Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Jak se žije v norském ráji elektroaut. Úzkost o nabití a dojezd podle mrazu

Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí nervózně sledují ukazatel baterie. Tím slovem je rekkevideangst, tedy dojezdová úzkost. Majitel vozu Tesla Philip Benassi ji už za chladných zimních dnů zažil, ale stejně jako ostatní lidé v Norsku se naučil, jak se s ní vyrovnat. Popisuje agentura AFP.

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska | foto: Marek Švidrnochpro iDNES.cz

Kvůli teplotám často klesajícím pod nulu, členitému terénu a dlouhým úsekům odlehlých silnic se může zdát, že Norsko není zrovna ideálním místem pro jízdu elektromobilem, jehož baterie se v chladném počasí rychleji vybíjí. Přesto je tato země nesporným šampionem v používání vozidel s nulovými emisemi.

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Čtyři pětiny nových automobilů prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Pro srovnání - podle údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) měly elektromobily na celkovém počtu nově prodaných aut v EU loni podíl 12,1 procenta. Země, která je významným producentem ropy, má za cíl ukončit prodej nových aut se spalovacím motorem do konce roku 2025, tedy deset let před plánovaným zákazem v Evropské unii.

Benassi si koupil elektromobil v roce 2018. Ve svém zářivě bílém elektromobilu Tesla S tento osmatřicetiletý prodejce kosmetické firmy najede ročně 20 000 až 25 000 kilometrů. Stejně jako většina nových majitelů elektromobilů zažíval ze začátku paniku, když při jízdě na opuštěné venkovské silnici viděl, jak ukazatel stavu baterie rychle klesá a hrozilo, že se brzy ocitne na nule.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

„Neznal jsem auto dostatečně dobře. Ale po těch letech mám docela dobrou představu o tom, kolik kilowattů potřebuje, a vím, že se to hodně liší podle toho, jestli auto bylo přes noc venku, anebo v garáži,“ řekl. Auto podle něj potřebuje více energie, když stojí venku v teplotách, které mohou klesat až do minus 15 stupňů Celsia. Trvá pak poměrně dlouho, než se auto vrátí k obvyklé spotřebě.

To, jak se sníží dojezd elektromobilů v chladném počasí, závisí hlavně na modelu, ale i na tom, jak nízká je teplota. „Platí však následující pravidla: mráz kolem minus deseti stupňů sníží provozní dojezd zhruba o třetinu ve srovnání s letním počasím a silný mráz (minus 20 stupňů nebo více) až o polovinu,“ uvedl finský konzultant Vesa Linja-aho. „Zaparkováním vozu v teplé garáži lze tento jev poněkud zmírnit,“ dodal.

Tesla Model S z druhé ruky nemusí být past. Je však třeba pořádná prověrka

Před dlouhou cestou musí řidiči naplánovat trasu, automobilová aplikace a rozsáhlá síť více než 5 600 rychlodobíjecích a superrychlých dobíjecích stanic v Norsku jim ale tento proces usnadňují.

Ve Finnmarku, nejsevernějším norském regionu v arktické oblasti, kde rtuť teploměru občas klesá až k minus 50 stupňům Celsia, loni tvořily elektromobily 54 procent registrací nových vozidel. To ukazuje, že problém s chladem není neřešitelný.

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Také další severské země, které se pravidelně potýkají s chladnými teplotami, jsou na špičce světového žebříčku v zájmu o elektromobily. Ve Švédsku a na Islandu loni tvořily elektromobily zhruba 33 procent nově prodaných vozů.

„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová. A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Více než 20 procent automobilů na silnicích je nyní v Norsku elektrických. Elektřina, kterou spotřebovávají, se vyrábí téměř výhradně z vodních elektráren. Přechod na elektromobily usnadnila dlouhodobá politika daňových úlev, i když vláda začala některé pobídky rušit, aby vyrovnala rozpočtový schodek. Ten by měl podle odhadů za loňský rok činit téměř 40 miliard norských korun (téměř 88 miliard Kč).

Elektromobily škodí hospodářství. Senátoři Wyomingu je navrhují zakázat

Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.

7. prosince 2022

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hlavně elektricky. A na benzin taky. Prošmejdili jsme nový Hyundai z Nošovic

Hyundai Kona

Exkluzivně Nová generace Kony je prostornější a lépe vybavená, ale především přichází s výrazně sebevědomějším...

KOMENTÁŘ: Nautilus a plánovači chudoby. Svět se přizpůsobuje politickým snílkům

ilustrační snímek

Evropští lídři se rozhodli uskutečnit sci-fi, z níž se tají dech. Na drahém elektrickém autu není...

Plány Tesly: náklady srazit a ovládnout svět, místo levného vozu Cybertruck

Tesla Cybertruck se dostane k zákazníkům až v příštím roce.

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje u budoucí generace svých vozů snížit náklady na montáž...

Europarlament definitivně schválil povinné nulové emise aut od roku 2035

Toyota bZ4X

Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o...

Černá sobota pro elektromobily. Německo čeká nával Nizozemců u nabíječek

Ilustrační snímek

Malou ochutnávkou elektromobilní budoucnosti, která se na nás řítí rychlostí mrazem vybíjené...

Udělal Toyotu sexy, boj s elektrickou zaslepeností už nechá na čahounovi

V dubnu odstupující Akio Toyoda je druhým nejdéle sloužícím šéfem velké...

„Lidé v autoprůmyslu jsou mlčící většinou. A kladou si otázku, zda jsou elektromobily skutečně...

ANALÝZA: VW důrazně mění plány. Přemýšlí, jak postavit lidový elektromobil

Koncept Gen.Travel má poskytnozt realistický výhled na mobilitu v příštím...

Norma Euro 7 neuvěřitelně prodraží segment malých vozů. Auta poháněná spalovacími motory formátu...

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Evropská komise navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

VW získá v USA dotaci 30 miliard na továrnu na elektrické terénní Scouty

Německá automobilka Volkswagen ve Spojených státech získá státní podporu 1,29 miliardy dolarů (28,9 miliardy Kč) pro...

OBRAZEM: Pražský veletrh domů na kolech

Novinky ze světa obytných aut, karavanů či lodí zaplnily o uplynulém víkendu expozice v pěti halách letňanského...

Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel
Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel

V redakci všechny milujeme slaný i sladký karamel, ale jeho příprava se někdy podobá trestu. Karamel se snadno přichytí na dno hrnce a nepomůže ani...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...