Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Nejagresivnější auto v Paříži je lambo z plastového karbonu. Stovku má za 2,5 s

aktualizováno 
Výkladní skříň laboratoře materiálů italské značky nese označení Sesto Elemento, šestým prvkem je totiž v Mendělejevově tabulce uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C, carbonium, je na novém superkonceptu nejdůležitější.

Nic agresivnějšího na pařížském výstavišti nenajdete. Po sériových modelech už od pohledu rychlých a dravých, a přesto velmi vytříbených, se Lamborghini vrátilo k brutalitě obřích křídel a vysteroidovaných karoserií.

Dramatický vzhled Lamborghini Sesto Elemento je ale vlastně na místě. Když se speciál s váhou pouhých 999 kilo rozdovádí, je z nuly na stovce za 2,5 sekundy a rychloměr se zastaví na hodnotě 350 km/h. Desetiválec s výkonem 570 koní je z Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera a má z něj i systém pohonu všech kol. Každý kůň výkonu táhne 1,75 kila váhy, což je i mezi supersporty výjimečná hodnota. Jen pro srovnání: Gallardo LP 570-4 Superleggera váží 1 340 kg, (superleggera znamená italský "superlehká").

Lamborghini Sesto Elemento

Futuristický koncept připomíná odladěná lamba konce 80. let. Tehdy čisté tvary legendárního countachu v té změti spojlerů, vytažených blatníků a nástavců prahů už skoro nebyly k poznání. Na karoserii pařížského konceptu se trochu ztrácíte, je plná zlomů a křivek, až oči přecházejí.

Superlehký koncept hlavně představuje nový materiál, který pojmenovali CFRP (carbon-fiber reinforced plastics). Místo náročného a drahého tkaní ve vývojových centrech Lamborghini v Sant´Agatě Bolognese a Seattlu (spolupracuje s Boeingem a washingtonskou univerzitou) vymysleli, že vlákna uhlíku zalijí do plastu a dostanou tak extrémně lehký a pevný materiál s vlastnostmi blízkými klasickým karbonovým dílům, ovšem za zlomek ceny. Mnohem kratší je také doba výroby. Nově vynalezený uhlíkový kompozit je třeba oproti hliníku o 30 procent lehčí.

Z nového materiálu mohou vyrobit celé velké díly, tím se celá konstrukce zjednodušuje a šetří kila. Lehčí je také montáž. Z CFRP je vyrobený monokok kabiny, k němu jsou připevněné rámy předku a zádi. Stejný materiál použili také na karoserii, díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Minimalismus uplatnili také v interiéru, zlehčovalo se i tady. V autě nejsou sedačky jak je známe, vytvarovali je přímo do monokoku rámu. Pro správnou pilotní pozici si můžete nastavit volant i pedály.

Zadní pomocný rám, který drží motor a díly nápravy jsou z hliníku. Poslední díl výfuku je zase ze speciálního kompozitu, který kombinuje skelná vlákna a keramiku, jmenuje se Pyrosic a vydrží až 900stupňové teploty.

Lamborghini Sesto Elemento

Další specialitou je povrchová úprava karoserie, kterou si Lamborghini patentovalo. Karbonové díly jsou lakované čirým lakem s keramickými nanočásticemi, na některých partiích jsou přidány červené krystalky.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární Countach. V produkčních autech se převratný lehký materiál objevil dva roky na to. Třeba poslední Lamborghini Murciélago je z uhlíkových vláken postaveno z velké části. Jen na rám je ho použito 93 kilo. A třeba Gallardo Spyder má z uhlíku celý kryt motoru.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž si myslíme, že se...

Zetor chce s Indy vyvinout nový traktor, nabídnou ho i v Africe

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors bude spolupracovat s indickou firmou VST Tillers Tractors na vývoji nového...

Reportér vypátral třicet let ztracené filmy expedice Tatra kolem světa

Reportérovi Českého rozhlasu a spolupracovníkovi iDNES.cz Matěji Skalickému se podařilo vypátrat třicet let ztracené...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz