Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi prvními pocítí Volkswagen, který bude čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur. Protože jím produkovaná flotila vozů v průměru produkuje více emisí, než na kolik je nastavený limit.

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o miliardy na pokutách. | foto: Profimedia.cz

Vžijte se do situace pekaře, který vyrábí světlé pečivo a docela se mu daří. Tedy až do doby, než mu někdo důležitě vytkne, že prodejem rohlíků přispívá lidem k obezitě a cukrovce, čímž neúměrně zatěžuje zdravotní aparát. Nově mu je tedy za povinnost uloženo, aby kromě svého tradičního sortimentu nabízel i pečivo zdravější, tmavé celozrnné. Proč?

To, aby prodejem celozrnného kompenzoval tu újmu páchanou na zdraví. A pokud snad prodá více rohlíků než tmavého chleba, bude nad rámec již odváděných daní za ten kalorický rozdíl zdravotníky penalizován. Co pak takový pekař zmůže s tím, že lidem to zdravé celozrnné pečivo tolik nechutná a nejde na odbyt? Má to zdravé prodávat pod cenou? Přestat péci ty „nezdravé“ rohlíky úplně? Anebo má rovnou zavřít krám?

Pekařský příměr je pochopitelně hodně přitažený za vlasy, ale situaci panující na evropském automobilovém průmyslu zase tak úplně vzdálený není.

Stačí si jen za nezdravé tukové rohlíky a celozrnné tmavé pečivo dosadit vozy se spalovacími motory, potažmo hybridy a elektromobily.

Automobilky jsou totiž povinny platit – nad rámec daní ze svých zisků – i pokuty za nesplnění smluvených emisních kvót. Pokud jimi prodávané vozy produkují více emisí, než kolik činí stále se snižující limit, musí rozdíl ze své kasy doplatit. A protože se emisní průměr počítá z celé reálně prodané flotily vozů dané značky na evropských silnicích, platí ti úspěšnější výrobci i řádově větší pokuty.

Rok 2020 byl jen předehra

V roce 2020 automobilky na pokutách doplatily – za nesplnění cílů na snižování emisí – 510 milionů eur (skoro 13 miliard korun). Mezi ty největší provinilce se zařadily automobilky ze skupiny Volkswagen a Jaguar Land Rover. K hříšníkům tehdy patřily i automobilky Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren.

V tom výčtu jistě odhalíte určitý vzorec: jde buď o automobilky, které produkují silné a výkonné, terénní nebo sportovní vozy – anebo o Volkswagen, který nad nimi v Evropě vede co do počtu prodaných automobilů. Jenže právě proto, že automobilů nabízí široké spektrum – od užitkových po rodinné – a že jich prodává hodně, ocitly se emise jím produkované flotily nad limitem.

Sice jen nepatrně, v hrubém průměru šlo o překročení o 0,75 gramů emisního uhlíku na kilometr, ale i to stačilo na pokutu ve výši 100 milionů eur.

Automobilky stojí na křižovatce. vyrábět vozy, které nikdo nechce, anebo prodávat takové, které zaplatí na pokutách.

To už je ovšem minulost, která dnes přijde automobilkám ještě docela snesitelná. V roce 2020 totiž bylo za emisní limit považována hodnota 120 gramů na kilometr (ve WLTP cyklu měření).

V roce 2025 to ovšem bude už jen 93,6 gramů na kilometr.

Což je limit, kterému se většina v Evropě prodávaných vozů jednotlivých automobilek ani neblíží.

Hrubý průměr emisí flotil jednotlivých značek, které jsou na evropských silnicích k vidění, se dnes pohybuje na cifře 115,1 gramů na kilometr.

Někteří si samozřejmě vedou lépe, jiní hůře. Současný emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

Vítězi jsou automobilky Tesla a také Geely, které se splněním emisního limitu – protože produkují téměř výhradně elektromobily nebo hybridy – problémy nemají. Ostatní automobilky však problém mají, a docela slušně řečeno k neuplacení.

Italové spočítali, že emisní normy jsou zavádějící. Zásadní je způsob jízdy

Za každý gram nad stanovený limitem totiž budou muset platit pokutu 95 eur. To nezní zle, dokud to neroznásobíte počtem vozů, které byly za kritické období prodány (a registrovány) a do bilance flotily vozů daného výrobce se započítávají.

V roce 2025 by jen Volkswagen mohl platit pokutu za nesplněné emisní cíle ve výši 8,5 miliardy eur. To je víc než třetina jejich čistých zisků. Není to sice nesplatitelné, ale už je to potenciálně likvidační.

Elektromobily, které nikdo nekupuje

Konkrétní emisní limit, který se odvíjí od počtu prodaných vozů a hmotnosti vozového parku dané značky, pochopitelně silně znevýhodňuje výrobce, kteří na trh tradičně dodávají těžké, rozměrné nebo výkonné vozy se spalovacími motory.

Se značkou Mercedes se zkrátka představa micro a mini vozů nepojí, stejně tak se neočekávají kapesní a slabé Bentley. Co s tím?

Řešení, které by si automobilky měly těmi pokutami nechat vnutit, je na první pohled prosté. Samy by měly přistoupit ke snížení své emisní bilance tím, že na trh budou uvádět více elektromobilů. A jejich úspěšnými prodeji hezky naředí emise, které produkují jejich vozy se spalovacími motory, které na trh zatím stále ještě uvádět mohou.

Háček je ovšem v tom, že se elektromobily v Evropě prodávají o dost méně, než by hospodaření emisně hříšných automobilek potřebovalo. Přesněji řečeno, prodeje elektromobilů nezaznamenávají růst, ale mírný propad.

Podle údajů zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů ACEA měly v prvních šesti měsících letošního roku čistě elektrické automobily v EU podíl na trhu pouze 12,5 procenta. To je ve skutečnosti horší výsledek než v první polovině roku 2023. Stejný příběh se týká i plug-in hybridů. Jejich podíl na trhu klesl ze 7,4 % na 6,9 %.

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

V návaznosti na úvodní příměr zkratkovitě řečeno, to zdravé tmavé celozrnné pečivo nejde na odbyt. A pekaře teď čekají pořádné flastry za to, že si k nim lidé pořád drze chodí pro rohlíky.

Výrobci automobilů se nyní nacházejí na křižovatce. Buď budou pokračovat ve výrobě vozidel s vnitřním spalováním, která budou dál víceméně úspěšně prodávat – ale jejich zisk padne na placení pokut za nesplněné emisní cíle. Anebo se plně zaměří na výrobu elektromobilů, o něž zájem kupců opadá.

Budoucnost vypadá bledě

Automobilky na to reagují různě.

Toyota, která si zase až tak špatně nestojí – vyrábí nižší počty plně elektrických vozů a velké sumy nízkoemisních hybridů – se furiantsky hlásí k tomu, že radši bude platit pokuty, než vyrábět více elektromobilů, které by nakonec nikomu neprodala. To značky, jako BMW a Renault Group, pokorně žádají otevřenými dopisy evropský regulační úřad o přečíslení cílů.

Jiní urputně manipulují s vlastní nabídkou – například stažením vozů s vysokými emisemi z trhu – a další se snaží nalézt svatý grál v podobě výroby laciných elektromobilů. Tento úkol se zkomplikoval zavedením dodatečných cel EU na elektromobily vyráběné v Číně.

Moderní plně elektrický Volkswagen emisní bilanci automobilky zlepšuje. Jen kdyby se prodával více.

Až tragikomicky působí automobilka Volkswagen, která se k principům pod tlakem hnané elektromobility až s hujerskou podlézavostí přihlásila, a teď je za to nejvíc ze všech bita na pokutách. Její šéfmanažer, Oliver Blume, se už nechal slyšet, že je ochoten spojit síly (a emisní bilanci) s nějakou jinou, emisně efektivnější automobilkou. Jen proto, aby jeho společnost tlak pokut ustála.

Od kdysi hrdého výrobce automobilů to skutečně působí zoufale.

Ta opravdová zábava ale teprve přijde. Za necelých šest let, v roce 2030, se totiž emisní limity opět sníží, na 49,5 gramů na kilometr. A s nimi zatím není kompatibilní žádný výrobce, který na evropský trh dodává vozy se spalovacími motory.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent

Výroba elektroaut začíná být pro řadu značek opravdu velký průšvih. Euforie z...

Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu klesl o 18,3 procenta na 643 tisíc vozů....

Škoda nabízí záruku až 9 let. Platí i na elektromobil, ale ne na baterii

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrté generace

Dva roky ze zákona, pět let většinou už žádná výjimka, sedm let nabízí Kia nebo MG. Záruční doby na...

Skepse vůči čínským autům není na místě, zájem raketově roste, říká prodejce vozů MG

Autosalon Orbion Cars v pražských Stodůlkách otevřel letos v dubnu. Nabízí vozy...

Automobily čínských značek už dávno nejsou exotikou s podivným designem. Naopak, nabízejí...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Jdeme cestou elektřiny, říká prezident automobilky Kia. Chystá levný baterkáč

Ho Sung Song, prezident Kia Corporation

VIDEO Exkluzivně „V Evropě budeme spalovací motory nabízet až do poslední chvíle, ale orientujeme se na plně...

Nejnadupanější volkswagen sviští na baterky. ID.7 GTX má superchytrý podvozek

Volkswagen ID.7

VIDEO Nová éra značky Volkswagen začala před pěti lety, 9. září 2019 byl představen elektromobil...

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech...

19. září 2024

Diář petrolheada: Na sever za rychlostí. Lužná přivítá americké ploutve

Zatímco minulý víkend musela být kvůli nepřízni počasí řada akcí zrušena či přeložena na jiný termín, o nadcházejících volných dnech bude, co se týče akcí prosycených vůní benzínu, díky pozdně...

20. září 2024

Audi hledá kupce pro nepotřebný bruselský závod, ve hře jsou Číňané

Německá prémiová automobilka Audi ze skupiny Volkswagen se snaží najít kupce pro svůj závod v Bruselu. Zřídila pro tento účel speciální pracovní skupinu. Pokud nikoho nenajde, hrozí, že továrna bude...

20. září 2024

Škoda nabízí záruku až 9 let. Platí i na elektromobil, ale ne na baterii

Dva roky ze zákona, pět let většinou už žádná výjimka, sedm let nabízí Kia nebo MG. Záruční doby na auta ale teď trumfne Škoda, u které si můžete pořídit až devítiletou záruku.

20. září 2024

Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent

Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu klesl o 18,3 procenta na 643 tisíc vozů. Dvouciferné ztráty zaznamenaly tři největší trhy, tedy německý, francouzský a italský. Téměř o třetinu se...

20. září 2024

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...