Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nezanedbávejte servis, zkontrolujte si brzdy

Brzdy jsou na autě to nejdůležitější. Se slabým motorem budete nejvýš poslední, s nefunkčními brzdami mrtvý... Pokud cítíte při brzdění různé vibrace v pedálu, ozývají se pazvuky a zdá se, že auto začíná hůř brzdit, je třeba vše ihned překontrolovat.

"Řidiči šetří na výdajích za opravy a servis," konstatoval závěrem loňského roku německý TÜV (německé stanice technické kontroly) na základě statistik z technických prohlídek. Dá se čekat, že s prohlubující se krizí budou auta chřadnout ještě rychleji. A Česko nebude výjimkou. Alespoň základní diagnózu, která řekne, co by mohlo autu být, zvládne každý. Začněte tím nejdůležitějším - brzdami.

Brzdy musí fungovat za jakýchkoliv okolností bezchybně. K tomu patří i jejich pravidelná údržba. Servis necháváme povětšinou na odbornících, jestli jsou v pořádku, ale můžeme občas zkontrolovat sami. Minimálně třeba když měníme zimní kola za letní. Když už máme ráfek dole, prohlédneme kotouč i obložení.

Kontrolujeme kotouče i destičky

"Každý si může překontrolovat případné opotřebení nebo poškození kotouče," vysvětlil Petr Mošnička, školitel automechaniků sítě autoservisů A.T.U.

V servisech tloušťku kotouče měří profesionálové mikrometrem. To bohužel neumíme, ale řádně je prohlédneme. "Na okrajích brzdné plochy kotouče nesmí být hrana," popisuje Mošnička. "Kotouč by měl být téměř hladký a hrana by měla být minimální."

Servis brzd

Když zanedbáme výměnu destiček, může se poškrábat styčná plocha. "Pokud je kotouč chlazený, ve vnitřní části zkontrolujeme, zda nejsou vidět praskliny," doplnil.

"Na kotouči jsou občas vidět velké fleky ve tvaru brzdové destičky, které mají rozdílnou barvu. "Je to běžná věc," říká Mošnička. "Když s autem zastavíme, může dojít k takzvanému přilepení destičky." Nemusíte se znepokojovat, jízdou se skvrny obrzdí.

"Pozor si naopak musíme dát na různé zbarvení - do modra nebo do červena. Může to být znakem přehřívání kotouče, což může být zapříčiněno špatnou funkcí brzdového třmenu," varuje Mošnička. "Brzdová destička pak tlačí na kotouč a ten se přehřívá, což může vést až ke spálení brzdového kotouče. Brzdná plocha pak ‚zesklovatí‘ a zmenší se brzdný účinek."

Rezavých žlutooranžových skvrnek, které se na kotoučích při deštivém počasí nebo při delším stání objeví, se nemusíme bát. "Při jízdě se obrzdí, dokonce můžete při prvním zabrzdění slyšet drhnutí. Trvá jedno dvě probrzdění, než tenkou vrstvu odstraníme," vysvětluje školitel automechaniků.

Pouze při dlouhodobém stání mohou zůstat kotouče natolik narušené, že nezbude než je vyměnit. "Proto třeba bazarová auta, která stojí bez hnutí dlouho, mívají problémy s kotouči," vysvětluje.

Kontrola brzd

Když máme sundané kolo, brzdové destičky zkontrolujeme. Jsou uchycené v brzdovém třmenu a právě ony při brzdění tlačí na kotouč a nutí auto zpomalit. Vezmeme baterku, najdeme otvor ve třmenu, kterým je destička vidět, a podíváme se, jak je tlustá. "Obecně by tloušťka nových předních destiček, které jsou zatěžované mnohem víc, měla být kolem 10 milimetrů," říká Mošnička. Kontrolujeme obě destičky. Může se stát, že vnitřní a vnější destička budou rozdílně sjeté.

Pozor na vibrace a neznámé zvuky

Pevný interval výměny brzdových komponentů neexistuje. "Není to udané v nějakých návodech, předpis na interval výměny oficiálně neudávají ani výrobci, ani servisy. Je to závislé jen na provozních podmínkách vozu," říká Mošnička. Že je čas brzdy vyměnit, určí servis. Kdo jezdí po dálnici, nepotřebuje tolik výměn jako ten, kdo jezdí jen po městě.

Že jsou brzdy zralé na výměnu, nám novější auta ohlásí kontrolkou na přístrojové desce. U starších aut musíme jejich opotřebení rozpoznat sami.

"Nerovnost nebo poškození kotouče se projeví vibracemi," varuje technik. "Vyzkoušíme to tak, že při rychlostech přibližně od 70 do 90 kilometrů v hodině zkusíme intenzivně brzdit. V případě, že vibruje pedál, volant nebo celé auto, je brzdový kotouč zvlněný a je třeba ho vyměnit," radí Petr Mošnička. V případě opotřebených destiček se najednou ozve drhnutí nebo jiný zvuk, který neznáme.

A na závěr nepsané pravidlo servismanů: Brzdové destičky se mají měnit vždy s kotoučem. "Není to předpis, ale je to rozhodně lepší," uzavřel odborník.

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla prodat o 60 až 80 procent elektromobilů...

4. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...