Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejrychlejší české auto Supertatra MTX je v Praze

  11:09
"Rozjela by se na tři sta," říká Jiří Král, syn tvůrce nejrychlejšího českého auta. Nejmilejší dítě Václava Krále - Tatra MTX - přijelo dnes do Prahy, aby otevřelo výstavu pořádanou k nedožitým sedmdesátinám svého tvůrce.
Václav Král a jeho Supertatra

Václav Král a jeho Supertatra | foto: Repro Michal ŠafránekiDNES.cz

Nejrychlejší sériové české auto všech dob nenosí logo mladoboleslavské automobilky. 240 kilometrů v hodině moderní Octavie RS se musí sklonit před maximálkou 265 km/h šestnáctileté Tatry MTX V8, jak zní její celé jméno.

26. října uplyne rok od náhlého úmrtí Václava Krále - designéra, ilustrátora, konstruktéra, pedagoga a automobilového závodníka.

Václav Král byl mnohými nazýván „guru českého automobilového designu“. Jeho návrhy v mnoha ohledech předběhly svou dobu. Svá auta nejen vymýšlel, ale i vlastními silami stavěl. Proslul také jako grafik a ilustrátor.

V pražském Danube House jsou k vidění jsou jeho plakáty, kreslířské návrhy, studie a skici dalších dopravních prostředků. To nejzajímavější, proč se do pražského Karlína vydat, je jediný „živý“ exponát výstavy - supertatra.

Nejrychlejší supertatra
Mezi nejvýznamnější projekty Václava Krále patří „supertatra“ MTX V8 , která dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice a vyšlechtěnému motoru Tatra. „Ve své době za něj Metalex Tatře zaplatili milion korun. Půl milionu stál motor a další půlmilion převodovka,“ říká Jiří Král.

V Metalexu, zabývajícím se stavbou závodních speciálů, vyvíjeli auto pět let, supertatra se rodila jako opravdový supersport. Jejím rajónem měl být závodní okruh. Měla doprovázet v prvním kole monoposty Formule 1 a vysněným cílem byl značkový pohár Tatra, při kterém by po okruhu kroužila smečka identických supersportů z Kopřivnice.

Ředitel Metalexu Petr Bold supertatru rozjel na 265 kiloemtrů v hodině. „Rozjela by se na tři sta,“ říká Jiří Král. Maximálka se měřila na tzv. letmém kilometru, při kterém má auto při nájezdu do tisícimetrového meřeného úseku už dostatečnou rychlost.

„Měli jsme krátkou rozjezdovou dráhu,“ úpřesňuje Jiří Král. Auto se rozjelo „pouze“ na 265 kilometrů v hodině také díky „krátké“ převodovce. Kdyby byla jinak odstupňovaná, rozjela by se supertatra na vyšší rychlost. „Nikdo to nikdy pořádně nevyzkoušel, ale při rychlostním testu supertatra stále zrychlovala,“ uzavírá Král.

Český superport vznikl v plánovaným hospodářstvím nespoutaných hlavách konstruktérů. Vymodlené dítě Václava Krále a jeho kolegů se představilo před 15 lety, v roce 1991 na Všeobecné výstavě v Praze.

Na prostorový rám, postavený na nápravách z Tatry 613, namaloval Král ladnou karoserii z laminátu s výklopnými světly. Do zádě je integrovaný malý spojler, křídlové dveře se otvírají směrem vzhůru. I bez návštěv ve větrném tunelu měla supertatra ohromující aerodynamiku.

Tatra MTX je 4600 mm dlouhá, na výšku má 117 centimetrů a do šířky zabírá 1,98 metru. Rozvor je 2400 milimetrů, přední i zadní kola jsou od sebe 1520 mm daleko.

Sedmnáctipalcové rafky OZ se obuly do pneumatik PZero od Pirelli s rozměrem 245/40 vpředu a 335/30 vzadu, za ně se schovaly větrané kotoučové brzdy o průměru 279 mm s dvoupístovými třmeny.

Interiér vyznává filozofii: „Funkčnost až na prvním místě“. Přístroje v kokpitu a kontrolky mají povědomý vzhled z autoparku přelomu 80. a 90 let ve východním bloku. Řidič sedí za tříramenným volantem ovládajícím hřebenové řízení.

S 1350 kilogramů Tatry MTX si pohrává 305 koní (225 kW) vzduchem chlazeného osmiválce, umístěného nad zadní nápravou. Převrtaný motor Tatra 613 V8 s objemem 3919 ccm osadili technici vstřikováním Bosch. Na zadní kola přenáši 365 newtonmetrů pětistupňová převodovka. Špičková verze supertatry je z nuly na stovce za 5,6 sekundy.

Supertatra osazená základní verzí motoru měla dva dvojité karburátory Jikov. Nejvyšší výkon pak byl výkon 160 kW (217 koní), točivý moment dosahoval 310 Nm.

Maximální rychlost dosahovala 246 km/h a zrychlení na stovku za 6,2 s - i obyčejnější supertatra by Octavii RS o 6 kilometrů a devět desetin sekundy ujela.

Přívlastek „sériový“ je v případě českého supersportu tak trochu diskutabilní. Údaje o tom, kolik jich nakonec vzniklo, se liší. Mluví se o třech až pěti vyrobených kusech. Teď stojí ukryté v garážích soukromých sběratelů. Černá, která v pondělí nad ránem dorazila do Prahy, stává v lánském muzeu sportovních vozů, červenou má český soukromý majitel, další je v Německu a jedna údajně v zámoří. Metalex však původně plánoval limitovanou sérii sta kusů.

Cenu vozu, dodávaného na objednávku, stanovil Metalex v roce 1993 na 2 740 000 Kč.

Supertatra a další exponáty výstavy věnované Václavu Královi jsou k vidění v Danube House v Pražském Karlíně od pondělí 16. do neděle 29. října 2006 denně od 10:00 do 20:00 hod. Vstup je zdarma.

VÁCLAV KRÁL Svůj první designérský návrh karoserie automobilu vytvořil již během studia, v 18 letech, pro karosárnu pana Tměje. Bylo vyrobeno deset kusů tohoto vozu na podvozku VW KdF. Poté pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav Pozornost zaslouží ilustrátorská činnost Václava Krále. Motoristické časopisy pravidelně uveřejňovaly jeho charakteristické průhledové kresby automobilů (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech). Václav Král se stal jedním ze zakladatelů legendární firmy Metalex, výrobce závodních speciálů. V osmdesátých letech využívaly formulové vozy jeho KINefekt – odsávání mezní vrstvy pod vozem pomocí energie výfukových plynů. Jeho dílem byly formule Easter a Mondial, Spider i Škoda Buggy pro autokros. Sériové výroby se v Metalexu dočkal i Favorit Roadster. Pozornost si zaslouží také sportovní vozy Dioss Rebel a Innotech Mysterro, modernizace šestsettřináctky Tatra Prezident, tříkolka Laurin&Klement, motocykl Jawa Athena, autobus ZlinLiner. Z poslední doby jmenujme design závodních tahačů Buggyra, nebo prestižní zakázku - repliku dřevěné makety vozu Porsche 356 pro Německé národní technické muzeum v Mnichově. Václav Král je rovněž spoluautorem výtahu v krásném prostoru Malé dvorany ve Veletržním paláci, sídle Národní galerie. za kterou v roce 2004 získal spolu s architektem Ladislavem Dufkem ocenění „Vynikající design“. Od roku 2000 byl předsedou Asociace průmyslových designérů ČR.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024,  aktualizováno  14:26

Auta z šuplíku. Již hotové modely, které zrušili za pět minut dvanáct

Konstruktéři se s nimi lopotili a automobilky za jejich vývoj utratily celé jmění. Již hotové modely ale mnohdy nakonec nezamířily na výrobní linky, místo toho bylo jejich údělem chytat prach v...

25. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024

Čeká nás nejhorší víkend na evropských dálnicích. Zvládněte cestu bez nehody

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024,  aktualizováno  14:26

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...