Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Nejrychlejší české auto Supertatra MTX je v Praze

  11:09
"Rozjela by se na tři sta," říká Jiří Král, syn tvůrce nejrychlejšího českého auta. Nejmilejší dítě Václava Krále - Tatra MTX - přijelo dnes do Prahy, aby otevřelo výstavu pořádanou k nedožitým sedmdesátinám svého tvůrce.
Václav Král a jeho Supertatra

Václav Král a jeho Supertatra | foto: Repro Michal ŠafránekiDNES.cz

Nejrychlejší sériové české auto všech dob nenosí logo mladoboleslavské automobilky. 240 kilometrů v hodině moderní Octavie RS se musí sklonit před maximálkou 265 km/h šestnáctileté Tatry MTX V8, jak zní její celé jméno.

26. října uplyne rok od náhlého úmrtí Václava Krále - designéra, ilustrátora, konstruktéra, pedagoga a automobilového závodníka.

Václav Král byl mnohými nazýván „guru českého automobilového designu“. Jeho návrhy v mnoha ohledech předběhly svou dobu. Svá auta nejen vymýšlel, ale i vlastními silami stavěl. Proslul také jako grafik a ilustrátor.

V pražském Danube House jsou k vidění jsou jeho plakáty, kreslířské návrhy, studie a skici dalších dopravních prostředků. To nejzajímavější, proč se do pražského Karlína vydat, je jediný „živý“ exponát výstavy - supertatra.

Nejrychlejší supertatra
Mezi nejvýznamnější projekty Václava Krále patří „supertatra“ MTX V8 , která dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice a vyšlechtěnému motoru Tatra. „Ve své době za něj Metalex Tatře zaplatili milion korun. Půl milionu stál motor a další půlmilion převodovka,“ říká Jiří Král.

V Metalexu, zabývajícím se stavbou závodních speciálů, vyvíjeli auto pět let, supertatra se rodila jako opravdový supersport. Jejím rajónem měl být závodní okruh. Měla doprovázet v prvním kole monoposty Formule 1 a vysněným cílem byl značkový pohár Tatra, při kterém by po okruhu kroužila smečka identických supersportů z Kopřivnice.

Ředitel Metalexu Petr Bold supertatru rozjel na 265 kiloemtrů v hodině. „Rozjela by se na tři sta,“ říká Jiří Král. Maximálka se měřila na tzv. letmém kilometru, při kterém má auto při nájezdu do tisícimetrového meřeného úseku už dostatečnou rychlost.

„Měli jsme krátkou rozjezdovou dráhu,“ úpřesňuje Jiří Král. Auto se rozjelo „pouze“ na 265 kilometrů v hodině také díky „krátké“ převodovce. Kdyby byla jinak odstupňovaná, rozjela by se supertatra na vyšší rychlost. „Nikdo to nikdy pořádně nevyzkoušel, ale při rychlostním testu supertatra stále zrychlovala,“ uzavírá Král.

Český superport vznikl v plánovaným hospodářstvím nespoutaných hlavách konstruktérů. Vymodlené dítě Václava Krále a jeho kolegů se představilo před 15 lety, v roce 1991 na Všeobecné výstavě v Praze.

Na prostorový rám, postavený na nápravách z Tatry 613, namaloval Král ladnou karoserii z laminátu s výklopnými světly. Do zádě je integrovaný malý spojler, křídlové dveře se otvírají směrem vzhůru. I bez návštěv ve větrném tunelu měla supertatra ohromující aerodynamiku.

Tatra MTX je 4600 mm dlouhá, na výšku má 117 centimetrů a do šířky zabírá 1,98 metru. Rozvor je 2400 milimetrů, přední i zadní kola jsou od sebe 1520 mm daleko.

Sedmnáctipalcové rafky OZ se obuly do pneumatik PZero od Pirelli s rozměrem 245/40 vpředu a 335/30 vzadu, za ně se schovaly větrané kotoučové brzdy o průměru 279 mm s dvoupístovými třmeny.

Interiér vyznává filozofii: „Funkčnost až na prvním místě“. Přístroje v kokpitu a kontrolky mají povědomý vzhled z autoparku přelomu 80. a 90 let ve východním bloku. Řidič sedí za tříramenným volantem ovládajícím hřebenové řízení.

S 1350 kilogramů Tatry MTX si pohrává 305 koní (225 kW) vzduchem chlazeného osmiválce, umístěného nad zadní nápravou. Převrtaný motor Tatra 613 V8 s objemem 3919 ccm osadili technici vstřikováním Bosch. Na zadní kola přenáši 365 newtonmetrů pětistupňová převodovka. Špičková verze supertatry je z nuly na stovce za 5,6 sekundy.

Supertatra osazená základní verzí motoru měla dva dvojité karburátory Jikov. Nejvyšší výkon pak byl výkon 160 kW (217 koní), točivý moment dosahoval 310 Nm.

Maximální rychlost dosahovala 246 km/h a zrychlení na stovku za 6,2 s - i obyčejnější supertatra by Octavii RS o 6 kilometrů a devět desetin sekundy ujela.

Přívlastek „sériový“ je v případě českého supersportu tak trochu diskutabilní. Údaje o tom, kolik jich nakonec vzniklo, se liší. Mluví se o třech až pěti vyrobených kusech. Teď stojí ukryté v garážích soukromých sběratelů. Černá, která v pondělí nad ránem dorazila do Prahy, stává v lánském muzeu sportovních vozů, červenou má český soukromý majitel, další je v Německu a jedna údajně v zámoří. Metalex však původně plánoval limitovanou sérii sta kusů.

Cenu vozu, dodávaného na objednávku, stanovil Metalex v roce 1993 na 2 740 000 Kč.

Supertatra a další exponáty výstavy věnované Václavu Královi jsou k vidění v Danube House v Pražském Karlíně od pondělí 16. do neděle 29. října 2006 denně od 10:00 do 20:00 hod. Vstup je zdarma.

VÁCLAV KRÁL Svůj první designérský návrh karoserie automobilu vytvořil již během studia, v 18 letech, pro karosárnu pana Tměje. Bylo vyrobeno deset kusů tohoto vozu na podvozku VW KdF. Poté pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav Pozornost zaslouží ilustrátorská činnost Václava Krále. Motoristické časopisy pravidelně uveřejňovaly jeho charakteristické průhledové kresby automobilů (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech). Václav Král se stal jedním ze zakladatelů legendární firmy Metalex, výrobce závodních speciálů. V osmdesátých letech využívaly formulové vozy jeho KINefekt – odsávání mezní vrstvy pod vozem pomocí energie výfukových plynů. Jeho dílem byly formule Easter a Mondial, Spider i Škoda Buggy pro autokros. Sériové výroby se v Metalexu dočkal i Favorit Roadster. Pozornost si zaslouží také sportovní vozy Dioss Rebel a Innotech Mysterro, modernizace šestsettřináctky Tatra Prezident, tříkolka Laurin&Klement, motocykl Jawa Athena, autobus ZlinLiner. Z poslední doby jmenujme design závodních tahačů Buggyra, nebo prestižní zakázku - repliku dřevěné makety vozu Porsche 356 pro Německé národní technické muzeum v Mnichově. Václav Král je rovněž spoluautorem výtahu v krásném prostoru Malé dvorany ve Veletržním paláci, sídle Národní galerie. za kterou v roce 2004 získal spolu s architektem Ladislavem Dufkem ocenění „Vynikající design“. Od roku 2000 byl předsedou Asociace průmyslových designérů ČR.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Formentor s pětiválcem Audi je sběratelský kousek i sporťák pro každý den

Vyrábět sportovní speciály v malých sériích není v koncernu Volkswagen samozřejmostí. Mladoboleslavští se podobné pocty...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Vyzkoušejte zdarma účinky mořského kolagenu na vlastní kůži!
Vyzkoušejte zdarma účinky mořského kolagenu na vlastní kůži!

Pleť bez vrásek, pevné nehty a vlasy plné života – to je snad sen všech žen. Mořský kolagen collalloc slibuje tyto výhody a mnoho dalších. Ale je...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...