidičův šéf.

V Plzni se výměna profesních průkazů týká zhruba pěti tisíc řidičů. Přibližně třináct stovek si už profesní průkazy vyměnilo.

Možná mu vymění i řidičák
"Řidič musí přijít na úřad osobně, protože tu podepisuje žádost, kterou úřednice před ním vyjíždí z počítače. Řidič přijde k okénku, nadiktuje svá osobní data, předloží původní osvědčení o profesní způsobilosti, k tomu ještě řidičský a občanský průkaz. Mnohdy až u okénka zjistí, že patří do vlny řidičů, která si musí do konce roku 2010 vyměnit i řidičský průkaz, takže jej hned vymění také. Pokud by to neudělal hned, za dva roky by přišel znovu, protože nový profesní průkaz je vázaný na konkrétní řidičský průkaz. Platnost profesního průkazu je pět let, nového řidičského průkazu deset let," vypočítal šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek.

O výměnu profesního průkazu musí řidiči písemně požádat do 30. září letošního roku. Na výrobu nového osvědčení má úřad třicet dnů. Bez platného profesního průkazu řidič nesmí usednout například za volant kamionu. Pokud by řidič riskoval jízdu bez potřebných oprávnění a zastavili ho policisté, zaplatil by za porušení předpisů mnohatisícovou pokutu.

Autor:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Najdete na iDNES.cz