Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Dojezd elektrických nissanů prodlouží spalovací motor s rekordní účinností

  15:45
Japonská automobilka Nissan patří k průkopníkům na poli lidové elektromobility a podobně jako valná část autoprůmyslu sází na elektrifikaci čím dál víc. Teď představila řešení, které jde tak trochu proti aktuálnímu trendu čistě bateriových elektromobilů. Spalovací motor jako generátor se moc neujal, ale Nissan to chce se svou novinkou změnit.

Nový agregát Nissan e-POWER při testech během vývoje | foto: Nissan

Říká se jim „elektromobily s prodlouženým dojezdem“. Jde o klasické bateriové elektromobily, které ale zároveň mají palubní generátor – spalovací motor – který má majitele zbavit strachu z dojezdu a umožnit větší flexibilitu. 

Zní to jako plug-in hybridy, trochu to tak je, ale rozdíl je v tom, že spalovací motor by u takového vozu neměl sloužit pro přímý pohon kol, ale skutečně jen jako generátor. Ovšem takto vybavená auta se zatím vůbec neujala, byť to z počátku vypadalo na velký trend.

Ale ani Fisker Karma, Opel Ampera (Chevrolet Volt), ani BMW i3 REX se s kdovíjakými úspěchy nesetkaly. Fisker byl průšvih, pravda, způsobený hlavně dodavatelem baterií, ale celkově to byl spíš odvážný experiment než praktické elektrické auto. Opel Ampera sice vyhrál anketu Auto roku, ale skutečné zákazníky, co si ho koupili, bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky. A BMW i3 s motocyklovým dvouválcem bylo tak „úspěšné“, že ho BMW pro jistotu v průběhu života tohoto modelu vyřadilo z nabídky a ponechalo v ní jen čistě elektrické provedení.

Nicméně různé automobilky to s „range-extendery“ nevzdávají. Japonská Mazda chce ve svém elektromobilu MX-30, který klade důraz na nízkou hmotnost (a tudíž má malé baterie) využít k prodloužení dojezdu jinak zatracovaný wankelův motor (opět, je lehký a malý). Teď se svým novým řešením přichází Nissan. Systém se jmenuje tradičně e-POWER a slibuje malou revoluci. Minimálně na papíře vypadá řešení japonské značky velmi zajímavě.

Motor pro jeden účel

Pod označením e-POWER prodává Nissan elektromobily s prodlouženým dojezdem už od roku 2016. Aktuální novinka naplno využívá dosud trestuhodně nevyužitého potenciálu palubních generátorů elektrické energie. 

Aby bylo jasno – palubní generátor je v hlavách inženýrů tak lákavou myšlenkou proto, že spalovací motor může za účelem výroby elektrické energie běžet v ideálním režimu z hlediska zatížení, což znamená, že motor běží s nejvyšší termodynamickou účinností. Tedy v konstantních otáčkách, bez dynamických změn, což může mít řadu výhod. Jenže ty dosud konstruktéři opomíjeli a většina palubních generátorů byla jen mírně upravenými standardními motory.

Japonská automobilka na to jde jinak. Její nový e-POWER je agregát, který je speciálně vyvinut k tomu, aby vyráběl elektřinu co nejefektivněji. A díky tomuto speciálnímu návrhu se Nissanu podařilo dosáhnout u benzinového motoru nevídané 50% termodynamické účinnosti. Pro porovnání: ty nejlepší spalovací motory dneška se dostanou sotva přes 40 %, například Toyota u svých hybridních jednotek TNGA udává „rekordních“ 41 % (u některých, jinde je to 40 %). 

Motor Nissanu má tedy až o čtvrtinu vyšší účinnost než ty nejlepší běžné motory. To znamená potenciál asi dvacetiprocentního snížení spotřeby a emisí CO2, což je zajímavé číslo. Takové, na které běžný plug-in hybrid, u něhož musí motor pohánět kola, nedosáhne.

Reálné úspory u takovýchto novátorských řešení ovšem často bývají všelijaké. Však s tím má zkušenost i Nissan, jehož odnož Infiniti už v roce 2016 představila „revoluční“ čtyřválec s proměnným kompresním poměrem, který sliboval více než čtvrtinovou úsporu paliva. 

Podle praktických zkušeností zahraničních novinářů s SUV Infiniti QX50, které tento motor v roce 2019 dostalo, se ale žádná revoluce nekoná a turbomotor s inovativním proměnným kompresním poměrem v praxi mnoho úspor oproti předchozímu šestiválci nepřináší a je dokonce žíznivější než motory v některých konkurenčních vozech.

Jenže zatímco „revoluce“ s proměnným kompresním poměrem narazila, palubní generátor od Nissanu by mohl fungovat. Důvodů pro to je několik. Když budeme porovnávat situaci s „revolučním“ Infiniti, vyjdou šance jednotky e-POWER výrazněji najevo. Zástavba čtyřválce s proměnným kompresním poměrem do relativně velkého a těžkého SUV (přes 4,7 metru a cca 1,9 tuny) nikdy nebyla dobrým nápadem.

Čtyřválec má s takovou porcí dost práce a to znamená, že nemůže své technické výhody využít. Motor využívá maximální kompresní poměr 14:1 pouze v mírné zátěži, ke které ale vzhledem k hmotnosti a aerodynamice auta v praxi dochází jen málokdy. Naopak situací, kdy musí turbo zabrat naplno a motor tak sníží svůj kompresní poměr na 8:1 (a pracuje tedy dost neefektivně), bude poměrně dost.

Méně emisí

O nic takového se motor e-POWER starat nemusí. Motor tu „netahá“ těžké auto, jen si „v klidu“ vyrábí elektřinu takříkajíc svým vlastním tempem a tu ukládá do baterií. Motoru je z tohoto hlediska v podstatě jedno, jak těžké je auto, kterému dobíjí baterky. Hmotnost a další parametry jen určí, jak často bude baterie dobíjet – ale v porovnání s konvenčním agregátem, který by se o dobíjení staral, tu k úspoře určitě dojde.

Motor je navržen tak, že běží v podstatě v konstantních otáčkách a jednotlivé komponenty jsou uzpůsobeny tak, aby co nejlépe podpořily efektivní spalování paliva ve válci. Nissan tomu říká STARC, což je zkratka anglických výrazů, které říkají, že ve válci motoru dochází ke generování silného víru, který pomůže lepšímu promísení paliva se vzduchem a docílí rovnoměrnějšího spalování. Motor intenzivně využívá recirkulaci spalin (EGR) a spalování velmi chudé směsi, k tomu tu jsou ještě metody využití odpadního tepla.

Řešení Nissanu sice auto nezbaví emisí zcela, ale umožní je eliminovat ve výrazné míře. U range-extenderu je pravděpodobnější, že ho budou řidiči dobíjet z elektrické sítě a spalovací motor využijí k výrobě elektřiny skutečně jen při dlouhých cestách či jiných méně obvyklých situacích. Takový vůz zvládne většinu každodenních cest na elektřinu s nulovými emisemi – a to s větším přehledem než plug-in hybrid.

Při dané účinnosti pak můžeme hovořit o tom, že se efektivita výroby elektřiny na palubě blíží efektivitě tradiční výroby elektřiny z fosilních paliv v elektrárnách. Například typická černouhelná elektrárna dnes pracuje zhruba se stejnou účinností jako novinka Nissanu, takže v zemích, kde převládá výroba elektřiny z neobnovitelných zdrojů bude CO2 bilance auta obdobná, jako u čistého elektromobilu bez palubního generátoru.

A možná bude i menší – vůz s palubním generátorem přeci jen nepotřebuje tak velké baterie, bude tedy lehčí než tradiční elektromobil, to zase vyústí v nižší spotřebu samotné elektřiny při jízdě. Té bude muset generátor vyrobit méně než elektrárna pro provoz odpovídajícího čistě bateriového elektromobilu. Navíc jistě bude možné v budoucnu provozovat takový generátor i s nějakým ekologičtějším palivem, než je benzin.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Kolik stojí kilometr - auta na elektřinu se stále nevyplatí.

VIDEO Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO...

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

VIDEO Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America,...

Tesla 3 slaví páté narozeniny, je nejprodávanějším elektromobilem na světě

Představení nového elektromobilu Tesla 3

VIDEO V dosavadní krátké historii americké automobilky Tesla, která se zaměřuje výhradně na výrobu...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2...

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské...

Ford hlásí čistě elektrickou budoucnost. Malou výjimkou budou dodávky

Ford Mustang Mach-E

Přechod na čistě elektrický pohon hlásí v poslední době jedna automobilka za druhou. K aktuálnímu...

První jízda elektrickou škodou. Enyaq je skvělý, ale musíte si na něj zvykat

Škoda Enyaq iV

VIDEO Enyaq je na silnicích. S první škodovkou nové doby jsme najeli první stovky kilometrů. Ta doba je...

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále...

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

Draze ušetřené minuty: časová tíseň spouští u řidiče nebezpečné reakce

Premium Čas schází všem a většina lidí se snaží dohnat skluz po cestě autem. Šetření minut za volantem auta je ale smrtelně...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D
Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D

Přihlaste se do velkého testování a ochutnejte novinku od Penamu – Ranní chlebík s vitamínem D, chia, červenou quinou a dýňovými semínky. Dodá...

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...