Matematika Toyoty je jiná než Fordu, nejprodávanější auta jsou tak dvě

aktualizováno 
Mezi Toyotou a Fordem zuří malý souboj, který nemá jasného vítěze. Obě automobilky tvrdí, že právě jejich modely jsou nejprodávanějším vozem letošního roku. A obě mají vlastně pravdu, záleží na tom, které statistiky bereme v úvahu.

Toyota Corolla | foto: Toyota

"Věřím pouze těm statistikám, které jsem sám zfalšoval," je jeden z nejznámějších citátů Winstona Churchilla. V případě Fordu, Toyoty a celosvětových statistik prodejů aut nejde tolik o falšování jako o nedostatek informací. A taky o úhel pohledu. Chlubit se titulem "nejprodávanější auto planety" totiž může pomoci prodejům. A tak si značky počítají statistiky po svém.

Automobilka Ford totiž před nedávnem oznámila, že vyrobila osobní automobil s pořadovým číslem 350 000 000. Stal se jím hatchback Focus, který sjel z výrobní linky v thajském Rayongu. Při té příležitosti se Ford pochlubil, že právě focus je letos neprodávanějším autem planety. Za prvních šest měsíců se jej podle dat konzultantské společnosti IHS Automotive prodalo 489 616 kusů.

Stejné statistiky uvádí, že Toyota prodala 462 187 kusů svého modelu Corolla. Japonskému kompaktu tak patří podle statistik IHS druhé místo. Proti tomu se ale Toyota ohradila s tím, že statistiky nepočítají se všemi modely této řady. IHS totiž do prodejů nezapočítává vozy s názvem Auris, což je značka, kterou pro corollu firma používá v Evropě.

Toyota tvrdí, že celkem za první pololetí roku 2012 prodala 603 840 vozů řady Corolla. Sem kromě modelu s tímto jménem patří i zhruba 48 000 aurisů, 58 000 kusů MPV Corolla Verso a také americký sportovní hatchback Toyota Matrix. Hatchbacků corolla a auris se dohromady prodalo asi 534 000 kusů, to kdyby si Ford chtěl do prodejů započítat i MPV C-Max a srovnávat se s celkovým číslem Toyoty. Podle toho, ze kterého úhlu se na prodejní statistiky díváme, tedy mají pravdu obě automobilky.

Pokud věříte tomu, že pravdu má japonská automobilka, pak vězte, že Toyota má navíc v ohni i další želízko. Tím je hybridní model Prius. Za první tři měsíce  letošního roku se modelů této řady prodalo 247 230 kusů (Corolla byla první s 300 800 kusy, Focus druhý s 277 000 kusy). Pokud tedy prius dovedl udržet tempo prodeje, mohl by být ve statistikách i před focusem. 

Toyota ale opět sčítá víc modelů a kromě klasického priusu (a jeho plug-in verze) jsou v prodejních číslech zahrnuty i modely Prius-V a Prius C. A vzhledem k tomu, že se předstihnutím focusu nechlubí, prius zřejmě za německo-americkým hatchbackem zaostal.

I když se o pozici nejprodávanějšího modelu dohadují Toyota a Ford, nemusí to být auto ani jedné ze značek. Souhrnné statistiky IHS zatím totiž nejsou veřejné a je možné, že některý model by focus a corollu mohl předstihnout.

Vloni se třeba skvěle vedlo Hyundai Elantra, který skončil na druhém místě s milionem prodaných vozů. A pro nás prakticky neznámým trhákem byl čínský Wuling Sunshine na místě třetím. Na vzestupu byl také Chevrolet Cruze, i když ten na úplnou špičku ztrácel výrazněji.

Posledním důvodem k nejasnosti ohledně pozice jedničky na světovém trhu jsou data IHS sama. Ta totiž pokrývají asi 90 procent světových trhů. Na oněch zbývajících 10 procent může být klidně silná právě Toyota.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz