Nejprodávanější hybrid dostal novou generaci. Má víc než tisíc patentů

aktualizováno 
Hvězda začátku letošního roku musí jezdit na elektřinu. Třetí generace nejprodávanějšího hybridu na světě, Toyoty Prius, měla světovou premiéru na autosalonu v Detroitu.

Ilustrační foto | foto: Toyota

Autosalon Detroit

Toyota Prius

Priusu bude v prodejnách konkurovat Honda Insight, narozdíl od toyoty ale není "čistokrevným" hybridem, ale pouze takzvaným "mild" - nedokáže totiž jet čistě na energii z baterií ani metr. Elektromotor Hondy pouze pomáhá spalovacímu motoru přidávat výkonu ve chvíli nutnosti - na tomto principu také fungují už prodávané Hondy Civic.

Honda Insight

Honda Insight

Toyota naproti tomu na baterie jezdit dokáže, v nové generaci až 1,5 km pouze na baterky rychlostí do 40 kilometrů za hodinu, čehož využívá hlavně v hustém městském provozu. Na principu fungování auta se ani v nové generaci moc nezměnilo: takzvaný Hybrid Synergy Drive systém kombinuje spalovací motor s elektromotorem, to vše je však nově ozdobeno lahůdkami.

Například střešním oknem se zabudovanými solárními panely, které pomáhají držet v chodu ventilaci a odvětrávat interiér v nenastartovaném autě. U tak sofistikovaného vozu nepřekvapí využití dalších moderních prvků aktivní bezpečnost - adaptivního tempomatu s radarem, který udržuje vzdálenost od vozu jedoucího před vámi, systému varování při vyjetí z jízdního pruhu LKA, přednárazového bezpečnostního systému, parkovací kamery s barevným displejem nebo dotykového ovládání všech systémů na volantu. Vše, čeho se řidič dotkne, se mu zobrazí před očima na přístrojovém panelu, takže nemusí přenášet pozornost od řízení někam jinam.

Toyota Prius

Přes tisíc patentů

I jinak je technickým skvostem, ovšem takovým, jaký může stát ve vaší garáži, budete-li mít na kontě zhruba 640 tisíc korun. Tolik stojí současný model - cenu nového modelu Toyota nezveřejnila, nedá se však čekat, že by byla výrazně vyšší. Automobilky si dnes nemohou dovolit zdražovat. Prodej v Česku by měl začít pravděpodobně ještě letos.  Toyota se netají velkými ambicemi: i přes krizi, seškrtávající prodeje vozů, chce v prvním pololetí roku 2010 prodat na celém světě přes 400 tisíc priusů.

Toyota Prius

"Během vývoje nového priusu podala Toyota žádost o registraci více než tisíce patentů, což dokládá počet technických inovací na novém voze. Mimo jiné má také karoserii s nejnižším součinitelem aerodynamického odporu, takzvaným Cx, na světě: 0,25. Tvar karoserie možná někomu přijde nepříliš originální, ale je fakt, že právě kvůli ideální aerodynamice nemůže být jiný; podobný ostatně má i konkurence," říká mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk.

Systém Hybrid Synergy Drive v novém modelu priusu je podle informací automobilky z 90 procent jiný než v tom současném. "Hnací ústrojí včetně elektromotoru je o 20 procent lehčí než dříve, měnič proudu ze střídavého na stejnosměrný má nový systém přímého chlazení, stejně jako baterie. To umožnilo dokonce maličko zvětšit zavazadlový prostor," doplňuje Tomáš Vaněk.

Nový prius se chlubí ještě nižší spotřebou paliva než ten současný - 4,7 litru v kombinovaném provozu oproti současným 5,1 (první generace z roku 1997 měla 5,7). A to přesto, že má silnější benzinový motor 1,8 litru (nyní 1,5).

"Při dálničních rychlostech je to výhoda - silnější motor není třeba tolik vytáčet, a spotřeba je pak, pro někoho možná paradoxně, nižší," říká Tomáš Vaněk.

Toyota Prius

Benzinový motor produkuje výkon 98 koní (72 kW), elektromotor dalších 80 (59 kW). Celkový výkon hybridního systému je pak 134 koní (98,5 kW).

Podíl na nízké spotřebě mají také úsporná světla z LED diod. A ještě jednu praktickou věc ocení všichni majitelé nového priusu: motor se obešel bez rozvodových řemenů, takže je není třeba pravidelně měnit, což výrazně šetří náklady.

A fakt, že auto "hybridní", neznamená, že musí být nudné: nový prius zrychluje z 0 na 100 km za 9,8 sekundy, což je o sekundu rychleji než nyní.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz