Nejnebezpečnější přechod je v Miláně, opak našli experti v Bratislavě

aktualizováno 
Některé přechody pro chodce v Evropě nesplňují bezpečnostní požadavky. Ukázal to výzkum, v němž se v 31 evropských městech 22 zemí zkoumalo 310 přechodů. Ty v Praze většinou dopadly slušně.

Zhruba 60 procent ze zkoumaných přechodů dostalo od expertů známku dobrý či velmi dobrý, uvádí Mezinárodní automobilová federace (FIA). Na stranu druhou 53 z 310 v testu propadlo. Nejhorší testovaný přechod je v Miláně, nejlepší naopak v Bratislavě (křižovatka ulic Klemensova a Dostojevského rad).

Bratislava - nejlepší přechod v testu

Bratislava - nejlepší přechod v testu

Miláno - nejhorší přechod v testu

Miláno - nejhorší přechod v testu

Milánský přechod v ulici Via Palestro, který je u východu z populárního městského parku, propadl ve všech sledovaných bezpečnostních parametrech. Je špatně označený a chodci na něm nejsou vidět ve dne ani v noci. Když přechod zkoumali inspektoři, dokonce na něm parkovalo auto.

jak se hodnotilo

V každém z 31 měst se experti zaměřili na deset přechodů. Zkoumaly se podmínky viditelnosti a přehlednosti v různých denních dobách, označení či to, jakým způsobem přes něj mohou různé druhy lidí přejít či přejet. Každé ze čtyř kritérií dostalo hodnocení, ze kterého pak vzešla konečná známka (škála pěti známek).

Hodnotilo se 310 přechodů ve 22 zemích, konkrétně v těchto 31 městech: Barcelona, Bělehrad, Berlín, Bratislava, Brusel, Bukurešť, Budapešť, Kodaň, Dubrovník, Frankfurt, Ženeva, Helsinky, Istanbul, Linec, Londýn, Lublaň, Lucemburk, Madrid, Miláno, Mnichov, Neapol, Oslo, Paříž, Praha, Řím, Rotterdam, Sevilla, Stockholm, Štrasburk, Vídeň, Záhřeb

Z deseti míst v centru Prahy na Josefově nejhůře dopadl, se zřetelem na chodce, přechod mezi ulicí 17. listopadu a náměstím Curieových. Jako jediný dostal hodnocení špatný. Pět dalších vybraných přechodů je podle expertů možné označit jako přijatelné, zbývající čtyři jako dobré.

Nejhorší pražský přechod v testu

Nejhorší pražský přechod v testu

Nejlepší pražský přechod v testu

Nejlepší pražský přechod v testu

V italské Neapoli žádný ze zkoumaných přechodů nezískal pozitivní hodnocení a je nejhorší. Předposlední místo obsadil Řím. Naopak velmi dobře si vedly nizozemský Rotterdam, kde nejvíc přechodů dostalo známku dobrý či velmi dobrý a francouzský Štrasburk, kde mělo nejvíc přechodů nejvyšší ohodnocení "velmi dobrý".

Itálie, Neapol

Neapol - přechody v tomto jihoitalském velkoměstě jsou nejhorší, zjistil výzkum

FIA připomněla, že každoročně umírá při dopravních nehodách napříč Evropou přes osm tisíc chodců a každý čtvrtý případ se odehraje na přechodech. Federace proto vyzývá, aby se v Evropě zavedly minimální standardy značení či semaforů na přechodech pro chodce. Jako příklad doporučuje FIA právě vítězný bratislavský přechod s bezbariérovým přístupem, dobrým značením a výhledem.

Deset nejlepších přechodů

Umístění město přechod
1. Bratislava Klemensova x Dostojevského rad
2. Londýn Charing Cross Road
3. Mnichov Brunnstrasse x Kreuzstrasse
4. Mnichov Ledererstrasse x Orlandostrasse
5. Štrasburk Rue du Noyer x Rue du Vieux Marché aux Vins
6. Vídeň Mariahilfer strasse x Neubaugasse
7. Dubrovník Andrije Hebranga x Čilipska
8. Štrasburk Rue de Sébastopol x Quai Kléber
9. Štrasburk Quai Kellermann x Pont de Paris
10. Bratislava Štúrova x Dunajská

a deset nejhorších

Umístění město přechod
310. Miláno Via Palestro u východu z parku
309. Neapol via San Carlo x Piazza Trieste e Trento
308. Neapol piazza Carolina x Piazza Plebiscito
307. Dubrovník Obala Stjepana Radiča x Od Škara
306. Lublaň Vegova Ulica x Trg Francoske Revolucije
305. Řím viale Giulio Cesare x via Fabio Massimo
304. Berlín Dirkenstrasse
303. Lublaň Kongresni Trg x Wolfova Ulica
302. Budapešť Andrássy út x Oktogon
301. Lublaň Gregorčičeva Ulica x Igriška Ulica

Autoři: ,

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

BMW odhaluje malé kupé bez fotek. Zkuste si představit, jak vypadá

První snímek nového BMW 2 Gran Coupe

Letos BMW představí novou generaci modelu 1, která bude založena na „předokolkové“ platformě skupiny. V rámci své...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí mladými zákazníky, které...

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Najdete na iDNES.cz