NÁZOR: Německá vláda s Green Dealem nehne. Scholz blouzní o úspěších elektra

Od nové německé vlády lze podle expertů očekávat otevření tématu zákazu spalovacích motorů v roce 2035 a celkově větší vstřícnost k zájmům automobilového průmyslu. To by se mohlo odrazit ve zlepšení situace tuzemských dodavatelů, pro které jsou německé automobilky hlavním odběratelem.

Friedrich Merz na pondělní tiskové konferenci (24. února 2025) | foto: ČTK

Vzhledem k vysokým investicím odvětví do přechodu na elektromobily nelze očekávat nějaké zásadní změny. Uvedli to odborníci oslovení ČTK.

Tradiční průmyslová odvětví podle ekonoma ČSOB Dominika Rusinka ztrácejí konkurenceschopnost, především kvůli vysokým cenám energií. „Automobilový průmysl se potýká se zostřenou konkurencí z Číny v oblasti elektromobility a navíc mu bezprostředně hrozí zvýšení cel ze strany USA,“ doplnil.

Propouštění v autoprůmyslu pokračuje. Ke Continentalu a VW se přidá Porsche

Podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa bude zásadní rychlost sestavení nové vlády a sladění postojů v ní. „Ohromný pozitivní posun pro celou Evropu bude, pokud budeme mít konečně Německo s jasnou národní pozicí, a to nejen v automotive. Vláda pod vedením CDU/CSU zřejmě bude výrazně více zohledňovat zájmy automobilového průmyslu a vyvažovat obecně ekonomické a společenské zájmy s těmi chránícími zdraví a životní prostředí. Vše nasvědčuje tomu, že by mohl být otevřen zákaz v roce 2035 a posilována role syntetických paliv. Je jen škoda, že se silná a jasná pozice Německa zřejmě nepromítla už do ‚Clean Industrial Dealu‘ EU, který má být představen ve středu,“ podotkl Knap.

Výsledek voleb podle advokáta PwC Legal Marka Mullera přináší pro vítěznou CDU/CSU a pravděpodobného budoucího kancléře Friedricha Merze obtížnou výchozí pozici pro vytvoření vlády. „Pokud nebude chtít koalici s AfD, zbývá jim opět jen SPD. Proto neočekávám, že by měl výsledek voleb výraznější dopad na Green Deal jako takový. Tím spíše, že předsedkyně Komise byla nominována Evropskou lidovou stranou (EVP), k níž CDU/CSU patří. Možná může přijít dílčí zpomalení procesu, určitě ale ne revoluce. Mnoho zákonů v Německu souvisejících s Green Dealem navíc nebylo přijato dosavadní koalicí, ale schválila je předchozí velká koalice za účasti CDU/CSU,“ uvedl Muller.

Projeli jsme cupru z Číny. Uvedení na trh je nejisté, o ceně rozhodne Brusel

Ani v oblasti spalovacích motorů Muller nečeká zásadní změny. „Koncerny již investovaly příliš miliard do přechodu k elektromobilitě a radikální změna kurzu by způsobila automotive další velké škody, čemuž se bude chtít nová vláda rozhodně vyhýbat. V jiných politických oblastech, jako je například přístup k žadatelům o azyl nebo imigraci, lze naopak očekávat silnější snahu o změny. Co se dopadů na ekonomiku týče, očekáváme snahu o vytvoření stabilního prostředí, které pomůže růstu soukromých investic. Přistupovat k jakýmkoliv radikálním hospodářským krokům mimo nastoupený kurz by bylo pro novou vládu kontraproduktivní a příliš drahé,“ dodal Muller.

Technologická neutralita

„Německo se již dva roky nachází uprostřed fáze ekonomické stagnace kvůli katastrofálním chybám bývalé kancléřky Angely Merkelové na několika strategických frontách, zejména v energetickém sektoru. Automobilový sektor, na kterém je stále závislá přibližně pětina celého národního hospodářství, nyní v této souvislosti vzhlíží k Berlínu s novou nadějí, zejména na zvládání několika kritických situací. Dokazují to krize ve Volkswagenu, plán škrtů slibovaný Mercedes-Benz, desítky bankrotů a tisíce propouštění,“ komentuje italský magazín Quattroruote. „Merz již v několika rozhovorech dal jasně najevo, jaké jsou jeho záměry v klíčové otázce elektromobilizace.“ Merz zopakoval výroky europoslance Manfreda Webera z CSU, vůdce skupiny EPP v Evropském parlamentu: „Pevně ​​věřím, že není na státu, aby nyní rozhodoval o tom, které technologie budou v budoucnu šetrné k životnímu prostředí. Německý automobilový průmysl je vysoce inovativní. Jednou mohou dorazit také automobily na vodík nebo s technologií vnitřního spalování s nulovými emisemi. Nyní nevíme, jaké technologie přinesou za pár let příspěvek k lepší ochraně klimatu. Proto vždy potřebujeme otevřenost vůči novým řešením, nikoli jednostrannost a tvrdohlavou kritiku systému,“ řekl Merz magazínu Mobil v Deutschland, všímají si Quattroruote. „Jedna věc je jasná: skutečně účinné ochrany klimatu lze dosáhnout pouze nejmodernějšími technologiemi, nikoli obětmi a zákazy.“

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

„Cesta se tedy zdá jasná: Merz by rád zpochybnil celý rámec Zelené dohody (Green Dealu),“ dodávají Quattroruote. „Nyní musíme vidět, jaké bude složení vlády, ale vzhledem k tomu, jak moc Brusel závisí na Berlíně v otázce průmyslové politiky a vazbám předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové se svým Německem, není vyloučeno, že by Merz mohl převzít rozhodující roli při revizi současného přístupu komunitárních institucí k dekarbonizaci dopravy. Žádají o to samy německé společnosti s příčnou podporou celého evropského sektoru.“

Šéfka Evropské Komise Ursula von der Leyenová a lídr největší frakce Evropské lidové strany Manfred Weber (27. listopadu 2024)

Scholz spadlý z Měsíce

Agentura DPA si naopak všímá mimoňských výroků končící kancléře Olafa Scholze. Který si v uplynulém týdnu při návštěvě továrny VW v Emdenu liboval, že německý automobilový průmysl je dobře připraven na globální konkurenci. „Vidíte, že elektromobilita funguje,“ řekl předseda SPD v Emdenu.

Dosluhující kancléř Olaf Scholz během prvního povolebního projevu ve štábu SPD (23. února 2025)

S poukazem na velký úspěch německého automobilového průmyslu a jeho zaměstnanců prohlásil: „V tomto ohledu se již nemusíme bát mezinárodní konkurence.“ Scholz dodal, že je pevně přesvědčen, že německé automobilky ukázaly, že obstojí v této celosvětové konkurenci. „Toto je přesně ta správná cesta, kterou jsme se vydali. Nyní bychom měli postupovat co nejrychleji vpřed,“ dodal Scholz. „Je známo, že VW se stejně jako všichni němečtí výrobci potýká se slabými prodejními čísly a vysokými náklady na přechod na e-mobilitu. V Německu se prodeje elektromobilů po náhlém zastavení státního financování na konci roku 2023 celkově propadly. Federální vláda zastavení zdůvodnila rozpočtovými omezeními. Celosvětově automobilka loni zaznamenala pokles prodejů elektromobilů u své stěžejní značky VW. Kvůli slabé poptávce musel VW dočasně zastavit výrobní linky,“ dodává agentura DPA.

Volkswagen jedná s Číňany o expanzi v Evropě, mohl by pro ně vyrábět auta

VW v posledních letech právě továrnu v Emdenu výhradně na výrobu elektromobilů. Skupina tvrdí, že od roku 2020 investovala do Emdenu více než jednu miliardu eur.

Volkswagen v rámci svého plánu na snížení nákladů a omezení aktivit v Německu zkoumá alternativní využití pro své továrny v Drážďanech a Osnabrücku. Vedení chtělo původně zavřít několik závodů v Německu, narazilo ovšem na nesouhlas odborů. Před Vánocemi se společnost dohodla s odbory, že letos ukončí výrobu v Drážďanech, kde má 340 zaměstnanců a vyrábí tam elektromobil ID.3, a v roce 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2 300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025