Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

  18:00aktualizováno  18:00
Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob, jak oživit jednání o fúzi, od něhož FCA minulý týden odstoupil. Řeší také, jak zajistit souhlas aliančního partnera Renaultu, japonské automobilky Nissan Motor.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nissan

Nissan se chystá výměnou za podporu fúze po Renaultu žádat, aby výrazně snížil svůj vlastnický podíl 43,4 procenta v této japonské značce.

FCA minulý týden od plánované fúze neočekávaně odstoupila (čtěte podrobnosti). Stažení nabídky na fúzi zdůvodnila současnými politickými podmínkami ve Francii. Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře. Francie si také přála získat souhlas k fúzi od Nissanu, ten však uvedl, že se hlasování zdrží.

Spojením automobilek FCA a Renault by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Pokud by se přidal i Nissan, vznikl by největší světový superkoncern s více než patnácti vyrobenými vozy ročně (čtěte více).

Podle zdrojů agentury Reuters by Nissan mohl podpořit fúzi v případě, že francouzská automobilka výrazně sníží svůj současný podíl v Nissanu. Fúze by totiž pro japonskou společnost znamenala, že vymění malého akcionáře (Renault s podílem 43 procent) za většího (spojené společnosti FCA a Renault se stejným podílem, kterého však nezná. Nissan také v minulosti naznačil, že akciový podíl v alianci by se měl upravit vzhledem k větší velikosti Nissanu. Nissan vlastní v Renaultu podíl patnáct procent, nemá však žádná hlasovací práva.

Zatím však není jasné, zda společné úsilí o oživení složité dohody může být úspěšné. Reuters upozornil, že vztahy mezi Renaultem a Nissanem jsou napjaté od listopadu, kdy byl zatčen bývalý šéf aliance Carlos Ghosn kvůli obvinění z finančních pochybení. Ten nyní čeká v Japonsku na proces, obvinění odmítá. FCA je také zatím hluchá k návrhům francouzských úředníků o přehodnocení návrhu fúze.

Podle zdrojů však předseda představenstva FCA John Elkann a jeho francouzský protějšek Jean-Dominique Senard jednali o oživení plánu. Elkannův poradce Toby Myerson má také navštívit centrálu Nissanu a jednat s nejvyšším vedením. Obě automobilky se však ke zprávě odmítly vyjádřit.

Setkání přichází uprostřed vzrůstajícího napětí mezi Renaultem a Nissanem, když Renault naznačil, že zablokuje snahy Nissanu o přijetí reformy ve způsobu vedení automobilky, pokud Francouzi nedostanou větší hlas v novém systému. Reforma počítá s vytvořením tří statutárních výborů, které se budou podílet na řízení a budou složené převážně z nezávislých externích ředitelů. Renault má obavy, že by to mohlo snížit jeho vliv v Nissanu.

Nissan považuje požadavek Renaultu za politováníhodný. Uvedl, že obdržel od Renaultu dopis, ve kterém ho informuje, že se zdrží hlasování akcionářů o plánované reformě. Tím ji prakticky zablokuje, protože k jejímu schválení jsou potřeba dvě třetiny hlasů.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz