V současnosti je na federálních silnicích 39 500 mostů, což odpovídá délce více než 2 100 kilometrů. Mnoho mostů postavili v 60. až 80. letech minulého století, a tak jsou známky opotřebení patrné. „Je to jako u lidí, když překročíme 50, tak začínají zdravotní problémy,“ říká Martin Mertens, odborník na statiku a stavbu mostů z Bochumské univerzity aplikovaných věd.
Je několik důvodů, proč jsou mosty strhávány. Buď se nehodí do panoramatu města, nejsou schopny se vyrovnat se zvýšenou zátěží, nebo jsou již na konci životnosti. Jsou dva hlavní aspekty, které mají za následek špatný stav mostů. „Naše mosty musí snášet stále větší tlak,“ říká Mertens.
Silniční doprava obstará podle evropské asociace výrobců automobilů ACEA asi tři čtvrtiny vnitrozemské nákladní dopravy v Evropské unii a zaměstnává přes 2,3 milionu lidí. Například jahody jsou v zimě přiváženy lodí z Izraele a pak distribuovány po silnicích do obchodů nejen v Německu, uvádí Spiegel.
„Kamion poškozuje most stejně jako 40 až 50 tisíc osobních aut,“ dodává Mertens. Zvyšuje se také těžká nákladní přeprava jeřábů a nadměrných nákladů.
Druhým důvodem je materiál použitý na stavbu mostu. „Předepjatý beton, který byl použit na mnoho mostů, má vlivem stárnutí tendenci praskat a korodovat,“ hodnotí stav použitých materiálů Martens. Spiegel píše, že je to obdobný materiál, který byl použit při stavbě kongresové haly v Berlíně, která se při konferenci v roce 1980 částečně zhroutila. Proto se nyní všechny složky snaží, aby k tomu do budoucna nedošlo u mostních staveb. Kontroly se po pádu mostu v italském Janově ještě zpřísnily a zintenzivnily.
Jeden z důležitých mostů v Hamburku je dlouhý 3,6 km a vysoký 53 metrů. Na ocelových lanech je zavěšený nad Labem a pod ním proplouvají lodě s kontejnery. U něj se však v poslední době objevily vážné konstrukční vady a spolkové ministerstvo dopravy a infrastruktury předpokládá jeho uzavření už v roce 2030. Zmizí tak zásadní severojižní spojení a jedna ze siluet města. V současnosti se jako náhradní varianta zvažuje tunel nebo zcela nový most.
Mosty jsou pro některé lidi emocionálními objekty, často otevírají drsný terén a nové poznání. Lidé proto s nimi cítí určité spojení, a proto pro fanoušky mostních konstrukcí existuje online databáze brueckenweb.de, kde naleznou více než 450 tisíc fotek mostů, včetně těch kamenných v Irsku nebo dřevěných v Nizozemsku.