Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na trhu baterií pro elektromobily konkuroval velkým asijským hráčům.
Továrna výrobce baterií ve švédském Vasteras (29. září 2021)

Továrna výrobce baterií ve švédském Vasteras (29. září 2021) | foto: Reuters

„Společnost si nebyla schopna zajistit potřebné finanční podmínky, aby mohla pokračovat v současné podobě,“ uvedla firma, která má více než 5 000 zaměstnanců. Na celý proces, včetně prodeje podniku a jeho majetku a vypořádání nesplacených závazků, bude dohlížet švédský správce jmenovaný soudem.

Společnost už loni v listopadu vyhlásila bankrot ve Spojených státech, kde požádala o soudní ochranu před věřiteli, aby se mohla reorganizovat a zajistit si finanční prostředky, které by jí umožnily vyřešit přetrvávající problémy s rozšiřováním výroby v jejím hlavním závodě v severním Švédsku.

Agentura DPA upozornila, že bankrot se týká všech švédských divizí skupiny, nikoli však dceřiných společností v Německu a v USA.

Firma v Německu staví továrnu ve Šlesvicku-Holštýnsku a stavební práce tak budou prozatím pokračovat. Zahájení montáže bateriových článků je naplánováno na druhou polovinu roku 2027.

Německá dceřiná společnost je financována nezávisle na mateřské společnosti a německý ministr hospodářství Robert Habeck v reakci na oznámení uvedl, že doufá, že se pro továrnu podaří najít nové investory. Podle agentury Reuters, která měla možnost nahlédnout do interních dokumentů, nebyla do návrhu na konkurz zahrnuta ani polská divize.

Evropa doufala, že Northvolt sníží závislost místních výrobců automobilů na čínských konkurentech, jako jsou firmy CATL a BYD. Nyní se na celosvětové výrobě bateriových článků evropský kontinent podílí jen třemi procenty.

Northvolt od svého založení v roce 2016 získal v rámci kapitálového, dluhového a veřejného financování více než deset miliard USD (229,1 miliardy Kč). Největšími vlastníky jsou Volkswagen s podílem 21 procent a Goldman Sachs s podílem 19 procent.

Stejně jako mnoho společností v bateriovém průmyslu se Northvolt v posledních měsících potýkal s řadou problémů, které ovlivnily jeho finanční situaci, včetně rostoucích kapitálových výdajů, geopolitické nestability a problémů v dodavatelském řetězci. Kromě toho měla firma interní problémy při náběhu výroby.

Po zahájení expanze a několika neúspěších, jako bylo stažení miliardové zakázky na baterie od automobilky BMW, musela firma prudce ustoupit ze svých původních plánů a vypořádat se s problémy s financováním a vysokým zadlužením. Loni v září pak oznámila, že ve Švédsku propustí zhruba 1 600 zaměstnanců a pozastaví několik plánů na rozšiřování. O dva měsíce později požádala v USA o soudní ochranu před věřiteli, ani to však nepomohlo.

Pád Northvoltu je jedním z největších bankrotů ve Švédsku a nejvýznamnějším bankrotem od krachu dnes už zaniklé automobily Saab Automobile před více než deseti lety.

Velké investice

Investice do výroby baterií v poslední době výrazně rostou v důsledku přechodu automobilového průmyslu od vozidel se spalovacím motorem směrem k elektromobilům. V roce 2024 prodej elektromobilů podle údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA) vzrostl o 25 procent na 17 milionů a roční poptávka po bateriích do aut překonala kapacitu jedné terawatthodiny (TWh), což je považováno za významný milník. Průměrná cena bateriového bloku pro elektromobil zároveň klesla pod 100 USD za kilowatthodinu (KWh), což je podle odborníků klíčová hranice pro masivnější rozšíření konkurence ve výrobě elektromobilů.

Globální kapacita továren na baterie podle IEA dosáhla v roce 2024 zhruba tři TWh a podle propočtů výzkumné společnosti BloombergNEF (BNEF) by měla výrobní kapacita továren na baterie dosáhnout koncem letošního roku 7,9 TWh. V příštích letech by se mohla výrobní kapacita až ztrojnásobit, pokud budou realizovány všechny oznámené projekty.

Prim v oblasti výroby elektromobilů i baterií hraje Čína. Podle studie, kterou loni zveřejnilo americké Centrum pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu Kč), aby si vybudovala odvětví elektromobilů. Čínské firmy v současné době vyrábějí zhruba 75 procent celosvětové produkce baterií do elektromobilů a mezi deseti největšími světovými výrobci baterií je šest firem z Číny. Podle EIA v Číně působí téměř 100 výrobců baterií. Největším výrobcem baterií na světě je čínská firma CATL, která v současnosti vyrábí více než třetinu baterií pro elektromobily prodávaných po celém světě a dodává bateriové články automobilkám Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda či Hyundai.

Malá Evropa

Evropa se podílí na globální výrobě bateriových článků jen třemi procenty. Podle údajů analytické společnosti Buck Consultants International bude na evropském kontinentě v příštích deseti letech podle odhadů vybudováno téměř 250 továren na výrobu baterií pro elektromobily. Do výstavby těchto závodů investují především firmy z Číny a také z Jižní Koreje.

Mezi první takzvané gigafactory v Evropě patří továrna jihokorejské firmy Samsung otevřená v roce 2018 v maďarském Gödu. Firma baterie dodává mimo jiné automobilkám General Motors, Stellantis či BMW. Jihokorejská společnost LG Chem otevřela v roce 2018 v polské Vratislavi továrnu na výrobu lithium-iontových baterií pro elektrická auta. Závod má nyní kapacitu výroby 70 GWh ročně. V roce 2021 společnost oznámila, že plánuje do rozšíření své továrny na baterie investovat téměř 303 milionů eur.

Čínská firma CATL v lednu 2023 zahájila v Německu provoz své první evropské továrny a nyní staví v Maďarsku svoji druhou evropskou továrnu, a to za 7,3 miliardy eur (zhruba 183 miliard Kč). Továrna bude po dokončení největším závodem na výrobu bateriových článků v Evropě. Společnost CATL se také loni v prosinci dohodla s evropsko-americkou automobilovou skupinou Stellantis, že společně investují 4,1 miliardy eur do výstavby továrny na výrobu baterií pro elektromobily ve Španělsku.

Francouzská automobilka Renault uzavřela v roce 2021 partnerství s čínskou firmou Envision AESC a s francouzským start-upem Verkor. Ve městě Douai na severu Francie budou vyrábět baterie do elektromobilů. Envision do výstavby továrny investuje až dvě miliardy eur (téměř 50 miliard Kč) a závod by měl do roku 2030 zaměstnat asi 2 500 lidí. Společnost Envision už provozuje jeden závod na baterie v britském Sunderlandu, zatímco druhý na stejném místě staví. Konsorcium čínské firmy Gotion High-tech a slovenského InoBatu pak loni podepsalo smlouvu o výstavbě továrny na baterie pro elektromobily na jihu Slovenska.

Stavba továrny na baterie, tedy takzvané gigafactory, byla v plánu i v Česku. Vybudovat ji plánoval německý koncern Volkswagen. V listopadu 2023 ale oznámil, že rozhodování o výstavbě továrny odkládá, což vedlo k ukončení jednání.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

VIDEO Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy...

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření...

Elektrické Suzuki Vitara dorazilo do Prahy, prošmejdili jsme ho

Suzuki e Vitara

Přímo pod žižkovskou televizní věží se v české premiéře představilo Suzuki e Vitara. Jak název...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Analýza: Evropské automobilky musejí v plnění emisí zrychlit, Čína je napřed

V Paříži bude po boku modelů T03 a SUV C10 ve světové premiéře vystaveno i...

VIDEO Evropské automobilky musejí v plnění emisních cílů výrazně zrychlit, jinak riskují ztrátu zisků i...

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Továrna výrobce baterií ve švédském Vasteras (29. září 2021)

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to...

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025

Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít...

21. března 2025,  aktualizováno 

Čínská elektromobilka plánuje třetí továrnu v Evropě. Možná v pomalém Německu

Čínská automobilka BYD hodlá letos rozhodnout o umístění své třetí evropské továrny na výrobu osobních vozů. Vyplývá to z prohlášení zvláštního poradce této ambiciózní elektromobilky pro evropský trh...

21. března 2025

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

21. března 2025

Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů
Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů

Za vznikem vrásek a ztrátou pevnosti pokožky stojí úbytek kolagenu. Nové sérum VICHY Liftactiv Collagen Specialist 16 přináší revoluční technologii...

Parkování potěšením. Podívejte se na nejzajímavější garáže pro auta

Parkovací garáže jsou obecně považované za ty nejvšednější ze všech veřejných staveb. Nemusí to ale být vždy jen omšelé nevzhledné budovy. Existuje totiž řada příkladů těch, které se tomuto trendu...

20. března 2025

Šílený Kiwee by mohl proměnit osobní mobilitu ve městech. Pokud dostane šanci

Kiwee je hodně netradiční model, který chytře vyzobává to nejlepší z klasických konceptů elektromobility, sdílení aut a inovativních řešení udržitelného provozu ve městech. Rozhodně tomu nápadu nelze...

20. března 2025

Německé úřady naplňují varování. Zavádějí kamery na mobily v rukou řidičů

Používání mobilních telefonů je problém asi po celém světě. Někde kvůli tomu nasazují vyšší počet policejních hlídek na silnice, jinde rovnou začínají používat speciální kamery, které jsou schopny...

20. března 2025

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

19. března 2025,  aktualizováno  17:41

Zellmer zůstává šéfem Škody, smlouvu mu prodloužili do roku 2028

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer zůstane ve funkci další tři roky. Německý list Handelsblatt napsal, že dozorčí rada mu nedávno prodloužila smlouvu do poloviny roku 2028....

19. března 2025

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy od americké společnosti Tesla. Starostka Olivia Chowová to podle agentury Reuters zdůvodnila...

19. března 2025