Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

  9:49aktualizováno  9:49
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní, tedy řidiči i cyklisté, mohou z nových pravidel profitovat. Ovšem při přestupku také mnohem víc zaplatí. Scheuer chce drasticky zvýšit pokuty, třeba i za špatné parkování.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Arne Dedert/dpa

Na německých ulicích se podle informací deníku Bild mnohé změní. Parkování v druhé řadě, na cyklostezkách a chodnících i stání na silničních pruzích označených jako cyklotrasy může být v budoucnu trestáno pokutou ve výši až 100 eur (2 600 korun). Dosavadní pokuty se pohybují mezi 15 a 30 eury. Podle zprávy nebude v budoucnu tolerováno ani tříminutové zastavení v cyklistickém pruhu.

S novými pravidly silničního provozu přišlo německé ministerstvo dopravy i s...

S novými pravidly silničního provozu přišlo německé ministerstvo dopravy i s novou sadou dopravních značek.

Hluboko do kapsy budou muset sáhnout především řidiči, kteří nevytvoří záchrannou uličku. Ti by měli platit pokutu ve výši až 320 eur (8 500 korun). Změny nastanou i u vyhrazených pruhů pro autobusy: v budoucnu je budou smět využívat i auta s nejméně třemi pasažéry a jezdci na elektrokoloběžkách. Je možné, že vznikne i nová dopravní značka, která řidičům zcela zakáže předjíždění dvoukolových dopravních prostředků.

Některé plány ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU) byly známy již dříve. „Chceme zajistit bezpečnější podmínky pro cyklisty,“ vyjádřil se Scheuer pro německý deník Bild. Zvýhodněná budou společenství lidí sdílejících auta. Předně budou tvrdě potrestáni řidiči, kteří blokují záchrannou uličku. Protože tady jde podle Scheuera o životy.

FDP (Svobodná demokratická strana) se k plánům ministerstva vyjádřila částečně kriticky. „Otázkou zůstává, zda nová pravidla týkající se pruhů vyhrazených pro autobusy obstojí v praktických testech,“ vyjádřil se Oliver Lukcis, mluvčí dopravně-politické spolkové frakce FDP.

Kritika z německých měst

Návrhy ministerstva kritizují i političtí zástupci jednotlivých německých měst. V pruzích pro autobusy není podle představitele Rady německých měst Helmuta Dedyho místo pro další automobily. „Pruhy vyhrazené pro autobusy mají navíc často jiné semafory, které slouží pouze pro městskou hromadnou dopravu.“ Zároveň kritizují, že policejní kontrola počtu pasažérů ve voze bude „značně marný čin“.

Scheuer reaguje na kritiku: „Chceme zlepšit podmínky spolkům na spolujízdu – jde nám o mobilitu ohleduplnou k životnímu prostředí. Chceme vytvořit víc možností pro orgány městské hromadné dopravy. Vybízíme společnosti zajišťující dopravu, aby redukovaly počet jízd s jedním pasažérem a přispěly tak k ochraně životního prostředí.“ 

Zároveň dodal: „Žádné město, které nechce, nemusí otevírat pruhy vyhrazené pro autobusy dalším účastníkům silničního provozu. Může, ale rozhodně nemusí!“ 

Otevřením autobusového pruhu společenstvím pro spolujízdu navázalo ministerstvo dopravy na požadavek jednoho velkého města, konkrétně Düsseldorfu. „Proto je s podivem, že pan Dedy jako hlavní zástupce Městské rady označil tento návrh (podaný jiným městem) za nepraktický. Možná by se měl pan Dedy našimi návrhy zabývat ještě podrobněji,“ uvedl Scheuer.

Světový unikát

Dá se očekávat bouřlivá diskuze u návrhu na pokutu až sto eur za vypnutí systému automatického nouzového brzdění. Tvůrci novely německých pravidel silničního provozu chtějí motoristy moderních aut, kteří tento prvek aktivní bezpečnosti mají (a pravděpodobně se v roce 2022 stane povinnou výbavou nových aut), donutit, aby jej nevypínali. Toto zákonné nařízení by se pravděpodobně stalo světovým unikátem.

Například ve škodovkách se zařízení jmenuje „Front Assist“ a jako první jej dostalo malinké Citigo v roce 2011. Tyto systémy obecně používají radar nebo kameru na přídi vozu, případně kombinují obojí. Systém permanentně měří odstup od vozů před sebou. V případě, že se vozidlo blíží k překážce (například k výrazně pomaleji jedoucímu vozidlu), obvykle řidiče nejprve varuje a následně automaticky brzdí.

Za městských rychlostí do 30 km/h dokáže v optimálním případě zcela zastavit a zachránit oběma autům nárazníky, nebo alespoň zmírnit následky střetu.

Čumilové narušují práci záchranářů

Po celém Německu přibývá případů, kdy si záchranáři nebo hasiči stěžují, že je jim stále častěji znemožněn či komplikován příjezd k místu nehody. Mnozí řidiči se vůbec nesnaží vytvářet záchrannou uličku. 

Práci záchranářů tak komplikují podobně jako čumilové, kteří sledují místo nehody a pořizují si videozáznamy.

Minulé úterý byl zaznamenán případ, kdy řidič na dálnici 4 u Frechenu přijel záchrannou uličkou až k místu vážné nehody, při níž byli zraněni čtyři lidé. Teprve tam ho zadrželi policisté.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz