Pro neinformovaného návštěvníka autosalonu může setkání s joysterem znamenat šok. Svítivě žlutý kabát, tři dveře a moderní elektronika na sportem hýřící palubě.
Jako by se letos mladoboleslavská automobilka rozhodla zbavit puncu "šedých myší" rodinné garáže, které spolehlivě a s pohodlím odvezou, za srdce ale nechytí.
Asi nejzářivější studie, která parkuje ve vykobercovaných halách u Porte de Versailles, je zaměřena na mladé řidiče. Na pohled je malá, rozměry se nejvíce blíží fabii.
Přikrčená silueta, malé převisy a vypracovaná muskulatura blatníků ovšem způsobují, že joyster vypadá pěkně široce.
Kdo by ještě před pár lety čekal, že na autosalonu potká sportem hýřící koncept se znakem okřídleného šípu uprostřed volantu.
Příslušnost ke značce se projevila na prvcích vypůjčených z nekonvenčního sériového bratra roomsteru. Oblá střecha a černé sloupky stejného původu sportovní charakter joysteru podtrhují.
Škoda už dávno není popelkou mezi automobilkami, a platí to i v disciplíně konceptů. Světla má joyster podle poslední módy složená z LED diod, nechybí obří ráfky kol.
Uvnitř čekají čtyři výrazně tvarovaná sedadla oblečená do stejné barvy jako exteriér.
Na technicistně pojaté přístrojové desce zaujme komunkační centrum. Barevné díly interiéru je možné měnit tak, aby ladily s vaší náladou nebo oblečením.
Klasický audiosystém nahradil slot na notebook ovládaný přes dotykový displej.
Najen pro autosalon
V oficiální firemní zprávě je joyster pojmenován jako: "Realizovaná představa nových forem a funkcí kompaktního automobilu pro budoucí zákazníky značky Škoda, která ukazuje další vývoj známých designérských prvků vozů Škoda.“
Zkusme slova oficiální zprávy dešifrovat. Škoda Auto získala v koncernu VW klíčovou roli. Úkol pro Mladou Boleslav teď zní: Již žádná obyčejná auta pro chudší klientelu, ale za solidní peníze vozy nabízející něco navíc.
Napřesrok má o oprávněnosti této nové strategie motoristickou veřejnost přesvědčit nová generace Fabie. V roce 2008 přijde nový model Superbu, o rok později je již potvrzený Yeti. A co Joyster? Kde se pro něj najde místo?
Kdy přijde na trh?
Že by automobilka předváděla jen jako poutač pro svůj stánek na autosalonu hračku vytaženou a oprášenou z depozitáře karosářského studia? Naše zdroje z firmy tuto úvahu vyvracejí: "Ne, to je studie skutečného vozu, který se bude - s největší pravděpodobností - opravdu dělat," říká osoba, o jejíž informovanosti netřeba pochybovat, ale která si nepřeje jmenovat. Kdy se stane joyster realitou? Na to již odpověď nedostaneme.
Nabízí se tedy logická úvaha: Joyster může být tím přelomovým modelem, který se představí jako zcela nový vůz v roce 2008. Společně se superbem. Přelomovým proto, že ještě nikdy v minulosti nedokázala mladoboleslavská automobilka uvádět na trh v jednom roce současně dva modely. Za dva roky se to stát může. A tím okamžikem vystoupí na další schod cesty vedoucí k metě zvané jeden milion aut ročně.
Skutečným zhmotněním studie Joyster pak bude nejspíš vůz menší než fabia, řekněme na úrovni nejmenšího koncernového vozu fox, kombinující podobně jako roomster prvky několika koncernových modelů na principu současně moderního hesla modularity: kus z toho, část z onoho a vše v dostatečně atraktivní karoserii.