Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Dojezd elektrických nissanů prodlouží spalovací motor s rekordní účinností

  15:45
Japonská automobilka Nissan patří k průkopníkům na poli lidové elektromobility a podobně jako valná část autoprůmyslu sází na elektrifikaci čím dál víc. Teď představila řešení, které jde tak trochu proti aktuálnímu trendu čistě bateriových elektromobilů. Spalovací motor jako generátor se moc neujal, ale Nissan to chce se svou novinkou změnit.

Nový agregát Nissan e-POWER při testech během vývoje | foto: Nissan

Říká se jim „elektromobily s prodlouženým dojezdem“. Jde o klasické bateriové elektromobily, které ale zároveň mají palubní generátor – spalovací motor – který má majitele zbavit strachu z dojezdu a umožnit větší flexibilitu. 

Zní to jako plug-in hybridy, trochu to tak je, ale rozdíl je v tom, že spalovací motor by u takového vozu neměl sloužit pro přímý pohon kol, ale skutečně jen jako generátor. Ovšem takto vybavená auta se zatím vůbec neujala, byť to z počátku vypadalo na velký trend.

Ale ani Fisker Karma, Opel Ampera (Chevrolet Volt), ani BMW i3 REX se s kdovíjakými úspěchy nesetkaly. Fisker byl průšvih, pravda, způsobený hlavně dodavatelem baterií, ale celkově to byl spíš odvážný experiment než praktické elektrické auto. Opel Ampera sice vyhrál anketu Auto roku, ale skutečné zákazníky, co si ho koupili, bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky. A BMW i3 s motocyklovým dvouválcem bylo tak „úspěšné“, že ho BMW pro jistotu v průběhu života tohoto modelu vyřadilo z nabídky a ponechalo v ní jen čistě elektrické provedení.

Nicméně různé automobilky to s „range-extendery“ nevzdávají. Japonská Mazda chce ve svém elektromobilu MX-30, který klade důraz na nízkou hmotnost (a tudíž má malé baterie) využít k prodloužení dojezdu jinak zatracovaný wankelův motor (opět, je lehký a malý). Teď se svým novým řešením přichází Nissan. Systém se jmenuje tradičně e-POWER a slibuje malou revoluci. Minimálně na papíře vypadá řešení japonské značky velmi zajímavě.

Motor pro jeden účel

Pod označením e-POWER prodává Nissan elektromobily s prodlouženým dojezdem už od roku 2016. Aktuální novinka naplno využívá dosud trestuhodně nevyužitého potenciálu palubních generátorů elektrické energie. 

Aby bylo jasno – palubní generátor je v hlavách inženýrů tak lákavou myšlenkou proto, že spalovací motor může za účelem výroby elektrické energie běžet v ideálním režimu z hlediska zatížení, což znamená, že motor běží s nejvyšší termodynamickou účinností. Tedy v konstantních otáčkách, bez dynamických změn, což může mít řadu výhod. Jenže ty dosud konstruktéři opomíjeli a většina palubních generátorů byla jen mírně upravenými standardními motory.

Japonská automobilka na to jde jinak. Její nový e-POWER je agregát, který je speciálně vyvinut k tomu, aby vyráběl elektřinu co nejefektivněji. A díky tomuto speciálnímu návrhu se Nissanu podařilo dosáhnout u benzinového motoru nevídané 50% termodynamické účinnosti. Pro porovnání: ty nejlepší spalovací motory dneška se dostanou sotva přes 40 %, například Toyota u svých hybridních jednotek TNGA udává „rekordních“ 41 % (u některých, jinde je to 40 %). 

Motor Nissanu má tedy až o čtvrtinu vyšší účinnost než ty nejlepší běžné motory. To znamená potenciál asi dvacetiprocentního snížení spotřeby a emisí CO2, což je zajímavé číslo. Takové, na které běžný plug-in hybrid, u něhož musí motor pohánět kola, nedosáhne.

Reálné úspory u takovýchto novátorských řešení ovšem často bývají všelijaké. Však s tím má zkušenost i Nissan, jehož odnož Infiniti už v roce 2016 představila „revoluční“ čtyřválec s proměnným kompresním poměrem, který sliboval více než čtvrtinovou úsporu paliva. 

Podle praktických zkušeností zahraničních novinářů s SUV Infiniti QX50, které tento motor v roce 2019 dostalo, se ale žádná revoluce nekoná a turbomotor s inovativním proměnným kompresním poměrem v praxi mnoho úspor oproti předchozímu šestiválci nepřináší a je dokonce žíznivější než motory v některých konkurenčních vozech.

Jenže zatímco „revoluce“ s proměnným kompresním poměrem narazila, palubní generátor od Nissanu by mohl fungovat. Důvodů pro to je několik. Když budeme porovnávat situaci s „revolučním“ Infiniti, vyjdou šance jednotky e-POWER výrazněji najevo. Zástavba čtyřválce s proměnným kompresním poměrem do relativně velkého a těžkého SUV (přes 4,7 metru a cca 1,9 tuny) nikdy nebyla dobrým nápadem.

Čtyřválec má s takovou porcí dost práce a to znamená, že nemůže své technické výhody využít. Motor využívá maximální kompresní poměr 14:1 pouze v mírné zátěži, ke které ale vzhledem k hmotnosti a aerodynamice auta v praxi dochází jen málokdy. Naopak situací, kdy musí turbo zabrat naplno a motor tak sníží svůj kompresní poměr na 8:1 (a pracuje tedy dost neefektivně), bude poměrně dost.

Méně emisí

O nic takového se motor e-POWER starat nemusí. Motor tu „netahá“ těžké auto, jen si „v klidu“ vyrábí elektřinu takříkajíc svým vlastním tempem a tu ukládá do baterií. Motoru je z tohoto hlediska v podstatě jedno, jak těžké je auto, kterému dobíjí baterky. Hmotnost a další parametry jen určí, jak často bude baterie dobíjet – ale v porovnání s konvenčním agregátem, který by se o dobíjení staral, tu k úspoře určitě dojde.

Motor je navržen tak, že běží v podstatě v konstantních otáčkách a jednotlivé komponenty jsou uzpůsobeny tak, aby co nejlépe podpořily efektivní spalování paliva ve válci. Nissan tomu říká STARC, což je zkratka anglických výrazů, které říkají, že ve válci motoru dochází ke generování silného víru, který pomůže lepšímu promísení paliva se vzduchem a docílí rovnoměrnějšího spalování. Motor intenzivně využívá recirkulaci spalin (EGR) a spalování velmi chudé směsi, k tomu tu jsou ještě metody využití odpadního tepla.

Řešení Nissanu sice auto nezbaví emisí zcela, ale umožní je eliminovat ve výrazné míře. U range-extenderu je pravděpodobnější, že ho budou řidiči dobíjet z elektrické sítě a spalovací motor využijí k výrobě elektřiny skutečně jen při dlouhých cestách či jiných méně obvyklých situacích. Takový vůz zvládne většinu každodenních cest na elektřinu s nulovými emisemi – a to s větším přehledem než plug-in hybrid.

Při dané účinnosti pak můžeme hovořit o tom, že se efektivita výroby elektřiny na palubě blíží efektivitě tradiční výroby elektřiny z fosilních paliv v elektrárnách. Například typická černouhelná elektrárna dnes pracuje zhruba se stejnou účinností jako novinka Nissanu, takže v zemích, kde převládá výroba elektřiny z neobnovitelných zdrojů bude CO2 bilance auta obdobná, jako u čistého elektromobilu bez palubního generátoru.

A možná bude i menší – vůz s palubním generátorem přeci jen nepotřebuje tak velké baterie, bude tedy lehčí než tradiční elektromobil, to zase vyústí v nižší spotřebu samotné elektřiny při jízdě. Té bude muset generátor vyrobit méně než elektrárna pro provoz odpovídajícího čistě bateriového elektromobilu. Navíc jistě bude možné v budoucnu provozovat takový generátor i s nějakým ekologičtějším palivem, než je benzin.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

Evropským autem roku je elektrická Kia EV6, hlasy z Ruska se nepočítaly

Kia EV6

VIDEO Evropským autem roku 2022 je elektromobil. Futuristicky tvarovaná Kia EV6 porazila dalších pět...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

bZ4X jezdí lépe, než se pamatuje. První jízda elektrickou prvotinou Toyoty

Toyota dosud nedala dopustit na hybridní pohon, jenže když si Evropa už definitivně plánuje konec spalovacích motorů,...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...