Ariya má fajnový interiér a díky velké baterii i akceptovatelný dojezd. Dravce nezaujme, nadšence do elektromobility a moderní techniky ovšem potěší. Ariya z nabídky trčí výrazným designem, cenou 1,1 milionu se zařazuje k ostatním bateriovým crossoverům, které bezvýhradně poslouží jen specifickým uživatelům, jimž slasti jízdy na elektřinu nekazí strasti vyplývající z principiálních omezení zásuvkové trakce.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan byla, je a vždycky bude značka motoristů specifických chutí. Vedle legend, jako je mrňavá a nekonečně prímová Micra nebo nesmrtelná godzilla jménem GT-R (aktuální generace je ve výrobě 17 let), mezi prvními nabídla elektromobil, který šlo s trochou nadhledu považovat za plnohodnotné auto, schopné obsloužit potřeby těch, kterým pasuje bateriový pohon do životního programu.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Po knedlíkovitém hatchbacku jménem Leaf přijíždí radikálně tvarované SUV jménem Ariya. Pravda, cestu mělo trochu delší. Okolnosti minulých let jeho start zbrzdily – představilo se už v roce 2020, aby dostalo české ceny až v červenci 2022.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Auto stojí na bateriové platformě francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Ariya spojuje typicky nissanovským stylem futurismus s japonskou staromódností. Posádka je paf z displeje, který na středové zpětné zrcátko promítá obraz kamery na zádi, užívá si nevídaný kastlík na mobil uprostřed přístrojovky ovládaný elektromotorky, aby vás nekonečně štval vyhříváním čelního okna přežitými drátky, na které pořád šilháte.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Ariya je třeba také prvním modelem Nissanu, u kterého probíhá aktualizace palubního softwaru na dálku.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Požitek z jízdy ariya nenabídne, elektromobilní disciplíny zvládá dobře. I když elektromobilně plynule a svižně vysprintuje na stovku za sedm a půl sekundy (maximálka je 160 km/h, čtyřkolky umí až dvě stě), rychlou jízdu zrovna nemiluje, v obloucích se dost naklání a je nedotáčivá.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Tři základní konfigurace mají pohon předních kol a 160 nebo 178 kW výkonu, čtvrtá je pak čtyřkolka s 225 kW. Celkem jsou k mání od 1,1 milionu korun čtyři varianty kombinující různé velikosti baterie (87 a 63 kWh), výkony a počet poháněných náprav. Předokolky utáhnou 750 kilogramů, čtyřkolka může zapřáhnout až jedenapůltunový přívěs.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Proporce a tvary má náramné, otevření dveří znamená pozvání do designového minimalistického interiéru. Pak se usadíte a… zarazíte se o střechu. Už stopětasedmdesáticentimetrový řidič to má za volantem pod prosklenou střechou tak akorát.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Protože potřebuje Ariya jako většina elektromobilů kvůli dobrému rozložení hmotnosti (2 014 kg) a zachování jízdní stability baterie skrýt mezi nápravy, jsou uložené v tlusté podlaze. A protože konstruktéři potřebují pro rozumnou spotřebu a dojezd dobrou aerodynamiku (to se povedlo), chtějí siluetu auta co nejnižší. A tak má ariya s výškou klasického benzinového crossoveru kolem 1,6 metru nízkou kabinu, na výšku je místa jak v přikrčeném kupé. Dovnitř ovšem usadili architekti interiéru cestující jako do klasického SUV – výš, s nohama spíš dolů, ne před sebe jako do nízkého auta. A tak je na výšku v tom elektrickém nissanu trochu těsno, do délky je naopak v kabině místa hodně.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
468litrový kufr je crossoverová klasika – náklad zvedáte hodně vysoko a je hodně mělký.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Auto s délkou 4,6 a výškou 1,66 metru má rozvor 2 775 mm. Elektromobil vážící 1,8 až 2,3 tuny nesou až dvacetipalcové ráfky (základem jsou 19palcové).
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Tabulkový dojezd je v závislosti na provedení 398 až 505 kilometrů. U naší verze (předokolka s velkou 87kWh baterkou a 178kW eletromotorem) se v lednových mrazech ukázalo jako reálných asi 340 kilometrů, z Prahy do Brna jsme s rezervou dojeli strotřicítkou bez upejpání, pro jistotu v teplých ponožkách a semtam si zatopili.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Přístrojovka si zachovala minimum fyzických ovladačů, na středový tablet infotainmentu průměrně rostlý řidič v normální poloze za volantem taktak dosáhne a nemá si o co opřít ruku, takže trefuje virtuální tlačítka za jízdy spíš namátkou.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Má chvílemi nezvykle tuhé řízení, které je dost necitlivé, na dálnici ve větru auto pořád řídíte mikropohyby volantu.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Komfort je na slušné úrovni, jednotlivé nerovnosti žehlí s přehledem, ovšem na strupaté okresce, dlažbě a nesouvislých površích je trochu rozkodrcaná, lepší je možná ušetřit za velké dvacítky (pneu 255/45) a pořídit ráfky s menším průměrem.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Spotřeba na okresce byla kolem dvaceti kWh na sto, na dálnici 26. Ariya zvládá nabíjení 130 kilowatty, když je tedy v mrazech podchlazená (kapalinou chlazená) baterie je schopná přijmout, my se dostali nejvýš někam k 90 kW.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nabíjecí port za pravým předním kolem někdy může připravit elektromobilistovi perné chvilky, když se musí napasovat k nabíjecímu stojanu do dosahu kabelu.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Samotné rozhraní infotainmentu je možná staromódnější, než je dnešní standard, je vcelku rychlé, ale je nutné si ho přeci jen trochu osahat. Fajnovou a primovou libůstkou jsou velké dotykové piktogramy ovládání základních funkcí vzduchotechniky vygravírované do panelu přístrojovky, audio se asi nejlíp obsluhuje z volantu.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Fajnově vybavený a hezky smontovaný interiér je hlavně vpředu hodně futuristický - placatá podlaha nepřerušená středovým tunelem kabinu opticky rozšiřuje, mezi předními křesly je elektricky posuvný středový box.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Líbily se nám také pohodlné a dobře tvarované sedačky. Nelíbilo se naopak nastavení funkce e-Pedal umožňující ovládání vozu pouze plynovým pedálem. Na rozdíl od Nissanu Leaf nebo některých jiných aut totiž při úplném uvolnění plynu zcela nezastaví.
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz
Nissan Ariya
Autor: Kateřina Horáková , pro iDNES.cz