Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Po dálnici osmdesátkou a víkendy bez aut, navrhují němečtí Zelení

Německo zřejmě nezvládne splnit ambiciózní cíle na ochranu životního prostředí a snížení emisí oxidu uhličitého, které si samo stanovilo. Zelení a nejrůznější ekologické organizace požadují radikální změny v dopravě. Jedno je přitom jasné, bez masivního omezení individuální mobility to nepůjde.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Během pouhých tří týdnů vyprodukuje Čína používáním fosilních paliv víc CO2, než kolik se ho do ovzduší dostane v celé Evropské unii provozem všech osobních aut za celý rok. 

Toto srovnání vyplývá z údajů Institutu německého hospodářství v Kolíně nad Rýnem. Jasně z toho plyne, že potenciál, jak může EU přispět k celosvětovému snížení člověkem vyprodukovaných emisí CO2, je značně omezený. 

Přesto si EU určila ctižádostivé cíle, jak emise snížit. Ty se týkají především dopravy. Limit ve výši 95 gramů CO2 na kilometr, který si EU stanovila pro nové vozy na rok 2021, je nejpřísnější na světě. V Číně, Japonsku a USA jsou hraniční hodnoty výrazně vyšší. Nejpřísnější limity si chce Evropa udržet i po roce 2021.

EU má nejpřísnější limity CO2

Pro rok 2021 se cílová hodnota v EU sníží na 95 gramů CO2 na kilometr – což odpovídá průměrné spotřebě 3,6 litru nafty nebo 4,1 litru benzinu na 100 kilometrů. 

Průměrné emise z dieselů v roce 2017 činily 117,9 g, zatímco z benzinových vozů 121,6 g/km.

Pro srovnání: USA mají limit 121 gramů na kilometr do roku 2020, Čína 119 a Japonsko 117. V roce 2021 budou emise CO2 v EU o 42 % nižší než v roce 2005, výrazně před cíli pro rok 2030.

V roce 2015 činil pokles emisí proti roku 1995:

  • 36 % CO2
  • 84 % NOx
  • 90 % pevných částic

Zdroj: ACEA, VDA

Cíle nedokážeme splnit

Plány na omezení CO2 se ovšem zjevně stále častěji rozchází s realitou. „Je to pro mě těžké, ale musím bohužel oznámit, že cíle, které jsme si sami stanovili pro rok 2020, nejsme schopni dodržet,“ oznámila německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzoová (SPD) v polovině června před hosty z Číny, Francie, Ruska, USA a dalších třiceti zemí. Zelení a spolky na ochranu životního prostředí kritizují, že se Německo dost nesnaží. Podle šéfa partaje Antona Hofreitera je třeba odstoupit od využívání uhlí. „Špinavé uhelné elektrárny a spalovací motory jsou zastaralé technologie, pro něž není v moderním Německu místo,“ tvrdí.  Německo přitom dává ročně miliony eur na provoz uzavřených uhelných elektráren, které slouží jako bezpečnostní rezerva pro případ výpadku dalších zdrojů (více čtěte zde).

Vysoké daně a mýtné budou nevyhnutelné

Politický tlak vládne i na ministerstvu dopravy. „Ministr dopravy Andreas Scheuer se musí rozhodnout. Čím benevolentnější budou limity emisí CO2 pro nově vyráběné vozy, tím drastičtější opatření musí politici zavádět, jinak není možné dodržet cíle na ochranu životního prostředí, k nimž se Německo samo zavázalo. Pokud nově vyráběná auta nebudou značně úspornější a nebudou produkovat výrazně méně emisí, musí zkrátka klesnout intenzita provozu. V takovém případě přijdou na řadu vyšší energetické daně na pohonné hmoty a zavedení mýtného pro osobní vozidla, které bude závislé na počtu ujetých kilometrů,“ uvedl Michael Müller-Görnert z německého autoklubu VCD (Verkehrsclub Deutschland).

Emise v Německu

Jsou nižší než v roce 2000

Emise v Německu od roku 2000 znatelně klesly, hladiny CO2 vykazují v posledních letech mírný nárůst. Ten je však nižší, než jaký je nárůst celkové dopravy. Vliv na to má stále rostoucí efektivita spalovacích motorů. Podle údajů VDA osobní benzinové vozy v průměru spotřebují 5,6 l/100 km, diesely dokonce jen 4,9 l/100 km.

Vzduch ve městech se údajně zhoršuje, měření ukázala opak

Vzduch ve městech se údajně zhoršuje – to v diskusi o naftových motorech zaznívá velmi často, zejména v Německu. To, co se většinou zamlčuje, je skutečnost, že v samotné silniční dopravě kleslo množství emisí oxidů dusíku od roku 1990 o 70 procent. A to navzdory tomu, že ujeté kilometry a množství vozidel se od konce devadesátých let značně zvýšily. 

Moderní vozidla dnes totiž vypouští podstatně méně znečišťujících látek. Výsledkem je, že kvalita ovzduší v dnešních městech je výrazně lepší než dříve. 

Méně oxidů dusíku

Nicméně, pokud jde o měření znečištění ovzduší oxidy dusíku (NOX), hodnoty expozice v některých německých městech překračují stanovené limity.

Existují dva hlavní limity oxidů dusíku: tzv. roční průměrná hodnota nesmí přesáhnout v měřicích stanicích 40 mikrogramů na metr krychlový venkovního vzduchu. Tento průměr byl překročen v roce 2016 v 82 německých městech. 

Druhý limit sleduje zatížení během jedné hodiny a činí 200 mikrogramů na metr krychlových vzduchu. Tuto hodnotu lze překročit v měřicím bodě nejvýše 18krát za rok. Při měření prováděném ve Stuttgartu byla tato hodnota překročena v roce 2006 853krát. Během roku 2017 však pouze třikrát.

Zdroj: VDA, Spolkové ministerstvo dopravy, UBA

Na dálnicích osmdesátkou?

Němci nemusí počítat jen s vyššími náklady, ale také s razantním omezením individuální mobility, varuje německý zpravodajský web Focus Online. A to především v případě, že by došlo na plány Zelených, o nichž hovoří Michael Haberland z německého autoklubu Mobil in Deutschland. Radikální opatření, která by měla vést k omezení emisí CO2 v dopravě, byla podle Haberlanda jedním z témat i na jednáních takzvané Jamajské koalice, tvořené politickými stranami CDU/CSU, FDP a stranou Zelených, která nakonec nevznikla. „Zelení požadují maximální povolenou rychlost 80 km/h, a to i na dálnici. K tomu by podle nich měl 26 víkendů v roce platit zákaz jízdy,“ uvádí Haberman. „Tím bychom prakticky odepsali individuální automobilovou dopravu v Německu,“ rozčiluje se dopravní expert.

Elektromobily mohou být součástí řešení

Možným řešením, jak dodržet klimatické cíle bez radikálního utlumení individuální dopravy, by byl masivní rozvoj elektromobility. Podle nedávno předložených výsledků srovnávací studie ADAC ovšem není elektromobilita, co se týče ochrany ovzduší, nejšetrnějším způsobem dopravy, připomíná Focus. Smysluplné by bylo vsadit na elektrický pohon u malých a kompaktních vozů, ovšem jen v případě, že elektromobil nebude používán jako druhý vůz s malým počtem najetých kilometrů. 

Pokud budou lidé používat elektromobil jako druhé auto s malým počtem najetých kilometrů (do 50 tisíc), nikdy se tato varianta v ekologické bilanci nemůže vrátit. ADAC uvádí porovnání s benzinovým pohonem, kde je nájezd, při kterém se začíná elektromobil vyplácet, 80 tisících kilometrů, a dieselovým, kde je to 111 tisíc km.

Jako „první vozidlo“ ovšem může elektromobil v aktuálním německém mixu elektrické energie, kdy se dosud intenzivně využívají fosilní paliva, bodovat: „V třídě kompaktních vozů má elektromobil - i při využívání německého způsobu výroby elektrické energie  - se 150 g CO2 na kilometr při nájezdu 150 tisíc kilometrů nejlepší bilanci CO2, těsně před plug-in-hybridem a hybridem. Následují zemní plyn (174 g/km), diesel (186 g/km) a propan-butan (188 g/km),“ uvádí ADAC. A čím víc se budou využívat obnovitelné zdroje energie, tím výrazněji se bude bilance posouvat směrem k elektromobilům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Známé jméno v nové formě. Renault Megane jako elektromobil dává smysl

Renault Megane E-Tech 100% elektrický

VIDEO Jeli jsme elektromobilem z Prahy do Olomouce a zpátky. Jednou nám zbylo 49% baterie, podruhé jen...

Nabíjení podražilo, kWh můžete natankovat za 2,79, ale i za 21 korun

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

VIDEO Stejně jako elektřina pro domácnosti zdražuje v poslední době dost citelně i nabíjení elektromobilů...

Tiše pluje krajinou. „Esko“ od Mercedesu je špička mezi elektromobily

Mercedes-Benz EQS 450+

EQS pro Mercedes znamená hodně – byl to první model postavený na jeho zbrusu nové elektrické...

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

ilustrační snímek

VIDEO Evropský parlament schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a...

Soudný den automobilek. Brusel rozhoduje, zda zakáže spalovací motory

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

V úterý 7. června 2022 začíná v Bruselu debata europoslanců, která by měla ve středu odpoledne...

Budějovický Bosch začne vyrábět díly pro elektrovozy, stále shání vývojáře

Nová budova vývojového a technologického centra v Českých Budějovicích

Českobudějovická divize nadnárodního koncernu Robert Bosch začne do dvou let vyrábět součástky pro...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Automobilky se stále více mění do podoby technologických firem a poskytovatelů...

Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci...

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Motofotka týdne: Česká legenda naučila Ameriku milovat motokros

Psal se rok 1974 a v USA se ještě úspěšně prodávaly československé terénní motocykly ČZ a Jawa. Jediný severoamerický...

Sedmnáct milionů v testu: Rolls-Royce Phantom je nejlepší auto světa

Phantom je král mezi auty, když se valí ulicí, ulice ztichne. Uvnitř je chrámové ticho, v dáli ševelí dvanáctiválec....

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...