Nehody zabíjí víc než infarkt

  10:17aktualizováno  10:17
Každý Evropan mladší padesáti let má dnes větší "šanci", že zemře při automobilové nehodě spíš než na rakovinu či srdeční chorobu. Evropská unie si proto vytyčila ambiciózní plán: do roku 2010 snížit počet obětí na polovinu.

Čtěte: Profesionálové za volantem, nebo piráti silnic?

Ročně umírá na silnicích v Evropě přes 50 tisíc lidí a téměř dva miliony utrpí zranění.
Hrozivé statistiky se rozhodl zvrátit někdejší automobilový závodník, dnes finský europoslanec Ari Vatanen.

"Je to naše politická zodpovědnost, jediný mrtvý na silnici není přijatelný," říká.

Vatanenův dokument, který schválila drtivá většina členů europarlamentu, vyzývá Evropskou komisi, aby sjednotila dopravní značení v členských zemích.

Řidiči by měli mít jeden evropský řidičský průkaz, který umožní lepší kontrolu přestupků.

Mrtví na silnicích Evropy
(na milion obyvatel)

Švédsko

59

Velká Británie

62

Finsko

73

Německo

80

Rakousko 114
Slovensko 120
Maďarsko 130
Česká republika 141
Řecko 147
Lotyšsko 210
Zdroj: Eurostat, rok 2003, vybrané země
"Také přeshraniční stíhání porušování dopravních pravidel je zcela nedostatečné. Neexistuje jednotný systém, který by umožnil úřadům jedné země potrestat viníka z jiné země. To je třeba změnit," upozorňuje třiapadesátiletý Vatanen, trojnásobný vítěz rallye Paříž-Dakar a světový šampion v rallye v roce 1981.

Řidiči by si také měli osvěžovat své znalosti a podstupovat průběžné zkoušky s důrazem na rizikové skupiny, jako jsou starší lidé či přistěhovalci neznalí evropských pravidel.

Protože za řadu smrtelných nehod může alkohol v krvi řidiče, Vatanen navrhuje, aby maximální povolený limit byl 0,5 promile. Například v Irsku je to 0,8 promile.

"Pokud každý členský stát sníží počty obětí na úroveň Británie a Švédska, jejichž statistiky jsou nejméně hrozivé, celkové počty mrtvých by klesly o 17 tisíc ročně," říká bývalý závodník, který v osmi letech ztratil otce právě při automobilové nehodě.

Větší bezpečnosti na silnicích podle Vatanena pomůže také širší využití nových technologií. "Auta by měla být vybavena signálem připomínajícím, že se každý musí připoutat. Stejně důležitá je elektronická kontrola stability vozu a především pak omezovače rychlosti," říká Vatanen.

Podle švédské studie by totiž důsledné dodržování rychlosti snížilo smutnou statistiku až o čtyřicet procent. Zatím se však v Unii neschyluje k tomu, že by se po celé Evropě zavedly stejné limity rychlosti, ačkoli Brusel se o to pokoušel. Naopak Rakousko od jara zkušebně povolí na některých svých dálnicích nejvyšší rychlost 160 kilometrů za hodinu, oproti dnes povolené stotřicítce. Slibuje si od toho větší plynulost provozu.

Čtěte: Profesionálové za volantem, nebo piráti silnic?

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Audi A5 2.0 TDI 2016 ·
Audi A5 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 33 213 km, diesel
550 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz