Nenápadné hvězdy Autosalonu Brno: škodovka od Giugiara a Elektrofavorit Shortcut

aktualizováno 
Letošní brněnský autosalon jednoznačně ovládly škodovky. Kromě novinek do modelové řady v podobě yetiho a občerstvených Octavií Scout a RS dorazily také jedinečné historické unikáty, které na silnici nepotkáte. Třeba škodovku na elektřinu z počátku 90. let.

Na oficiálním stánku mladoboleslavské automobilky mají nabitý program. Více o novinkách brněnského autosalonu čtěte ZDE

Model Octavia se navíc představuje s novým motorem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW. Základní cena verze s moderním turbodieselem je 450 900 korun.

Ještě mnohem zajímavější kousky jsou ale k vidění na neškodováckých stáncích v ostatních pavilonech.

Škoda 720

Škoda 720

Škodovka od Giugiara

Projekt Škoda 720

Škoda 720 byla zamýšlena jako model střední třídy ve čtyřech karosářských verzích, kromě 4,4metrového sedanu a hatchbacku ještě kupé a kombi. Nově vyvinutý celohliníkový čtyřválec OHC vznikl ve verzích 1 236 a 1 498 cm3 (49 a 64 kW). V různých stadiích rozpracovanosti pak skončily kubatury 1 600, 1 800 a 2 000 cm3. Rozpracované čtyřválce se staly cennou kořistí automobilových týmů, které s motory ještě dlouhé roky úspěšně závodily. Vrcholná verze 1800 turbo se při závodech do vrchu dopracovala až k 240 koňským silám!

Velikán světového automobilového designu Giorgetto Giugiaro loni slavil 40 let svého studia Italdesign. I on ale musel nějak začít, poté, co si udělal jméno u Bertoneho a Ghie, založil v roce 1969 vlastní designérskou kancelář a červená omšelá škodovka parkující na brněnském výstavišti v pavilonu Z je jeho první velký "kšeft".

Když se v druhé polovině šedesátých let začalo v Mladé Boleslavi mluvit o nástupci zastarávajícího "embéčka", tehdejší progresivní vedení rozhodlo o vývoji velice moderního modelu s motorem vpředu. Tak se také stalo a v roce 1971 vyjely prototypy Škoda 720, které Giugiaro oblékl.

Vzniklo více verzí prototypu 720. Docela známá je historie červeného sedanu, který nadšený majitel zrenovoval před několika lety. Čtěte více v článku: Škoda 720 - Unikát, který mohl konkurovat BMW

Na brněnském výstavišti parkuje ještě originálnější verze. Dvoudveřové kupé se splývavou zádí zatím čeká v brněnském technickém muzeu na renovaci. S červeným unikátem s cedulkou "Italdesign Designer Giugiaro" na blatnících prý původně jezdil kdosi ze zaměstnanců muzea a chvíli to trvalo, než se přišlo na to, že je to unikát, který by měl být pod zámkem v muzeu místo ježdění v běžném provozu.
 
Prototyp dostal také chystaný nadějný benzinový motor 1,5. Do Mladé Boleslavi ovšem přišlo nařízení, že velkoobjemové motory se budou vyrábět v Sovětském svazu, na Škodovku tedy zbyla auta s maloobjemovými agregáty. Motor s objemem 1 486 ccm a výkonem 68 kW rozjel Škodu 720 až na stopadesátku.

Pokrokově řešený podvozek se vyrovnal tehdejším BMW, bez zajímavosti nebyla ani uvažovaná příplatková výbava – zahrnovala totiž klimatizaci, kotoučové brzdy na zadních kolech, či dokonce vzduchové pérování!

A tak se v atmosféře normalizačního zmaru rozpustily i naděje na udržení kroku se světovým automobilovým průmyslem a projekt Škody 720 šel k ledu.

Škoda Shortcut

Už jen málokdo si vzpomene, že v devadesátých letech patřila tehdejší ČSFR a později ČR k nemnoha zemím se sériovou produkcí elektromobilů. Škoda Elcar Ejpovice vyráběla relativně velké počty hned dvou typů elektromobilu, z nichž většina skončila na náročných zahraničních trzích. Předchůdcem relativně známé Škody Bety byla Škoda Eltra 151 ve verzích L a Pick-Up, tedy favorit nejjednodušším možným způsobem přestavěný na elektromobil.

S přičiněním Jaromíra Vegra, průkopníka elektromobilů v Česku, vzniklo hned po sametové revoluci ve spolupráci s ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel) několik prototypů elektromobilu poháněného olověnými akumulátory a jednoduchým stejnosměrným elektromotorem.

Z normálně koupeného sériového favorita zmizel motor a jeho místo zaujala baterie a elektromotor. Převodovka zůstala původní, pouze s mechanicky zablokovaným pátým stupněm. Stejnosměrný elektromotor ELIS s výkonem 15,5 kilowattu stačil na dosažení 80 km/h, akumulátory pak až na 80kilometrový dojezd.

"Celá produkce směřovala nejprve do Švýcarska a následně se část vyvážela i do dalších států západní Evropy," uvádí stránky o elektromobilech electroauto.cz. Několik elektrofavoritů sloužilo také v barvách České pošty.

Škoda Shortcut

Škoda Shortcut

Jenže zatímco běžnou eltru lze snadno zaměnit s obyčejným favoritem/pick-upem, původní prototypy šly v úpravách mnohem dál a obdržely zmenšenou karoserii.

Na brněnské výstaviště tak letos dorazil unikátní prototyp Škoda Shortcut, který se po letech parkování v kopřivách dočkal renovace. Shortcut kdysi jezdil ve Švýcarsku, když si odjezdil své, vrátil jej spokojený zákazník do ČR. Zde ale kvůli zpřísněným emisním požadavkům na dovezené automobily, z nichž někdo jaksi zapomněl vyjmout elektromobily s nulovými emisemi, nešel přihlásit, a tak se málem nedočkal svých nástupců - na autě na elektřinu totiž dnes intenzivně pracují snad všechny automobilky.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kardiostimulátor se s elektromobilem snese, ujišťují lékaři z Olomouce

Audi e-tron

VIDEO Moderní auta jsou napěchovaná nejmodernějšími technologiemi. O to víc to platí o elektromobilech,...

Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

Ilustrační snímek

Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová...

Elektromobilů je čím dál víc, v kraji ale není dost dobíjecích stanic

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Jako by Liberecký kraj nevěřil budoucnosti aut na elektřinu. Má totiž ve srovnání s ostatními...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

V Indii je krize autoprůmyslu, Škoda tam bojuje za celý koncern VW

Indické provedení Škody Rapid

Do Číny se jezdí za odměnu a sbírat zkušenosti, do Indie za trest. Tak nějak vyznívají reakce Škodováků, když přijde...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz