Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

aktualizováno  13:26
V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích komentoval v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Tomáš Lerch, šéf dopravní policie a Stanislav Vondruška, zakladatel Českého sdružení dopravních nehod, který při tragické nehodě přišel o dceru.

„Oproti západní Evropě máme stále co dohánět. Je tedy třeba pro to něco dělat,“ komentuje Tomáš Lerch v Rozstřelu. Podle šéfa dopravní policie je obrovským problémem nepozornost řidičů.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných silničních incidentů patří nepřiměřená rychlost a nepozornost šoférů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, vyplývá ze statistik (více čtěte zde).

Podle Stanislava Vondrušky je velkým problémem stáří českého vozového parku. „Jsou to konstrukčně velmi stará auta bez bezpečnostní výbavy,“ vysvětluje. „Stav vozidla může následky nehody ovlivnit asi o deset procent,“ uvádí Tomáš Lerch. Důležité jsou podle šéfa dopravní policie také bezpečné silnice, nejlépe směrově oddělené.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Vysoká nehodovost má podle obou hostů souvislost s počasím. Loňský nadprůměrně teplý rok stejně jako v minulosti zaznamenal nárůst nehodovosti. V teplém počasí vyjíždí více motorkářů, kteří patří k nejohroženějším účastníkům provozu. Velkým problémem je únava řidičů následkem horka.

Tři hlavní příčiny, které tvoří padesát procent tragických nehod, jsou nevěnování se řízení, nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice a vjetí do protisměru, které má souvislost se snížením pozornosti řidiče, často i následkem únavy z horka.

V absolutním měřítku je příčinou všech nehod v České republice právě nevěnování se řízení. Oba hosté Rozstřelu se shodují na tom, že obrovským problémem je používání mobilních telefonů při řízení. Policie se na to chce podle Lercha výrazněji zaměřit.

„Češi nejsou špatní řidiči, ale podceňují nástrahy provozu. Často se rozptylují za volantem. Podceňují riziko únavy,“ komentuje Lerch. „Chybí tolerance a ohleduplnost,“ dodává. „Je třeba změna myšlení,“ shoduje se s Vondruškou.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Bodový systém se podle Lercha osvědčil. Podle zkušeností policie a ministerstva dopravy by se měl zjednodušit. Lerch by byl ovšem za jeho zpřísnění. „U velmi závažných přestupků by se mělo zavést pravidlo dvakrát a dost,“ uvádí. Pokuty v Česku patří k těm nejnižším. „Myslím si, že nastavení systému by mělo být takové, aby mělo preventivní charakter. Aby hrozba sankce od porušování předpisů odrazovala, “ vysvětluje.

„Letos po dlouhých letech narostl počet nehod pod vlivem alkoholu a drog,“ uvádí Lerch. Například nedodržení bezpečného odstupu tvoří devět procent nehod. „V současnosti s ministerstvem dopravy, které chystá novelu zákona, diskutujeme zavedení přesné definice bezpečné vzdálenosti,“ komentuje. V plánu je nákup zařízení, které umí bezpečnou vzdálenost měřit, inspirací má být Německo.

Podle Lercha budou zařazovat policisté do služby více motocyklů. Kupovat nové radary se nechystají, chtějí však více používat dalekohledy, kterými odhalí telefonující řidiče.

Nejohroženější jsou motocyklisté a chodci

Na negativní bilanci uplynulého roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo (86 usmrcených motocyklistů, meziročně +26), zřejmě i vlivem extrémně teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Podle statistik si 57 procent nehod v loňském roce zavinili motorkáři sami. 

Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných nehod vzrostl (113 usmrcených chodců, meziročně +12). 

Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu, mezi které patří i děti, jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

„Přestože před více než dvaceti lety umíralo na silnicích násobně více lidí, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těch bohužel umírají nepřipoutaní lidé, stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem, nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou,“ komentuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. O strategii silniční bezpečnosti na letošní rok čtěte více zde.

Fotogalerie

Agresivita a nepozornost

Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost, a to nejen řidičů, ale také chodců a cyklistů. „Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální,“ poznamenal Neřold.

Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. 

Celý Rozstřel s Tomášem Lerchem a Stanislavem Vondruškou:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz