Němečtí ekologové brojí proti neomezené rychlosti na dálnicích

aktualizováno 
Poslední bašta řidičů, kteří mohou beztrestně uhánět s plynem přišpendleným k podlaze, je opět ohrožena. Další tažení proti neomezené rychlosti na německých dálnicích vyhlásili ekologové, kteří chtějí jezdit 120.
Lékaři varují: lidské oko dokáže vnímat podněty jen v malých rychlostech

Lékaři varují: lidské oko dokáže vnímat podněty jen v malých rychlostech | foto: Profimedia.cz

Němečtí zelení opět vyrazili do boje proti neomezené rychlosti na tamních dálnicích. Chtějí zavést stodvacetikilometrový limit, který má třeba sousední Švýcarsko.

Podle ekologů by se tak snížily o 30 emise, které auta, svištící na německých "autobahn", vyprodukují. Zastánci omezení dálniční maximálky říkají, že kromě omezení hluku a znečištění by snížení rychlosti přineslo také nižší počet nehod a mrtvých.

Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee návrh na omezení dálniční rychlosti odmítá. Říká, že je pro snižování exhalací, podobné opatření však prý postrádá smysl.

S myšlenkou omezení rychlosti na dálnici přišel loni v létě také italský ministr dopravy Alessandro Bianchi, ten se také opíral o bezpečnostní důvody.

Silná lobby německých automobilek ještě dodává, že honba za rychlostí vede výrobce k vývoji stále bezpečnějších a lepších aut.

Na obranu závodivých řidičů se postavil i německý list Financial Times Deutschland, napsal, že neomezená dálniční rychlost je pro Němce to samé jako bageta pro Francouze. "Nikdo ve Francii by si neodvolil je o kulturní charakteristiky země připravit," napsal.

Přibližně na třetině německých dálnic je maximální rychlost značkami omezena na 120 kilometrů v hodině, na zbytku dálniční sítě platí pouze doporučená stotřicítka.

Jaká rychlost na dálnici je vůbec bezpečná?
Při určování maximální rychlosti je třeba zohlednit především technické parametry dálnice. Je třeba také mít na mysli nedokonalost člověka. Ne každý řidič má reflexy Michaela Schumachera a je třeba se smířit s tím, že silnice patří i řidičům s méně vyvinutými vlohy k řízení.

Lékaři upozorňují na to, že lidské oko je "zkonstruováno" tak, že bez problémů dokáže reagovat a plnohodnotně vnímat podněty do rychlosti zhruba 50 kilometrů v hodině. Čím rychleji tedy řidič pojede, tím více se musí spoléhat na získané návyky, reflexy, u závodníků na trénink, a také doufat, že nebude muset řešit opravdu krizovou situaci.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz