Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi prvními pocítí Volkswagen, který bude čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur. Protože jím produkovaná flotila vozů v průměru produkuje více emisí, než na kolik je nastavený limit.

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o miliardy na pokutách. | foto: Profimedia.cz

Vžijte se do situace pekaře, který vyrábí světlé pečivo a docela se mu daří. Tedy až do doby, než mu někdo důležitě vytkne, že prodejem rohlíků přispívá lidem k obezitě a cukrovce, čímž neúměrně zatěžuje zdravotní aparát. Nově mu je tedy za povinnost uloženo, aby kromě svého tradičního sortimentu nabízel i pečivo zdravější, tmavé celozrnné. Proč?

To, aby prodejem celozrnného kompenzoval tu újmu páchanou na zdraví. A pokud snad prodá více rohlíků než tmavého chleba, bude nad rámec již odváděných daní za ten kalorický rozdíl zdravotníky penalizován. Co pak takový pekař zmůže s tím, že lidem to zdravé celozrnné pečivo tolik nechutná a nejde na odbyt? Má to zdravé prodávat pod cenou? Přestat péci ty „nezdravé“ rohlíky úplně? Anebo má rovnou zavřít krám?

Pekařský příměr je pochopitelně hodně přitažený za vlasy, ale situaci panující na evropském automobilovém průmyslu zase tak úplně vzdálený není.

Stačí si jen za nezdravé tukové rohlíky a celozrnné tmavé pečivo dosadit vozy se spalovacími motory, potažmo hybridy a elektromobily.

Automobilky jsou totiž povinny platit – nad rámec daní ze svých zisků – i pokuty za nesplnění smluvených emisních kvót. Pokud jimi prodávané vozy produkují více emisí, než kolik činí stále se snižující limit, musí rozdíl ze své kasy doplatit. A protože se emisní průměr počítá z celé reálně prodané flotily vozů dané značky na evropských silnicích, platí ti úspěšnější výrobci i řádově větší pokuty.

Rok 2020 byl jen předehra

V roce 2020 automobilky na pokutách doplatily – za nesplnění cílů na snižování emisí – 510 milionů eur (skoro 13 miliard korun). Mezi ty největší provinilce se zařadily automobilky ze skupiny Volkswagen a Jaguar Land Rover. K hříšníkům tehdy patřily i automobilky Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren.

V tom výčtu jistě odhalíte určitý vzorec: jde buď o automobilky, které produkují silné a výkonné, terénní nebo sportovní vozy – anebo o Volkswagen, který nad nimi v Evropě vede co do počtu prodaných automobilů. Jenže právě proto, že automobilů nabízí široké spektrum – od užitkových po rodinné – a že jich prodává hodně, ocitly se emise jím produkované flotily nad limitem.

Sice jen nepatrně, v hrubém průměru šlo o překročení o 0,75 gramů emisního uhlíku na kilometr, ale i to stačilo na pokutu ve výši 100 milionů eur.

Automobilky stojí na křižovatce. vyrábět vozy, které nikdo nechce, anebo prodávat takové, které zaplatí na pokutách.

To už je ovšem minulost, která dnes přijde automobilkám ještě docela snesitelná. V roce 2020 totiž bylo za emisní limit považována hodnota 120 gramů na kilometr (ve WLTP cyklu měření).

V roce 2025 to ovšem bude už jen 93,6 gramů na kilometr.

Což je limit, kterému se většina v Evropě prodávaných vozů jednotlivých automobilek ani neblíží.

Hrubý průměr emisí flotil jednotlivých značek, které jsou na evropských silnicích k vidění, se dnes pohybuje na cifře 115,1 gramů na kilometr.

Někteří si samozřejmě vedou lépe, jiní hůře. Současný emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

Vítězi jsou automobilky Tesla a také Geely, které se splněním emisního limitu – protože produkují téměř výhradně elektromobily nebo hybridy – problémy nemají. Ostatní automobilky však problém mají, a docela slušně řečeno k neuplacení.

Italové spočítali, že emisní normy jsou zavádějící. Zásadní je způsob jízdy

Za každý gram nad stanovený limitem totiž budou muset platit pokutu 95 eur. To nezní zle, dokud to neroznásobíte počtem vozů, které byly za kritické období prodány (a registrovány) a do bilance flotily vozů daného výrobce se započítávají.

V roce 2025 by jen Volkswagen mohl platit pokutu za nesplněné emisní cíle ve výši 8,5 miliardy eur. To je víc než třetina jejich čistých zisků. Není to sice nesplatitelné, ale už je to potenciálně likvidační.

Elektromobily, které nikdo nekupuje

Konkrétní emisní limit, který se odvíjí od počtu prodaných vozů a hmotnosti vozového parku dané značky, pochopitelně silně znevýhodňuje výrobce, kteří na trh tradičně dodávají těžké, rozměrné nebo výkonné vozy se spalovacími motory.

Se značkou Mercedes se zkrátka představa micro a mini vozů nepojí, stejně tak se neočekávají kapesní a slabé Bentley. Co s tím?

Řešení, které by si automobilky měly těmi pokutami nechat vnutit, je na první pohled prosté. Samy by měly přistoupit ke snížení své emisní bilance tím, že na trh budou uvádět více elektromobilů. A jejich úspěšnými prodeji hezky naředí emise, které produkují jejich vozy se spalovacími motory, které na trh zatím stále ještě uvádět mohou.

Háček je ovšem v tom, že se elektromobily v Evropě prodávají o dost méně, než by hospodaření emisně hříšných automobilek potřebovalo. Přesněji řečeno, prodeje elektromobilů nezaznamenávají růst, ale mírný propad.

Podle údajů zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů ACEA měly v prvních šesti měsících letošního roku čistě elektrické automobily v EU podíl na trhu pouze 12,5 procenta. To je ve skutečnosti horší výsledek než v první polovině roku 2023. Stejný příběh se týká i plug-in hybridů. Jejich podíl na trhu klesl ze 7,4 % na 6,9 %.

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

V návaznosti na úvodní příměr zkratkovitě řečeno, to zdravé tmavé celozrnné pečivo nejde na odbyt. A pekaře teď čekají pořádné flastry za to, že si k nim lidé pořád drze chodí pro rohlíky.

Výrobci automobilů se nyní nacházejí na křižovatce. Buď budou pokračovat ve výrobě vozidel s vnitřním spalováním, která budou dál víceméně úspěšně prodávat – ale jejich zisk padne na placení pokut za nesplněné emisní cíle. Anebo se plně zaměří na výrobu elektromobilů, o něž zájem kupců opadá.

Budoucnost vypadá bledě

Automobilky na to reagují různě.

Toyota, která si zase až tak špatně nestojí – vyrábí nižší počty plně elektrických vozů a velké sumy nízkoemisních hybridů – se furiantsky hlásí k tomu, že radši bude platit pokuty, než vyrábět více elektromobilů, které by nakonec nikomu neprodala. To značky, jako BMW a Renault Group, pokorně žádají otevřenými dopisy evropský regulační úřad o přečíslení cílů.

Jiní urputně manipulují s vlastní nabídkou – například stažením vozů s vysokými emisemi z trhu – a další se snaží nalézt svatý grál v podobě výroby laciných elektromobilů. Tento úkol se zkomplikoval zavedením dodatečných cel EU na elektromobily vyráběné v Číně.

Moderní plně elektrický Volkswagen emisní bilanci automobilky zlepšuje. Jen kdyby se prodával více.

Až tragikomicky působí automobilka Volkswagen, která se k principům pod tlakem hnané elektromobility až s hujerskou podlézavostí přihlásila, a teď je za to nejvíc ze všech bita na pokutách. Její šéfmanažer, Oliver Blume, se už nechal slyšet, že je ochoten spojit síly (a emisní bilanci) s nějakou jinou, emisně efektivnější automobilkou. Jen proto, aby jeho společnost tlak pokut ustála.

Od kdysi hrdého výrobce automobilů to skutečně působí zoufale.

Ta opravdová zábava ale teprve přijde. Za necelých šest let, v roce 2030, se totiž emisní limity opět sníží, na 49,5 gramů na kilometr. A s nimi zatím není kompatibilní žádný výrobce, který na evropský trh dodává vozy se spalovacími motory.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Jakub Šebesta, šéf českého zastoupení značky Volkswagen

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky...

Komfort a peníze z dotací. Města si stále častěji pořizují elektromobily

Nové elektromobily využívají Kroměřížské technické služby.

VIDEO Aut na elektrický pohon, která využívají radnice, hejtmanství a jejich organizace, přibývá. Z velké...

Německá vláda plánuje daňové úlevy, jež mají podpořit prodej elektromobilů

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Německá vládní koalice se shodla na návrhu daňových úlev, které mají podpořit poptávku po...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Kamion naložený bateriemi do elektromobilů začal hořet. D1 čtyři hodiny stála

Dohašování požáru kamionu na dálnici D1 na Novojičínsku. (22. července 2024)

VIDEO Kvůli požáru kamionu ve Vražném na Novojičínsku byla čtyři hodiny neprůjezdná dálnice D1 ve směru...

Čínský BYD kupuje německého distributora aut, radit mu bude bývalý šéf Fiatu

BYD Qin L na autosalonu v Pekingu

VIDEO Výrobce elektromobilů BYD koupí německého distributora svých vozů Hedin Electric Mobility. Čínská...

Apple Event 2024

Apple Event 2024 "It’s Glowtime“ proběhne již v pondělí od 19:00. V obvyklému úternímu termínu pravděpodobně Apple ustoupil debatě amerických prezidentských kandidátů.

  • Nejčtenější

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi prvními pocítí Volkswagen, který bude čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur. Protože jím...

2. září 2024

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

Premium

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní leasing. Podle zprávy agentury Reuters však této formě financování elektroaut hrozí zhroucení. České...

3. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chystá zátah na STK, speciální inspekce bude lovit auta v provozu

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s Policií ČR a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční...

5. září 2024  13:24,  aktualizováno  14:50

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Premium

Vedení koncernu Volkswagen obhajovalo ve středu na setkání se zaměstnanci úsporný plán pro hlavní stejnojmennou značku. Aby firma přežila přechod na elektromobily, musí méně utrácet, uvedl finanční...

5. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra, co nezná bratra. Kupé 613 od Vignaleho zůstalo jedináčkem

Před 50 lety odstartovala výroba „šestsettřináctky“ stavbou ověřovací série. Vůz pro aparátčíky dostal karoserii od dnes již neexistující italské karosárny Vignale. Do 90. let jich vzniklo jen 9 121...

4. září 2024

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Premium

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky Volkswagen u společnosti Porsche Česká republika, která je importérem osobních značek koncernu VW.

9. září 2024

Emisní normy stále zpřísňují. Salámová metoda vedoucí k Euro 7

Byla to velká sláva, když se „podařilo“ odložit platnost emisní normy Euro 7 o dva roky na rok 2027. Vedle toho úplně zapadlo, že úderem letošního 1. září vstupuje v platnost už dříve schválená norma...

9. září 2024

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Emisní povolenky zdůrazní dopravní chudobu, lékem má být klimatický fond

V souvislosti s novým systémem emisních povolenek se mohou zdražit náklady na dopravu, což nejvíce dopadne na nízkopříjmové domácnosti. Takzvaná dopravní chudoba však nemusí být pouze finančního...

7. září 2024

Kosmetika nejen pro první koupání: Vyzkoušejte péči od sebamed Baby
Kosmetika nejen pro první koupání: Vyzkoušejte péči od sebamed Baby

Pokožka novorozenců a kojenců je velmi citlivá, a proto je důležité volit kvalitní a šetrné kosmetické produkty, zejména při koupání. Kosmetika...

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Za úklid orální sex. Katy Perry popsala vztah s Orlandem Bloomem

Zpěvačka Katy Perry (39) se rozpovídala v podcastu Call Her Daddy o svém vztahu s hercem Orlandem Bloomem (47)....

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...