Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes, vyhání z ulic už pětiletá auta s turbodiesely. Zákaz se ovšem zakládá na sporných číslech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Co se zákazů vjezdu dieselům v Německu i v celé Evropě týče, zaujímá bývalé město automobilismu Stuttgart první příčku. Jde o jediné město v Německu, kde je celé území města zavřeno pro dieselové vozy splňující emisní euronormu 1–4. Zeleno-černá bádensko-württemberská vláda ve Stuttgartu nařídila tento zákaz 1. ledna 2019.

A vloni navzdory historicky nejnižším naměřeným hodnotám oxidů dusíku (téměř všude byly naměřeny hodnoty nižší, než stanovuje limit Evropské unie) byla ve Stuttgartu navíc zavedena velmi rozsáhlá zóna zakazující vjezd vozidlům splňujícím euronormu 5. Pozor, to jsou auta mnohdy jen pět let stará!

Zákaz dieselů navzdory čistšímu vzduchu

Podle zprávy magazínu Focus jde o jedinou plošnou (nikoli na jednotlivé ulice omezenou) zákazovou zónu pro dieselové vozy normy 5 v celé Evropě.

Německý magazín vychází z analýzy Jürgena Schwagera, emeritního profesora na vysoké škole v Reutlingenu, který se věnuje především zónám zákazu vjezdu v souvislosti s ochranou životního prostředí.

Celé území Stuttgartu včetně přilehlých obcí o celkové ploše 207 čtverečních kilometrů bylo už v roce 2008 prohlášeno za zónu ochrany životního prostředí. Tehdy bylo v popředí zájmu znečištění jemnými částicemi. V oficiálních plánech na ochranu ovzduší se od té doby pracuje s touto „zónou pod ochranou životního prostředí“, přestože limity nebyly nikdy vědecky zdůvodněny.

Několik posledních let padají další rozhodnutí:

  • V roce 2015 podal na Stuttgart a deset dalších německých měst Spolek na ochranu životního prostředí (Deutsche Umwelthilfe, DUH) žalobu kvůli překračování limitů oxidů dusíku.
  • Po několika soudních jednáních bylo 1. ledna 2019 pro dieselová vozidla s motory splňujícími euronormu 1 až 4 uzavřeno extrémně rozsáhlé území včetně mnoha oblastí vesnického charakteru. V zóně platí „zákaz provozu“, tedy zákaz jízdy a parkování.
  • 1. října 2020 došlo k zpřísnění zákazu vjezdu pro vozidla ekonormy Euro 5. Je definována nová zákazová zóna, oficiálně nazvaná „malá zóna ochrany životního prostředí“. Na tomto území bydlí přibližně polovina (!) všech 600 tisíc obyvatel vnitřního Stuttgartu.
  • Zákazová zóna poškozuje nejen přibližně 10 tisíc majitelů dieselových vozů euronormy 5, kteří tu žijí. Všichni majitelé dieselových vozů Euro 5 (145 tisíc) nesmí projet regionem Stuttgartu po státních silnicích. Jsou nuceni k dlouhým objížďkám po vedlejších silnicích, což je všechno jiné než ekologické.

Zákazy jsou odůvodněny prognózami

Jako odůvodnění zákazů zveřejnilo vládní prezidium Stuttgartu v polovině září 2020 tiskové prohlášení. Znalci předpověděli na základě simulací překročení limitů oxidů dusíku pouze na jediném místě: v ulici Pragstrasse, části silnice B10. Není zmíněno, že jde o jedinou ulici ve Stuttgartu, na níž je extrémně vysoký provoz nákladních aut, způsobený zákazem průjezdu nákladních vozidel platným po celém městě. Podle znaleckých expertiz je tam 43 procent emisí oxidu dusíku způsobeno provozem nákladních aut.

Majitelé osobních aut, jichž se zákaz týká, považují omezení za nový útok na osobní vlastnictví. Zatímco nákladní vozy musejí v důsledku zákazu pouze využívat objízdnou trasu, jen několik let staré auto je pro ně v důsledku zákazu parkování nepoužitelné. V roce 2018 přitom soudci spolkového správního soudu v Lipsku stanovili vysoké překážky pro zónové zákazy vjezdu. 

Požadovali respektování „přiměřenosti“ a „principu příčiny a důsledku“. Oba požadavky nejsou z pohledu postižených splněny. Zatížení oxidy dusíku z motorů nákladních vozů v ulici Pragstrasse by se bývalo dalo předejít: zákaz vjezdu pro diesely na státní silnici by zcela jistě vedl k dodržení limitů a škody pro majitele osobních vozů by byly udrženy v přiměřených mezích.

Objevuje se ještě další argument proti zákazu vjezdu vozům ekonormy Euro 5. V tiskovém prohlášení vládního prezidia jsou uvedeny prognózy pro roční průměrnou hodnotu oxidů dusíku za rok 2021 s 41,6 μg/m3, a bez zákazových zón pro euronormu 5 (45,4 μg/m3). Překročení hranice 40 je důvodem pro zavedení zákazových zón. Ovšem této průměrné roční hodnoty nikdy nebude dosaženo! Neboť na polovinu roku 2021 je plánováno otevření tunelu, který svede z ulice Pragstrasse dopravu. Jde o čistě teoretický údaj bez reálného významu. Zapomněl snad vládní prezident na zmíněný tunel?

Obyvatelé Stuttgartu mají „vyměnit svá auta“

Jak se může stát, že nereprezentativní nákladní doprava a „zapomenutý“ nově budovaný tunel tvoří základ pro zákazové zóny s vážnými dopady, které obyvatelům, jichž se týkají, nařizují vysoké zatížení? Udělali úředníci chybu a hledali a našli čísla umožňující jim dopravně politická rozhodnutí? Odkazuje na to nedávno rozhovor s ministrem dopravy Winfriedem Hermannem (Zelení). Na otázku po skončení zákazů při dobrých naměřených hodnotách znečištění ovzduší odpověděl: „Samozřejmě platí cíl držet špinavá auta z center aglomerací, a to nejen v určitém časovém rozmezí. Trvalé zákazy vjezdu přimějí obyvatele k výměně vozidel.“

Německé soudy ovšem vidí situaci zcela jinak, příkladem je rozsudek Spolkového správního soudu v Lipsku k zákazu vjezdu ve Stuttgartu. Občan má „všeobecný nárok na svobodu vůči státu“. Ten smí být „veřejnou silou omezen pouze do té míry, je-li nevyhnutelný v ochraně veřejných zájmů“. Výroky ministra dopravy poukazují na neuvěřitelnou neznalost ústavou definovaných práv majitelů vozidel v Německu, komentuje Focus.

11. prosince 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vraky za tři tisíce jedou kolem republiky, podívejte se na start

Šest aut s pořizovací cenou do 3000 korun se v sobotu v pravé poledne vydalo z pražské Hostivaře na cestu kolem hranic...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Ceny oprav aut kvůli složitější technice rostou, meziročně o deset procent

Náklady na opravy nových či starších automobilů rostou. Ceny oproti loňsku stouply přibližně o deset procent. Důvodem...

Motor 1.6 HDI v ojetinách: všechno kazí jeden hloupý detail

Premium Malý diesel se stal standardem i ve větších modelech a jedná se o jeden z nejrozšířenějších motorů v ojetinách na našem...

VIDEO: Zvídavý hoch, který tátu štval. Tady bydlel tvůrce aut značky Porsche

Rodný dům automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho, který se nachází ve Vratislavicích nad Nisou, opět otevřel...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...

Mohlo by vás zajímat