Němečtí ekologové brojí proti neomezené rychlosti na dálnicích

aktualizováno 
Poslední bašta řidičů, kteří mohou beztrestně uhánět s plynem přišpendleným k podlaze, je opět ohrožena. Další tažení proti neomezené rychlosti na německých dálnicích vyhlásili ekologové, kteří chtějí jezdit 120.
Lékaři varují: lidské oko dokáže vnímat podněty jen v malých rychlostech

Lékaři varují: lidské oko dokáže vnímat podněty jen v malých rychlostech | foto: Profimedia.cz

Němečtí zelení opět vyrazili do boje proti neomezené rychlosti na tamních dálnicích. Chtějí zavést stodvacetikilometrový limit, který má třeba sousední Švýcarsko.

Podle ekologů by se tak snížily o 30 emise, které auta, svištící na německých "autobahn", vyprodukují. Zastánci omezení dálniční maximálky říkají, že kromě omezení hluku a znečištění by snížení rychlosti přineslo také nižší počet nehod a mrtvých.

Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee návrh na omezení dálniční rychlosti odmítá. Říká, že je pro snižování exhalací, podobné opatření však prý postrádá smysl.

S myšlenkou omezení rychlosti na dálnici přišel loni v létě také italský ministr dopravy Alessandro Bianchi, ten se také opíral o bezpečnostní důvody.

Silná lobby německých automobilek ještě dodává, že honba za rychlostí vede výrobce k vývoji stále bezpečnějších a lepších aut.

Na obranu závodivých řidičů se postavil i německý list Financial Times Deutschland, napsal, že neomezená dálniční rychlost je pro Němce to samé jako bageta pro Francouze. "Nikdo ve Francii by si neodvolil je o kulturní charakteristiky země připravit," napsal.

Přibližně na třetině německých dálnic je maximální rychlost značkami omezena na 120 kilometrů v hodině, na zbytku dálniční sítě platí pouze doporučená stotřicítka.

Jaká rychlost na dálnici je vůbec bezpečná?
Při určování maximální rychlosti je třeba zohlednit především technické parametry dálnice. Je třeba také mít na mysli nedokonalost člověka. Ne každý řidič má reflexy Michaela Schumachera a je třeba se smířit s tím, že silnice patří i řidičům s méně vyvinutými vlohy k řízení.

Lékaři upozorňují na to, že lidské oko je "zkonstruováno" tak, že bez problémů dokáže reagovat a plnohodnotně vnímat podněty do rychlosti zhruba 50 kilometrů v hodině. Čím rychleji tedy řidič pojede, tím více se musí spoléhat na získané návyky, reflexy, u závodníků na trénink, a také doufat, že nebude muset řešit opravdu krizovou situaci.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Nelepte se autům na zadek, brzy se za to budou rozdávat vysoké pokuty

Nehoda (ilustrační foto)

V mezirezortním řízení je nyní návrh novely zákona o silničním provozu, který by přesně definoval bezpečnou vzdálenost...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Najdete na iDNES.cz