Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

  9:49
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní, tedy řidiči i cyklisté, mohou z nových pravidel profitovat. Ovšem při přestupku také mnohem víc zaplatí. Scheuer chce drasticky zvýšit pokuty, třeba i za špatné parkování.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Arne Dedert/dpa

Na německých ulicích se podle informací deníku Bild mnohé změní. Parkování v druhé řadě, na cyklostezkách a chodnících i stání na silničních pruzích označených jako cyklotrasy může být v budoucnu trestáno pokutou ve výši až 100 eur (2 600 korun). Dosavadní pokuty se pohybují mezi 15 a 30 eury. Podle zprávy nebude v budoucnu tolerováno ani tříminutové zastavení v cyklistickém pruhu.

S novými pravidly silničního provozu přišlo německé ministerstvo dopravy i s novou sadou dopravních značek.

Hluboko do kapsy budou muset sáhnout především řidiči, kteří nevytvoří záchrannou uličku. Ti by měli platit pokutu ve výši až 320 eur (8 500 korun). Změny nastanou i u vyhrazených pruhů pro autobusy: v budoucnu je budou smět využívat i auta s nejméně třemi pasažéry a jezdci na elektrokoloběžkách. Je možné, že vznikne i nová dopravní značka, která řidičům zcela zakáže předjíždění dvoukolových dopravních prostředků.

Některé plány ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU) byly známy již dříve. „Chceme zajistit bezpečnější podmínky pro cyklisty,“ vyjádřil se Scheuer pro německý deník Bild. Zvýhodněná budou společenství lidí sdílejících auta. Předně budou tvrdě potrestáni řidiči, kteří blokují záchrannou uličku. Protože tady jde podle Scheuera o životy.

FDP (Svobodná demokratická strana) se k plánům ministerstva vyjádřila částečně kriticky. „Otázkou zůstává, zda nová pravidla týkající se pruhů vyhrazených pro autobusy obstojí v praktických testech,“ vyjádřil se Oliver Lukcis, mluvčí dopravně-politické spolkové frakce FDP.

Kritika z německých měst

Návrhy ministerstva kritizují i političtí zástupci jednotlivých německých měst. V pruzích pro autobusy není podle představitele Rady německých měst Helmuta Dedyho místo pro další automobily. „Pruhy vyhrazené pro autobusy mají navíc často jiné semafory, které slouží pouze pro městskou hromadnou dopravu.“ Zároveň kritizují, že policejní kontrola počtu pasažérů ve voze bude „značně marný čin“.

Scheuer reaguje na kritiku: „Chceme zlepšit podmínky spolkům na spolujízdu – jde nám o mobilitu ohleduplnou k životnímu prostředí. Chceme vytvořit víc možností pro orgány městské hromadné dopravy. Vybízíme společnosti zajišťující dopravu, aby redukovaly počet jízd s jedním pasažérem a přispěly tak k ochraně životního prostředí.“ 

Zároveň dodal: „Žádné město, které nechce, nemusí otevírat pruhy vyhrazené pro autobusy dalším účastníkům silničního provozu. Může, ale rozhodně nemusí!“ 

Otevřením autobusového pruhu společenstvím pro spolujízdu navázalo ministerstvo dopravy na požadavek jednoho velkého města, konkrétně Düsseldorfu. „Proto je s podivem, že pan Dedy jako hlavní zástupce Městské rady označil tento návrh (podaný jiným městem) za nepraktický. Možná by se měl pan Dedy našimi návrhy zabývat ještě podrobněji,“ uvedl Scheuer.

Světový unikát

Dá se očekávat bouřlivá diskuze u návrhu na pokutu až sto eur za vypnutí systému automatického nouzového brzdění. Tvůrci novely německých pravidel silničního provozu chtějí motoristy moderních aut, kteří tento prvek aktivní bezpečnosti mají (a pravděpodobně se v roce 2022 stane povinnou výbavou nových aut), donutit, aby jej nevypínali. Toto zákonné nařízení by se pravděpodobně stalo světovým unikátem.

Například ve škodovkách se zařízení jmenuje „Front Assist“ a jako první jej dostalo malinké Citigo v roce 2011. Tyto systémy obecně používají radar nebo kameru na přídi vozu, případně kombinují obojí. Systém permanentně měří odstup od vozů před sebou. V případě, že se vozidlo blíží k překážce (například k výrazně pomaleji jedoucímu vozidlu), obvykle řidiče nejprve varuje a následně automaticky brzdí.

Za městských rychlostí do 30 km/h dokáže v optimálním případě zcela zastavit a zachránit oběma autům nárazníky, nebo alespoň zmírnit následky střetu.

Čumilové narušují práci záchranářů

Po celém Německu přibývá případů, kdy si záchranáři nebo hasiči stěžují, že je jim stále častěji znemožněn či komplikován příjezd k místu nehody. Mnozí řidiči se vůbec nesnaží vytvářet záchrannou uličku. 

Práci záchranářů tak komplikují podobně jako čumilové, kteří sledují místo nehody a pořizují si videozáznamy.

Minulé úterý byl zaznamenán případ, kdy řidič na dálnici 4 u Frechenu přijel záchrannou uličkou až k místu vážné nehody, při níž byli zraněni čtyři lidé. Teprve tam ho zadrželi policisté.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...