Německá válka nekončí: bitva o kabriolet

  10:58aktualizováno  11:40
Odvěká rivalita mezi rüsselheimskými a wolfsburgskými má další pokračování. Tentokrát se Volkwagen s Opelem poperou o méně praktické zákazníky, kteří mají auto nikoliv kvůli užitku, ale spíše pro zábavu a image. Kabriolety nejsou úplně běžné řidičské náčiní, Opel Astra Twin Top a VW Eos tak budou dva kohouti na hodně omezeném dvorku.

Opel sází na jistotu a nabízí zákazníkům auto se jménem, které jim není neznámé.

Astru znají zákazníci ve verzích kabrio už z předchozích generací.

Wolfsburgská automobilka zvolila jinou strategii. Kabriolety Volkswagenu v uplynulých dekádách vycházely z modelu golf a také se chlubily jeho pojmenováním.

Novinka bez střechy se ale od kontroverzního příbuzného lehce distancuje a nese vlastní - nové pojmenování: VW Eos.

Co mají nové německé kabriolety společného? Plechovou střechu, tu inženýři odborně rozřezali a doplnili servomotory, které ji ukryjí do kufru.

KTERÝ JE HEZČÍ? HLASUJTE V ANKETĚ

Plátěným střechám kabrií, jak se zdá, odzvonilo. Kromě klasických výrobců, jejichž kabriolety si na své sezónnosti zakládají, jdou dnes všichni cestou praktičnosti a celoroční využitelnosti

Volkswagen má svou bohyni úsvitu

Volkswagen opouští zaměření aut pro masy, které má vepsané ve svém názvu, a zaměřuje se stále více na náročnější a bohatší klientelu. Nově vstupuje do kategorie aut pro romantiky, kteří si místo litrů objemu užívají větru ve vlasech a modrého nebe nad hlavou. Kupécabrio VW Eos je velikostí na půl cesty mezi golfem a passatem.

Jak se na moderní auto, které rádo odkládá střechu, sluší a patří, má eos střechu vyrobenou z plechu. Jedním stiskem tlačítka se složí do kufru. Vůz má hodně společného s passatem, automobilka však zdůrazňuje, že eos vyvíjela jako samostatný model.

Volkswagen sáhl při pojmenovávání svého nového kabrioletu do řecké mytologie. Eos je bohyní úsvitu a červánků. Eos se vynořuje se svým vozem u mořských hlubin, aby přinášela denní světlo, je také matkou hvězd Večerky i Jitřenky a větru. A právě vítr a slunce jsou neodmyslitelné atributy jízdy v kabrioletu.
Nový model je volkswagenem se vším všudy. Nechybí nyní už klasická vw-příď s mohutným rámečkem chladiče, v případě eosu pochromovaným, členitá světla, ta vzadu poskládaná z LED diod, a oblé boky.

Ve čtyřech jde všechno snáz, řekli si ve Wolfsburgu. 4,41 metru dlouhý, 1,79 metru široký a 1,44 metru vysoký eos je proto čtyřmístný. Při jízdě se střechou v kufru s sebou cestující poberou 205 litrů zavazadel. Když střecha chrání vůz před nepřízní počasí, poskládá se do zavazadlového prostoru 380 litrů věcí.

Střechu inženýři Volkswagenu rozdělili na pět dílů. Než se všechny schovají pod víko kufru, trvá to 25 sekund. V případě převrácení se o bezpečí posádky kromě airbagů postarají ochranné oblouky, které se za čtvrt sekundy uvedou do pohotovostní polohy.

Nejslabší eos bude tažen silou 115 koní. Nejsilnější jich bude mít 250. Čtyři zážehové jednotky využívající technologie přímého vstřiku paliva nabídnou výkony 115, 150, 200 a 250 koní (85, 110, 147 a 184 kW), nejsilnější motor je šestiválcový, ostatní mají o dva válce méně. Příznivci nafty, kteří chtějí šetřit i při jízdě s autem pro radost, sáhnou po 140koňovém TDIčku.

Skromnost stranou, eos je až po střechu naplněný výbavou. Její jediný stupeň zahrnuje ESP, šest airbagů, 16 nebo 17palcová kola či klimatizaci. Připlatit si bude možné za bixenony nebo 600wattovou audiosoustavu s 10 reproduktory.

První kousky poputují k zákazníkům na jaře příštího roku, za prozatím nepotvrzenou cenu začínající na přibližně 26 tisících eurech (asi 780 000 korun).

Další hvězda v souhvězdí astry

Na jaro 2006 chystá kupé-kabriolet také automobilka s bleskem ve znaku.

Stejně jako malá tigra, dostane i astra pro radost přídomek Twin Top. Automobilka říká, že při vývoji otevřené verze nešlo jen o řezání střechy a vymyšlení systému, jak ji poskládat do kufru.  Rukama inženýrů prošlo znovu na 70% dílu auta.

I přesto svůj rodinný původ Astra Twin Top nezapře. Auto dostalo velká světla a chromem zvýrazněnou masku chladiče, přední nárazník člení velké výřezy. Jednoduché boční linie oživují výrazné lemy blatníků.

Zadní mandlové oči světel spojené chromovou lištou jsou nyní jedním z hlavních identifikačních znaků opelů, najdeme je jak u aster, tak u malé tigry.

Nejvíce změn se událo od horní linie boků vzhůru. Přední okno se sklonilo pod velkým úhlem. Nad hlavami cestujících je pak volné nebe, nebo plech střechy, která se umí během měně než třiceti sekund schovat do kufru.

KTERÝ JE HEZČÍ? HLASUJTE V ANKETĚ

Kromě čtyř cestujících se do auta společně se střechou poskládá 200 litrů zavazadel. Když střecha chrání posádku před nepohodou počasí, je objem kufru více než dvojnásobný: 440 litrů.

Astra Twin Top je dlouhá 448, široká 176 a vysoká 141 centimetrů. Pod kapotu je na výběr z pěti motorů. Čtyři benzinové nabídnou výkony od 105 (agregát 1,6) až po 200 koní u verze 2,0 Turbo.

Vyznavači nafty sáhnou po 150 koňovém commonrailu 1,9 CDTi. Cena prozatím není známa, v příplatkové výbavě ovšem nebude chybět lahůdka v podobě aktivního podvozku s tlumiči s proměnnou tuhostí.

Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

VW Eos

VW Eos

VW Eos

VW Eos

VW Eos

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Najdete na iDNES.cz