Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nonstop jízda je nebezpečná

  16:05
Stále hodně řidičů se snaží cestu do místa dovolené zvládnout naráz. Argumenty pro jsou logické: hlavně délka dovolené a termíny ubytování. Ale nonstop jízda se nedoporučuje! Průzkumy ukázaly, že při cestách k moři jsou denní etapy kratší než 500 kilometrů výjimkou.

Běžné naopak je, že se řidič většinou snaží zdolat mnohem víc. Co nejrychlejší cestě do cíle dávají přednost čtyři pětiny řidičů.

A tak i letos zase přibudou stovky lidí, kteří zahynou při těchto honičkách za odpočinkem. Cestování v noci má výhody: je menší provoz a lze načasovat příjezd do cíle za denního světla.

Ale zátěž řidiče při noční jízdě je větší než ve dne. Což ještě násobí to, že řidič zpravidla vyjíždí z domova neodpočinutý a nevyspalý.

Před cestou se postaráme i o automobil. V zahraničí dvojnásob pocítíme každou závadu. Zvláštní pozornost věnujeme dětem.

Děti v automobilu
Ve věku do 10 až 12 let bývají děti méně schopné se přizpůsobit změnám, které přináší dlouhá jízda: jinému klimatu, působení vedra a zvykání si na jinou stravu. Snižuje se i odolnost proti infekci. Čím víc na jih, tím jsou větší rizika.

1. ZDRAVÍ DĚTÍ - Před cestou s dětmi je dobré se poradit s lékařem. Je hrubou

* Zastávky jsou nezbytností
* Delší etapy vyžadují střídání za volantem
* Kdo řídí 18 hodin, vzpamatovává se z toho dva dny
* Zátěž řidiče v noci je větší než ve dne
* Dobré je střídmě se najíst.
* Havarijní připojištění auta se vyplatí, připojištění zdravotní je samozřejmostí
chybou až bezohledností mávnout nad drobnými neduhy svého dítěte rukou v přesvědčení, že pobyt u moře mu prospěje.

2. RYBNÍK VERSUS MOŘE - A pokud mají rodiče pocit, že potomka ochudí o pěkné zážitky, když ho nechají u babičky, mýlí se. Většina předškoláků bude spokojenější v chládku chalupy a u rybníka s babičkou, než když se bude muset celé dny nudit bez kamarádů na rozpáleném písku.

3. PŘESTÁVKY NUTNÉ - Pokud dítě jede s námi, pak musí dvojnásob platit, že denní etapy nepřekročí 400 až 500 kilometrů a budou časté přestávky; jen tak má dítě šanci se trochu rozhýbat.

4. KLIDNÁ JÍZDA, SPÁNEK - Jízda musí být klidná a plynulá. Ideální je, když většinu cesty děti prospí.

5. POZOR NA ZMĚNY - Po příjezdu na místo je nutná opatrnost, než se děti sžijí s novým prostředím. Neplechu může způsobit i náhlá změna stravy. A samozřejmě je třeba dávat velký pozor na intenzivní sluneční záření. Mnohem víc než u dospělých hrozí dětem úpal a podráždění mozkových blan. Proto jsou nutné pokrývky hlavy a co nejčastější pobyt ve stínu. Jakékoli potíže znamenají nutnost okamžité návštěvy lékaře.

I když káva je dobrá, lepší je střídání řidičů.

Autoři:

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Třeba i bez aut, ale zákazníkům až pod nos. Showroomy míří do center velkoměst

Premium

Poslední roky změnily pohled na to, jak se prodávají auta. Značky hledají nové způsoby, jak zaujmout zákazníky. Nově zažívají boom malé značkové, takzvané pop-up prodejny v centrech světových...

10. února 2025

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

10. února 2025

Miliarda nestačila. Automobilový Da Vinci z Vatikánu rychlosti změnil majitele

Závodní dráha v Indianapolisu je považována za jakýsi americký Vatikán rychlosti. A jeho věhlasné muzeum zase za jakousi Sixtinskou kapli motorsportu. Tamní svatou relikvii jménem Mercedes-Benz W 196...

9. února 2025

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští...