Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi prvními pocítí Volkswagen, který bude čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur. Protože jím produkovaná flotila vozů v průměru produkuje více emisí, než na kolik je nastavený limit.

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o miliardy na pokutách. | foto: Profimedia.cz

Vžijte se do situace pekaře, který vyrábí světlé pečivo a docela se mu daří. Tedy až do doby, než mu někdo důležitě vytkne, že prodejem rohlíků přispívá lidem k obezitě a cukrovce, čímž neúměrně zatěžuje zdravotní aparát. Nově mu je tedy za povinnost uloženo, aby kromě svého tradičního sortimentu nabízel i pečivo zdravější, tmavé celozrnné. Proč?

To, aby prodejem celozrnného kompenzoval tu újmu páchanou na zdraví. A pokud snad prodá více rohlíků než tmavého chleba, bude nad rámec již odváděných daní za ten kalorický rozdíl zdravotníky penalizován. Co pak takový pekař zmůže s tím, že lidem to zdravé celozrnné pečivo tolik nechutná a nejde na odbyt? Má to zdravé prodávat pod cenou? Přestat péci ty „nezdravé“ rohlíky úplně? Anebo má rovnou zavřít krám?

Pekařský příměr je pochopitelně hodně přitažený za vlasy, ale situaci panující na evropském automobilovém průmyslu zase tak úplně vzdálený není.

Stačí si jen za nezdravé tukové rohlíky a celozrnné tmavé pečivo dosadit vozy se spalovacími motory, potažmo hybridy a elektromobily.

Automobilky jsou totiž povinny platit – nad rámec daní ze svých zisků – i pokuty za nesplnění smluvených emisních kvót. Pokud jimi prodávané vozy produkují více emisí, než kolik činí stále se snižující limit, musí rozdíl ze své kasy doplatit. A protože se emisní průměr počítá z celé reálně prodané flotily vozů dané značky na evropských silnicích, platí ti úspěšnější výrobci i řádově větší pokuty.

Rok 2020 byl jen předehra

V roce 2020 automobilky na pokutách doplatily – za nesplnění cílů na snižování emisí – 510 milionů eur (skoro 13 miliard korun). Mezi ty největší provinilce se zařadily automobilky ze skupiny Volkswagen a Jaguar Land Rover. K hříšníkům tehdy patřily i automobilky Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren.

V tom výčtu jistě odhalíte určitý vzorec: jde buď o automobilky, které produkují silné a výkonné, terénní nebo sportovní vozy – anebo o Volkswagen, který nad nimi v Evropě vede co do počtu prodaných automobilů. Jenže právě proto, že automobilů nabízí široké spektrum – od užitkových po rodinné – a že jich prodává hodně, ocitly se emise jím produkované flotily nad limitem.

Sice jen nepatrně, v hrubém průměru šlo o překročení o 0,75 gramů emisního uhlíku na kilometr, ale i to stačilo na pokutu ve výši 100 milionů eur.

Automobilky stojí na křižovatce. vyrábět vozy, které nikdo nechce, anebo prodávat takové, které zaplatí na pokutách.

To už je ovšem minulost, která dnes přijde automobilkám ještě docela snesitelná. V roce 2020 totiž bylo za emisní limit považována hodnota 120 gramů na kilometr (ve WLTP cyklu měření).

V roce 2025 to ovšem bude už jen 93,6 gramů na kilometr.

Což je limit, kterému se většina v Evropě prodávaných vozů jednotlivých automobilek ani neblíží.

Hrubý průměr emisí flotil jednotlivých značek, které jsou na evropských silnicích k vidění, se dnes pohybuje na cifře 115,1 gramů na kilometr.

Někteří si samozřejmě vedou lépe, jiní hůře. Současný emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

Vítězi jsou automobilky Tesla a také Geely, které se splněním emisního limitu – protože produkují téměř výhradně elektromobily nebo hybridy – problémy nemají. Ostatní automobilky však problém mají, a docela slušně řečeno k neuplacení.

Italové spočítali, že emisní normy jsou zavádějící. Zásadní je způsob jízdy

Za každý gram nad stanovený limitem totiž budou muset platit pokutu 95 eur. To nezní zle, dokud to neroznásobíte počtem vozů, které byly za kritické období prodány (a registrovány) a do bilance flotily vozů daného výrobce se započítávají.

V roce 2025 by jen Volkswagen mohl platit pokutu za nesplněné emisní cíle ve výši 8,5 miliardy eur. To je víc než třetina jejich čistých zisků. Není to sice nesplatitelné, ale už je to potenciálně likvidační.

Elektromobily, které nikdo nekupuje

Konkrétní emisní limit, který se odvíjí od počtu prodaných vozů a hmotnosti vozového parku dané značky, pochopitelně silně znevýhodňuje výrobce, kteří na trh tradičně dodávají těžké, rozměrné nebo výkonné vozy se spalovacími motory.

Se značkou Mercedes se zkrátka představa micro a mini vozů nepojí, stejně tak se neočekávají kapesní a slabé Bentley. Co s tím?

Řešení, které by si automobilky měly těmi pokutami nechat vnutit, je na první pohled prosté. Samy by měly přistoupit ke snížení své emisní bilance tím, že na trh budou uvádět více elektromobilů. A jejich úspěšnými prodeji hezky naředí emise, které produkují jejich vozy se spalovacími motory, které na trh zatím stále ještě uvádět mohou.

Háček je ovšem v tom, že se elektromobily v Evropě prodávají o dost méně, než by hospodaření emisně hříšných automobilek potřebovalo. Přesněji řečeno, prodeje elektromobilů nezaznamenávají růst, ale mírný propad.

Podle údajů zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů ACEA měly v prvních šesti měsících letošního roku čistě elektrické automobily v EU podíl na trhu pouze 12,5 procenta. To je ve skutečnosti horší výsledek než v první polovině roku 2023. Stejný příběh se týká i plug-in hybridů. Jejich podíl na trhu klesl ze 7,4 % na 6,9 %.

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

V návaznosti na úvodní příměr zkratkovitě řečeno, to zdravé tmavé celozrnné pečivo nejde na odbyt. A pekaře teď čekají pořádné flastry za to, že si k nim lidé pořád drze chodí pro rohlíky.

Výrobci automobilů se nyní nacházejí na křižovatce. Buď budou pokračovat ve výrobě vozidel s vnitřním spalováním, která budou dál víceméně úspěšně prodávat – ale jejich zisk padne na placení pokut za nesplněné emisní cíle. Anebo se plně zaměří na výrobu elektromobilů, o něž zájem kupců opadá.

Budoucnost vypadá bledě

Automobilky na to reagují různě.

Toyota, která si zase až tak špatně nestojí – vyrábí nižší počty plně elektrických vozů a velké sumy nízkoemisních hybridů – se furiantsky hlásí k tomu, že radši bude platit pokuty, než vyrábět více elektromobilů, které by nakonec nikomu neprodala. To značky, jako BMW a Renault Group, pokorně žádají otevřenými dopisy evropský regulační úřad o přečíslení cílů.

Jiní urputně manipulují s vlastní nabídkou – například stažením vozů s vysokými emisemi z trhu – a další se snaží nalézt svatý grál v podobě výroby laciných elektromobilů. Tento úkol se zkomplikoval zavedením dodatečných cel EU na elektromobily vyráběné v Číně.

Moderní plně elektrický Volkswagen emisní bilanci automobilky zlepšuje. Jen kdyby se prodával více.

Až tragikomicky působí automobilka Volkswagen, která se k principům pod tlakem hnané elektromobility až s hujerskou podlézavostí přihlásila, a teď je za to nejvíc ze všech bita na pokutách. Její šéfmanažer, Oliver Blume, se už nechal slyšet, že je ochoten spojit síly (a emisní bilanci) s nějakou jinou, emisně efektivnější automobilkou. Jen proto, aby jeho společnost tlak pokut ustála.

Od kdysi hrdého výrobce automobilů to skutečně působí zoufale.

Ta opravdová zábava ale teprve přijde. Za necelých šest let, v roce 2030, se totiž emisní limity opět sníží, na 49,5 gramů na kilometr. A s nimi zatím není kompatibilní žádný výrobce, který na evropský trh dodává vozy se spalovacími motory.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Olomoučtí strážníci využijí v ulicích dva nové elektromobily, osvědčily se

Nové vozy olomoucké městské policie.

Dva nové elektromobily dostali strážníci Městské policie Olomouc. Flotila služebních vozidel se...

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a...

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Výroba Volkswagenu Caddy

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy,...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Energetici se po sto letech vracejí k elektro pick-upu, jezdí v Temelíně

ČEZ

Společnost ČEZ začlenila do vozového parku užitkový elektromobil s korbou, který bude sloužit v...

V pátek se má hlasovat o clech na elektroauta z Číny. Evropa je rozhádaná

Xiaomi SU7 je rozměrově srovnatelný s Porsche Taycan.

VIDEO Německý kancléř Olaf Scholz chce dál jednat o clech na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie....

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...