Před rozšířením Evropské unie nabízely automobilové koncerny v Polsku u 29 z 90 nových modelů nejnižší velkoobchodní ceny.
Současný obraz trhu je úplně jiný. Podle informací Evropské komise se šest z 87 typů aut prodává nejdráže právě v Polsku.
Prodej nových vozů v zemi roste jen pozvolna. V roce 2005 Poláci koupili 235 300 nových automobilů, loni prodej vzrostl o 1,5 procenta, píše list. Prodejci si stěžují na málo zákazníků a zákazníci na vysoké ceny.
V současnosti jedno z nejlevnějších aut v Evropě, v Rumunsku vyráběná Dacia Logan, se v Německu prodává za 7200 eur, v Polsku je zhruba o 220 eur dražší.
Levnější v jiných zemích je také Škoda Fabia, za níž v Polsku zákazník zaplatí 10 394 eur, ve Franci 9644 eur a v Řecku 9340 eur.
Strmý růst cen automobilů v Polsku je hlavně důsledkem posilujícího kurzu zlotého vůči euru. Ceny vozů ve zlotém se vlastně nezměnily. Polsko se tak nepozorovaně stalo pro řidiče drahou zemí v Evropské unii, uvádí deník.
Koncerny se brání, že ve zprávě Evropské komise se porovnávají katalogové ceny, které neodpovídají nabídkám v autosalónech.
Deník upozorňuje, že přivézt si vůz z jiné země se však nemusí nakonec vyplatit. Pokud se někdo rozhodne koupit vůz třeba v Maďarsku, musí počítat nejen s převozem, ale také s různými daněmi.