Nejrychlejší české auto Supertatra MTX je v Praze

  11:09aktualizováno  11:09
"Rozjela by se na tři sta," říká Jiří Král, syn tvůrce nejrychlejšího českého auta. Nejmilejší dítě Václava Krále - Tatra MTX - přijelo dnes do Prahy, aby otevřelo výstavu pořádanou k nedožitým sedmdesátinám svého tvůrce.

Václav Král a jeho Supertatra | foto: Repro Michal ŠafránekiDNES.cz

Nejrychlejší sériové české auto všech dob nenosí logo mladoboleslavské automobilky. 240 kilometrů v hodině moderní Octavie RS se musí sklonit před maximálkou 265 km/h šestnáctileté Tatry MTX V8, jak zní její celé jméno.

26. října uplyne rok od náhlého úmrtí Václava Krále - designéra, ilustrátora, konstruktéra, pedagoga a automobilového závodníka.

Václav Král byl mnohými nazýván "guru českého automobilového designu". Jeho návrhy v mnoha ohledech předběhly svou dobu. Svá auta nejen vymýšlel, ale i vlastními silami stavěl. Proslul také jako grafik a ilustrátor.

V pražském Danube House jsou k vidění jsou jeho plakáty, kreslířské návrhy, studie a skici dalších dopravních prostředků. To nejzajímavější, proč se do pražského Karlína vydat, je jediný "živý" exponát výstavy - supertatra.

Nejrychlejší supertatra
Mezi nejvýznamnější projekty Václava Krále patří "supertatra“ MTX V8 , která dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice a vyšlechtěnému motoru Tatra. "Ve své době za něj Metalex Tatře zaplatili milion korun. Půl milionu stál motor a další půlmilion převodovka," říká Jiří Král.

V Metalexu, zabývajícím se stavbou závodních speciálů, vyvíjeli auto pět let, supertatra se rodila jako opravdový supersport. Jejím rajónem měl být závodní okruh. Měla doprovázet v prvním kole monoposty Formule 1 a vysněným cílem byl značkový pohár Tatra, při kterém by po okruhu kroužila smečka identických supersportů z Kopřivnice.

Ředitel Metalexu Petr Bold supertatru rozjel na 265 kiloemtrů v hodině. "Rozjela by se na tři sta," říká Jiří Král. Maximálka se měřila na tzv. letmém kilometru, při kterém má auto při nájezdu do tisícimetrového meřeného úseku už dostatečnou rychlost.

"Měli jsme krátkou rozjezdovou dráhu," úpřesňuje Jiří Král. Auto se rozjelo "pouze" na 265 kilometrů v hodině také díky "krátké" převodovce. Kdyby byla jinak odstupňovaná, rozjela by se supertatra na vyšší rychlost. "Nikdo to nikdy pořádně nevyzkoušel, ale při rychlostním testu supertatra stále zrychlovala," uzavírá Král.

Český superport vznikl v plánovaným hospodářstvím nespoutaných hlavách konstruktérů. Vymodlené dítě Václava Krále a jeho kolegů se představilo před 15 lety, v roce 1991 na Všeobecné výstavě v Praze.

Na prostorový rám, postavený na nápravách z Tatry 613, namaloval Král ladnou karoserii z laminátu s výklopnými světly. Do zádě je integrovaný malý spojler, křídlové dveře se otvírají směrem vzhůru. I bez návštěv ve větrném tunelu měla supertatra ohromující aerodynamiku.

Tatra MTX je 4600 mm dlouhá, na výšku má 117 centimetrů a do šířky zabírá 1,98 metru. Rozvor je 2400 milimetrů, přední i zadní kola jsou od sebe 1520 mm daleko.

Sedmnáctipalcové rafky OZ se obuly do pneumatik PZero od Pirelli s rozměrem 245/40 vpředu a 335/30 vzadu, za ně se schovaly větrané kotoučové brzdy o průměru 279 mm s dvoupístovými třmeny.

Interiér vyznává filozofii: "Funkčnost až na prvním místě". Přístroje v kokpitu a kontrolky mají povědomý vzhled z autoparku přelomu 80. a 90 let ve východním bloku. Řidič sedí za tříramenným volantem ovládajícím hřebenové řízení.

S 1350 kilogramů Tatry MTX si pohrává 305 koní (225 kW) vzduchem chlazeného osmiválce, umístěného nad zadní nápravou. Převrtaný motor Tatra 613 V8 s objemem 3919 ccm osadili technici vstřikováním Bosch. Na zadní kola přenáši 365 newtonmetrů pětistupňová převodovka. Špičková verze supertatry je z nuly na stovce za 5,6 sekundy.

Supertatra osazená základní verzí motoru měla dva dvojité karburátory Jikov. Nejvyšší výkon pak byl výkon 160 kW (217 koní), točivý moment dosahoval 310 Nm.

Maximální rychlost dosahovala 246 km/h a zrychlení na stovku za 6,2 s - i obyčejnější supertatra by Octavii RS o 6 kilometrů a devět desetin sekundy ujela.

Přívlastek "sériový" je v případě českého supersportu tak trochu diskutabilní. Údaje o tom, kolik jich nakonec vzniklo, se liší. Mluví se o třech až pěti vyrobených kusech. Teď stojí ukryté v garážích soukromých sběratelů. Černá, která v pondělí nad ránem dorazila do Prahy, stává v lánském muzeu sportovních vozů, červenou má český soukromý majitel, další je v Německu a jedna údajně v zámoří. Metalex však původně plánoval limitovanou sérii sta kusů.

Cenu vozu, dodávaného na objednávku, stanovil Metalex v roce 1993 na 2 740 000 Kč.

Supertatra a další exponáty výstavy věnované Václavu Královi jsou k vidění v Danube House v Pražském Karlíně od pondělí 16. do neděle 29. října 2006 denně od 10:00 do 20:00 hod. Vstup je zdarma.

VÁCLAV KRÁL

Svůj první designérský návrh karoserie automobilu vytvořil již během studia, v 18 letech, pro karosárnu pana Tměje. Bylo vyrobeno deset kusů tohoto vozu na podvozku VW KdF. Poté pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav


Pozornost zaslouží ilustrátorská činnost Václava Krále. Motoristické časopisy pravidelně uveřejňovaly jeho charakteristické průhledové kresby automobilů (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech).


Václav Král se stal jedním ze zakladatelů legendární firmy Metalex, výrobce závodních speciálů. V osmdesátých letech využívaly formulové vozy jeho KINefekt – odsávání mezní vrstvy pod vozem pomocí energie výfukových plynů. Jeho dílem byly formule Easter a Mondial, Spider i Škoda Buggy pro autokros. Sériové výroby se v Metalexu dočkal i Favorit Roadster.

Pozornost si zaslouží také sportovní vozy Dioss Rebel a Innotech Mysterro, modernizace šestsettřináctky Tatra Prezident, tříkolka Laurin&Klement, motocykl Jawa Athena, autobus ZlinLiner.

Z poslední doby jmenujme design závodních tahačů Buggyra, nebo prestižní zakázku - repliku dřevěné makety vozu Porsche 356 pro Německé národní technické muzeum v Mnichově. Václav Král je rovněž spoluautorem výtahu v krásném prostoru Malé dvorany ve Veletržním paláci, sídle Národní galerie. za kterou v roce 2004 získal spolu s architektem Ladislavem Dufkem ocenění „Vynikající design“.


Od roku 2000 byl předsedou Asociace průmyslových designérů ČR.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz