Největší příšery automobilové historie

  17:00aktualizováno  17:00
Fiat Multipla, Ssangyong Rodius, Škoda 120... co tuto nesourodou společnost spojuje? Všechny tyto vozy vyvolávají velmi kontroverzní reakce. Jednomu se pro své nekonvenční tvary líbí, druhý se do nich štítí jen posadit. Která auta považuje za svět nejošklivější?

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Italové vyhlašují nejkrásnější auto světa, v posledních ročnících v nich bodují také auta z Česka. Které auto je naopak nejošklivější?

Parametry krásy jsou velmi nejasné a v průběhu let se výrazně mění. Vkusy jednotlivců se liší častěji než dubnové počasí, v přehledech a rozhovorech o těch nejošklivějších autech téměř vždy figuruje alespoň jedno z následujících:

Fiat Multipla (1998)

Chrysler PT Cruiser

Fiat Multipla
***

Chrysler PT Cruiser
***

Renault Fuego

Mercedes Vaneo

Renault Fuego
***

Mercedes Vaneo
***

SsangYong Rodius

Porsche Cayenne

Ssangyong Rodius
***

Porsche Cayenne
***

Pontiac Aztek

AMC Gremlin

Pontiac Aztek
***

AMC Gremlin
***

Škoda 120

Renault Avantime

Škoda 120
***

Renault Avantime
***

V automobilové historii se objevili dva velcí favorité na "ocenění" nejošklivějšího  vozu historie.

Ošklivka z New Yorku - Aurora


DALŠÍ FOTKY...

Dobré spaní by asi neměli řidiči, kteří by na silnici potkali kolegu v Auroře. Auto, jehož jméno má pro obyvatele bývalého východního bloku neodolatelné kouzlo, postavil v roce 1957 katolický kněz Alfredo Juliano.

Ruku mu při navrhování jeho superbezpečného auta (celým jménem Aurora Safety car) Bůh pravděpodobně nevedl, říká se sarkasticky. Dnes je považováno za jedno z nejošklivějších historie vůbec.

Oplývá však jinými kvalitami. Je bezpečné pro svou posádku i pro chodce. V roce 1957 vůbec nebylo obvyklé, aby posádku poutaly v sedačkách bezpečnostní pásy. Nárazníky vyplněné pěnou byly uchycené na tlumičích. Kabina byla zastřešena čirým plastem, posádku chránily v případě převrácení speciální rámy. Sloupek řízení byl teleskopický, aby se v případě nehody neprovrtal tělem řidiče.

Stojí za připomenutí, že touto "vymožeností" neoplývala auta ještě mnoho let poté. Jedno z relativně mladých aut, jehož sloupek volantu znamenal pro řidiče v případě nárazu smrtelné nebezpečí, byl rumunský Oltcit.

Díky avantgardnímu tvaru čelního skla prý Aurora nepotřebuje stěrače. Bezpečné auto mělo být k mání s motory od Chrysleru, Cadillacu, nebo Lincolnu, základem byl podvozek z Buicku.

Aurora Motor Company sídlící v connecticutském Branfordu ovšem zkrachovala poté, co vyrobila první prototyp. 18 stop dlouhá aurora měla karoserii ze sklolaminátu a některé díly byly dřevěné, dva roky trvalo navrhování a tři další stavba.

Než auto dojelo na tiskovou konferenci po představení veřejnosti, patnáctkrát se porouchalo. Majitelem jediného dodnes existujícího exempláře je Brit Andy Saunders.

Laminátová krabice - Otosan Anadol 16



Do pavilonu autooblud patří jistojistě turecký hranáč Anadol 16 ze začátku osmdesátých let. Výtvor v našich končinách téměř neznámé turecké automobiky Otosan překonává všechna měřítka automobilové NEkrásy.

Hranatý objekt na čtyřech kolech, který dnes ocení snad jen individualista s velmi neortodoxní estetikou, případně sběratel kuriozit, se vyráběl v letech 1981 až 1983. Karoserie byla vyrobena z laminátu. Bizarní 4,5 metru dlouhý sedan s pohonem zadních kol ukrýval pod kapotou čtyřválec z produkce Fordu. Motor 1,6 vyvíjel 52 kW (70 koní), nejvyšší točivý moment dosahoval 113 Nm. Necelých 950 kilogramů těžký otosan se rozjel až na 145 kilometrů v hodině, akcelerace z nuly na stovku trvala 16,3 sekundy.

K mání byla údajně také verze kombi, jejíž fotku se ovšem nepodařilo sehnat, vypadala prý ale ještě strašidelněji.

Které je nejošklivější auto historie? Své tipy pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční MAIL.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Najdete na iDNES.cz