Nezanedbávejte servis, zkontrolujte si brzdy

aktualizováno 
Brzdy jsou na autě to nejdůležitější. Se slabým motorem budete nejvýš poslední, s nefunkčními brzdami mrtvý... Pokud cítíte při brzdění různé vibrace v pedálu, ozývají se pazvuky a zdá se, že auto začíná hůř brzdit, je třeba vše ihned překontrolovat.

"Řidiči šetří na výdajích za opravy a servis," konstatoval závěrem loňského roku německý TÜV (německé stanice technické kontroly) na základě statistik z technických prohlídek. Dá se čekat, že s prohlubující se krizí budou auta chřadnout ještě rychleji. A Česko nebude výjimkou. Alespoň základní diagnózu, která řekne, co by mohlo autu být, zvládne každý. Začněte tím nejdůležitějším - brzdami.

Brzdy musí fungovat za jakýchkoliv okolností bezchybně. K tomu patří i jejich pravidelná údržba. Servis necháváme povětšinou na odbornících, jestli jsou v pořádku, ale můžeme občas zkontrolovat sami. Minimálně třeba když měníme zimní kola za letní. Když už máme ráfek dole, prohlédneme kotouč i obložení.

Kontrolujeme kotouče i destičky

"Každý si může překontrolovat případné opotřebení nebo poškození kotouče," vysvětlil Petr Mošnička, školitel automechaniků sítě autoservisů A.T.U.

V servisech tloušťku kotouče měří profesionálové mikrometrem. To bohužel neumíme, ale řádně je prohlédneme. "Na okrajích brzdné plochy kotouče nesmí být hrana," popisuje Mošnička. "Kotouč by měl být téměř hladký a hrana by měla být minimální."

Servis brzd

Když zanedbáme výměnu destiček, může se poškrábat styčná plocha. "Pokud je kotouč chlazený, ve vnitřní části zkontrolujeme, zda nejsou vidět praskliny," doplnil.

"Na kotouči jsou občas vidět velké fleky ve tvaru brzdové destičky, které mají rozdílnou barvu. "Je to běžná věc," říká Mošnička. "Když s autem zastavíme, může dojít k takzvanému přilepení destičky." Nemusíte se znepokojovat, jízdou se skvrny obrzdí.

"Pozor si naopak musíme dát na různé zbarvení - do modra nebo do červena. Může to být znakem přehřívání kotouče, což může být zapříčiněno špatnou funkcí brzdového třmenu," varuje Mošnička. "Brzdová destička pak tlačí na kotouč a ten se přehřívá, což může vést až ke spálení brzdového kotouče. Brzdná plocha pak ‚zesklovatí‘ a zmenší se brzdný účinek."

Rezavých žlutooranžových skvrnek, které se na kotoučích při deštivém počasí nebo při delším stání objeví, se nemusíme bát. "Při jízdě se obrzdí, dokonce můžete při prvním zabrzdění slyšet drhnutí. Trvá jedno dvě probrzdění, než tenkou vrstvu odstraníme," vysvětluje školitel automechaniků.

Pouze při dlouhodobém stání mohou zůstat kotouče natolik narušené, že nezbude než je vyměnit. "Proto třeba bazarová auta, která stojí bez hnutí dlouho, mívají problémy s kotouči," vysvětluje.

Kontrola brzd

Když máme sundané kolo, brzdové destičky zkontrolujeme. Jsou uchycené v brzdovém třmenu a právě ony při brzdění tlačí na kotouč a nutí auto zpomalit. Vezmeme baterku, najdeme otvor ve třmenu, kterým je destička vidět, a podíváme se, jak je tlustá. "Obecně by tloušťka nových předních destiček, které jsou zatěžované mnohem víc, měla být kolem 10 milimetrů," říká Mošnička. Kontrolujeme obě destičky. Může se stát, že vnitřní a vnější destička budou rozdílně sjeté.

Pozor na vibrace a neznámé zvuky

Pevný interval výměny brzdových komponentů neexistuje. "Není to udané v nějakých návodech, předpis na interval výměny oficiálně neudávají ani výrobci, ani servisy. Je to závislé jen na provozních podmínkách vozu," říká Mošnička. Že je čas brzdy vyměnit, určí servis. Kdo jezdí po dálnici, nepotřebuje tolik výměn jako ten, kdo jezdí jen po městě.

Že jsou brzdy zralé na výměnu, nám novější auta ohlásí kontrolkou na přístrojové desce. U starších aut musíme jejich opotřebení rozpoznat sami.

"Nerovnost nebo poškození kotouče se projeví vibracemi," varuje technik. "Vyzkoušíme to tak, že při rychlostech přibližně od 70 do 90 kilometrů v hodině zkusíme intenzivně brzdit. V případě, že vibruje pedál, volant nebo celé auto, je brzdový kotouč zvlněný a je třeba ho vyměnit," radí Petr Mošnička. V případě opotřebených destiček se najednou ozve drhnutí nebo jiný zvuk, který neznáme.

A na závěr nepsané pravidlo servismanů: Brzdové destičky se mají měnit vždy s kotoučem. "Není to předpis, ale je to rozhodně lepší," uzavřel odborník.

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Paříž zavede pravidla pro elektrokoloběžky, vytvoří jim parkovací místa

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách. (12. října 2018)

Zástupci pařížské radnice a provozovatelů sdílených elektrických koloběžek ve francouzské metropoli se dohodli na...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz