Tady už to znám. Proč je posledních 30 km při návratu z dovolené nejkritičtějších

  6:00
Dlouho očekávaná dovolená u moře nebo na horách je za námi, stejně tak tisíce kilometrů zdolaných autem, nekonečné dálnice, neznámé silnice… A už zbývá jen posledních pár desítek kilometrů. Známé odbočky, povědomé značky. Možná už v dálce vidíte i důvěrně známou siluetu vašeho města. Ještě však doma nejste. Poslední úsek cesty bývá paradoxně nejkritičtější. Proč? A opravdu se tak blízko domova častěji bourá?
Fotogalerie2

Únavu za volantem nepodceňujte. Dělejte si přestávky, vystřídejte se s jiným řidičem. | foto: Profimedia.cz

Je to paradox, který potvrzují statistiky i psychologové. Po hodinách plné koncentrace na neznámé prostředí a hustý provoz dochází mozek k pocitu „mise splněna“. Vidina domova spouští vlnu úlevy a s ní bohužel také rapidně klesá koncentrace a ostražitost. Řidiči si podvědomě říkají: „Tady už to znám, už jsem skoro doma, tady už nic nehrozí.“

Iluze bezpečí je zrádná

Adrenalin z daleké neznámé cesty klesá a nastupuje vyčerpání z tisíců ujetých kilometrů. Mozek přestává potlačovat únavu, kterou si řidič během dlouhé jízdy ani nemusel uvědomovat. Jel na plný výkon a teď uznal za vhodné přepnout do úsporného režimu.

Nejnebezpečnější úseky na cestě do Chorvatska. Tady si dávejte pozor

Každý, kdo denně jezdí stejnou cestou třeba do práce, potvrdí, že na důvěrně známých úsecích silnice snižuje pozornost. Mozek přechází na „autopilota“ a přestává aktivně vnímat detaily. Mentální model „doma“ vyvolává pocit bezpečí, přestože i na této silnici platí stejná pravidla a hrozí stejná rizika jako kdekoli jinde.

Na posledním úseku cesty také hrozí nejvyšší riziko mikrospánku. Řidič si totiž říká, že už je to jen kousek, že to přece dojede bez přestávky. Už aby byl doma!

Varovným signálem je to, že řidič si nepamatuje značky, jaké právě minul, nebo zapomene přepnout z potkávacích světel zpět na dálková. Jakmile začnete zakoušet těžká víčka, zamlžené vidění, zívání, ale i třeba pocit chladu a třes, je nejvyšší čas zastavit.

Dlouhé noční přejezdy, špatná viditelnost, oslnění protijedoucím autem,...

O letních prázdninách dochází k největšímu počtu nehod

Zvláště nebezpečná je stereotypní jízda v letním vedru po dálnici nebo v noci. „Podle statistik jsou vzhledem k počtu nehod oba letní měsíce, tedy červenec i srpen, nejnebezpečnějšími v celém roce. Velký podíl na vzniku dopravní nehody má také únava. Účinky únavy se dosti podobají účinkům při jízdě pod vlivem alkoholu. Nejkritičtějším časem je hluboká noc, tedy čas mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní,“ uvádí koordinátor bezpečnosti dopravy v Česku BESIP. Právě tento noční čas často koresponduje s návraty z dlouhých cest.

Únava za volant nepatří

Podle zahraničních výzkumů je únava za volantem ovlivňujícím faktorem vzniku dopravní nehody až u 20 % všech nehod. U dopravních nehod s úmrtím nebo vážným zraněním se pak může jednat až o každou čtvrtou nehodu. Prevence v této oblasti je zvlášť důležitá, unavený jsme totiž někdy každý a většina lidí má tendenci únavu překonávat,“ uvedl BESIP.

Jak zahnat únavu na benzince?

Jedinou opravdu účinnou obranou proti mikrospánku jsou častější přestávky. Prevencí je pak plánování cest na denní dobu, kdy jste odpočatí. Čeští řidiči bohužel často spoléhají na to, že třeba do Chorvatska dojedou na jeden nebo dva zátahy, navíc v noci, aby ušetřili čas, vyhnuli se horku a silné dopravě.

Když už cítíte, že potřebujete odpočinek, nejlepší je co nejdřív zastavit. Jak si na benzince protáhnout tělo, rozhýbat se a povzbudit koncentraci? Podívejte se na rady Hanky Kynychové v následujícím videu.

Mikrospánek může stát i za nehodami na zdánlivě bezpečných úsecích. Řidič vyjede ze silnice a narazí do překážky. Fatální bývají nárazy do stromu. Data z EU ukazují, že havárie samotného osobního auta, bez účasti jiného vozidla či chodce, mají nejtragičtější následky. Zemřelo při nich 3900 lidí, zatímco například při srážkách dvou osobních vozů to bylo 2504 lidí (data jsou k roku 2021).

Kde si odpočinout, když přijde krize?

Pokud vás rozcvička na benzince neprobudí, je čas si zdřímnout. Ale kde? Pokud vám nic jiného nezbývá, doporučuje BESIP využít odpočívadla u dálnice, případně (mimo dálnice) zajet mimo vozovku. „Zejména pokud jste ve vozidle sám, zavřete okénka, zamkněte dveře a tak na 20 minut si zdřímněte. K intenzivnímu odpočinku přispívá i schopnost přeladění mozkových vln do frekvence alfa, čehož lze dosáhnout i vhodným programem ‚psychowalkmanu‘,“ radí na svém webu.

Lepší by bylo samozřejmě natáhnout se vedle auta, to se ale v řadě zemí nesmí. Než se k takovému kroku odhodláte, měli byste vědět, co na to místní předpisy.

Krátký spánek na odpočívadle nebo přenocování

Utábořit se a přenocovat někde na odpočívadle, není rozhodně ideálním řešením. Pokud pomineme bezpečnostní riziko, kterému se tím v řadě zemí vystavujeme, nesmíme zapomenout na to, že takové táboření bývá většinou zakázáno. Pro přenocování bychom tak měli využít především kempů, hotelů nebo motelů při cestě.

Ani například v Německu, kde je jednorázové přespání jako odpočinek pro řidiče na odpočívadlech tolerováno, nesmíme rozkládat kempinkovou výbavu či zafixovat karavan. Vozidlo musí být stále připraveno k odjezdu.

Belgie povoluje na odpočívadlech čtyřiadvacetihodinový odpočinek, v Bulharsku je přenocování mimo kempy zakázáno úplně, právě tak v Dánsku a Finsku.

Francie povoluje jednorázové přespání mimo obec, v Řecku se zase nesmí nocovat v lese, na plážích, ani v oblasti archeologických vykopávek.

Ve Velké Británii a Irsku smíme nocovat pouze v kempu nebo na soukromém pozemku se souhlasem majitele.

Nocování mimo kempy je zakázáno ve Slovinsku a Chorvatsku. V Lucembursku, Nizozemsku, Polsku a Maďarsku smíme kempovat pouze na vyhrazených místech nebo v soukromí.

V Norsku, Rakousku, Švédsku, Španělsku, Turecku a Švýcarsku se nouzové přespání na odpočívadlech toleruje, pokud není zakázáno místní úpravou.

Kempování ve volné přírodě není prakticky povoleno nikde, kromě Norska a Švédska, kde však při něm musíme dodržovat velmi přísná pravidla a řadu omezení.

V Turecku se sice volně kempovat může, ale nedoporučuje se to.

Zdroj: BESIP

Patero, jak nepodcenit závěr cesty

  1. Plánujte přestávky i po přejetí hranic do ČR. Zastavte se na kávu a protáhněte se.
  2. Pokud víte, že vás čeká ještě 50 až 100 kilometrů jízdy domů, udělejte si poslední, byť krátkou, ale plnohodnotnou pauzu.
  3. Pokud máte tu možnost, vystřídejte se s dalším řidičem právě na konci cesty.
  4. Nepodceňujte varovné signály. Pokud cítíte únavu, pálení očí, zívání, cukání volantem nebo ztrátu koncentrace, je to jasný signál k okamžitému zastavení.
  5. Pokud je cesta opravdu dlouhá a cítíte se vyčerpaní, je lepší přenocovat v penzionu nebo hotelu kousek před cílem než riskovat život.

Pamatujte, že dovolená končí teprve ve chvíli, kdy bezpečně zaparkujete doma před garáží. Nepodceňujte proto posledních pár kilometrů, které se mohou zdát banální, ale jsou ve skutečnosti tou největší zkouškou vaší ostražitosti. Šťastnou cestu domů!

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.