Pick-upy mají na severoamerickém trhu tradičně silnou pozici. Jezdí s nimi nejen farmáři, ale i kravaťáci ve městech. Je to taková americká tradice. Po druhé světové válce se mnoho Američanů z venkova přestěhovalo do městských a příměstských center za prací a mnozí si s sebou vzali svoje auta.
Tyto takzvané trucky, užitkově zaměřené modely, mají ve statistikách svoji vlastní kategorii. Tou druhou jsou klasická osobní auta.
Těm již dlouhá léta dominuje Toyota Camry, která byla jedničkou i loni, a to již 23. rokem v řadě a posedmadvacáté za posledních 28 let (v roce 2001 její sérii přerušila Honda Accord). „Náklaďákům“ vévodí ještě o dvě dekády déle Ford řady F. Jeho hlavním představitelem je v poslední době model F-150.
Model F-150 je absolutním bestsellerem této řady Fordu a jako samostatný model byl také po léta dostatečně silný na to, aby vévodil severoamerickým tabulkám prodejů. To však skončilo loni, kdy se podle společnosti Jato Dynamics prodalo loni v USA 460 915 kusů F-150, což je o 5 procent méně než v předchozím roce. Mezitím ale Toyota posílila se svým modelem RAV4 o 9 procent, čímž se toto kompaktní SUV stalo s 475 193 prodanými kusy jedničkou. Japonský model je mnohem menší a s cenou v USA v přepočtu od 677 000 Kč také levnější. Ford F-150 tam koupíte v přepočtu již od 858 000 Kč, „na kila“ tak vychází výhodněji.
Celá řada F s přehledem vede
Toyota tak v USA upevňuje svoji již tak silnou pozici. Již v roce 2021 největší japonská automobilka na tamním trhu sesadila z trůnu General Motors, který dominoval domácímu trhu od roku 1931, kdy předstihl konkurenční Ford. A nyní tedy Asiaté dominují tabulkám prodejů mezi tzv. trucky i osobáky.
ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami![]() |
Pokud se ale jedná o celou řadu F (kromě modelu F-150 i větších a těžších verzí „Super Duty“ F-250, F-350 a F-450) se dohromady prodalo 765 649 kusů, tak ta si podle údajů Wards Intelligence v roce 2024 dominanci uchovala, a naopak zvýšila svůj náskok před druhým Chevroletem Silverado s 542 517 prodanými (+1,1 %). Toyota RAV4 je v této statistice třetí, když se zásluhou 9,3% nárůstu podle Wards Intelligence poprvé v historii dostala na americké pódium.
Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid![]() |
Jsou zde důvody pro i proti počítat celou řadu pick-upů Ford F-Series dohromady. Používají stejnou kabinu a výrazněji se liší pouze provedením a hnacím ústrojím. Nákladní verze F-650 a F-750 do tohoto počtu samozřejmě zahrnuty nejsou.
Pracant i auto pro volný čas
Základní kámen této řady byl položen po druhé světové válce. Automobilka Ford viděla právě pick-upy jako velkou příležitost a v roce 1947 nabídla novou generaci nákladních vozů, které se staly známými jako Fordy F-1. S příchodem druhé generace pro rok 1953 Ford zvýšil výkon motoru a kapacitu a z F-1 se stal model F-100.
Legenda zhubla. Chce být stále vládcem Ameriky![]() |
Během tohoto období začaly nákladní vozy Ford vypadat méně užitkově, se sportovním dvoubarevným lakem a automatickými převodovkami. V roce 1961 Ford představil již svoji čtvrtou generaci řady F. Reklamy zdůrazňovaly zlepšený komfort, protože nechyběly posilovač řízení i brzd a snížený podvozek pro jistější jízdu po silnici.
S příchodem šesté generace F-Series v roce 1975 Ford upustil od oblíbeného F-100 a nahradil jej větším pick-upem F-150, aby mohl bojovat s nákladními vozy řady C/K od General Motors.
Spor o pomlčku. Ford má strach, že byste si jeho pick-up pletli s formulí Ferrari![]() |
Z užitkových aut Fordu se rychle stala univerzální rodinná vozidla, určená nejen na práci. Místo toho, aby si lidé půjčovali náklaďák na velkou práci nebo na odtah, měli nyní auto, které mohli používat k práci během týdne, a o víkendu pak zapřáhli přívěs a odvezli rodinu na výlet. Nákladní vozy Ford se tak přizpůsobovaly měnícímu se a aktivnějšímu americkému životnímu stylu.
Ford znovu nastavil měřítko v roce 1998 představením F-Series Super Duty – od F-250 až po F-750 – navržený pro vozové parky a těžké práce, jasněji definoval nákladní vozy Ford pro rostoucí základnu komerčních variant.
Nový Ford Ranger: sen farmářů po celém světě![]() |
Pokračovaly také inovace v oblasti výkonu. Vznikly verze Harley-Davidson F-150, či model F-150 Raptor, inspirovaný pouštními závody a navržený speciálně pro potřeby nadšenců terénních nákladních vozidel. V poslední době i elektrická verze F-150 Lightning, která po počátečním nadšení zase zatím velkou díru do světa neudělala, když se jí loni prodalo 33 510 kusů.