Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní nehodu si pamatujeme často jinak, než se stala. Detaily vypouštíme

Dopravní nehoda představuje velkou psychickou zátěž na všechny její účastníky. A ta často následně výrazně zkresluje to, co si pamatujeme jak z doby před nehodou, tak i poté. Na všechny detaily si vzpomene jen hrstka.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Kdo z vás byl už účastníkem dopravní nehody, jistě potvrdí, že její řešení je obrovský stres. A to i v případě, kdy jde jen o plechy a nikomu se nic vážného nestalo. Mozek na takové stresové situace reaguje prostřednictvím prastarého mechanismu „boj nebo útěk“. Aktivace amygdaly a hypothalamu spouští uvolňování stresových hormonů, které připravují tělo na přežití. Tato reakce může být prospěšná krátkodobě, protože zlepšuje soustředění a rychlost reakcí. A to je v případě řešení nehody nesmírně důležité.

Problém ale nastává při dlouhodobé stresu, který vede k negativním dopadům, jako jsou poruchy paměti, což potvrzuje nový výzkum společnosti Nextbase. Navíc, jakmile stres opadne, typicky po zjištění, že jde jen o plechy a nikomu nic není, mozek má tendenci si ulevit a některé i důležité detaily zapomínat.

Ve finále si pamatujeme méně

Z výzkumu vyplynulo, že řidiči po nehodě zapomínají 68 % důležitých podrobností. A to i takových, které jsou důležité třeba pro policii nebo pojišťovnu. Průzkum neprobíhal u reálných dopravních nehod. Jeho účastníci si prohlédli videa z pěti různých bouraček, pořízená palubní kamerou, a později odpovídali na otázky podobné těm, které kladou policisté nebo pojišťovny. Téměř žádný z účastníků průzkumu si nedokázal vybavit všechny důležité podrobnosti z místa nehody.

Ukázalo se, že 44 % dotázaných nebylo schopno určit viníka nehody. Zatímco muži si pamatovali 34 % detailů, ženy si jich pamatovaly o něco méně, 30 %. Dalším zajímavým údajem je, že pouze dva z 66 účastníků průzkumu si správně pamatovali celou registrační značku vozidla, které způsobilo nehodu. Na tu si vzpomněli jen dva účastníci celé studie. A na všechny potřebné detaily po nehodě si přesně vzpomnělo jen jedno jediné procento lidí.

Výsledky studie jsou o to zajímavější, že její účastníci nebyli skutečnými oběťmi nehod. Dá se tedy očekávat, že při reálné nehodě, kde je stres a zmatek ještě větší, by spolehlivost paměti byla pravděpodobně ještě nižší.

Následky mohou být velké

To, že po nehodě zapomeneme na pár detailů může na první pohled vypadat jako maličkost, ale nakonec nás to může minimálně stát dost peněz. „Špatné zapamatování detailů může dle průzkumu vést k vážným následkům, jako jsou křivá obvinění nebo právní problémy, například při určování viny a platbě za pojištění. Významná část výpadků paměti se týkala důležitých vizuálních informací,“ vysvětlili specialisté z Nextbase. Jonathan Shin, právník zabývající se úrazy osob, který se na studii podílel, poukázal na to, že dopravní nehody vyvolávají „tunelové vidění“, stresem vyvolané zúžení pozornosti, které omezuje schopnost vstřebat a zapamatovat si detaily. „Bez objektivních důkazů, jako jsou záznamy z palubních kamer, se určení viníka stává spornou otázkou, která může vést k přenášení viny na nevinné,“ upozorňují tvůrci pokusu.

Proto je pravdou, že s řešením nehod pomůžou kamery, které ji zachytily. Ale pozor, ne všude je možné je mít za oknem. V Portugalsku vůbec není možné kamery v autě používat. V Německu, Rakousku a Francii není jejich záznam určen ke zveřejnění.

Srovnávač epojisteni.cz ovšem připomíná, že záznam může usvědčit i jeho autora: „Záznam z kamery odhalí viníka, očistí nevinné účastníky a pomůže najít pachatele, který od nehody ujel. To však platí pro obě strany. Pokud nehodu způsobí autor nahrávek, kamera jeho chybu pouze potvrdí.“

Pozor na zákony

S kamerou v autě to ale není tak snadné, jak se na první pohled zdá. V prvé řadě je nutné dávat pozor na její umístění. „Umístění a používání kamery v autě definuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně § 52 přeprava nákladů. Umístění kamery v autě nesmí dle zákona řidiče jakkoli ohrožovat a omezovat. Kamera rovněž nesmí bránit řidiči ve výhledu, tedy zasahovat do jeho zorného pole. Kamery rovněž nesmí blokovat airbagy či výhled do bočních zrcátek a řidiči s ní nesmí během jízdy manipulovat. Co se manipulace se zařízením týče, jedná se o stejné pravidlo jako s mobilními telefony,“ upozorňuje srovnávač yespojisteni.cz.

Nezapomínejte na to, že záznam z kamery nesmíte předat žádné další osobě, a to i v případě její účasti na stejné dopravní nehodě. Vaše záznamy jsou v ten moment skutečně jenom vaše a nesmíte s nimi neoprávněně nakládat. Předat je můžete případně jen policii, případně pojišťovně. Pamatujte ale, že instituce rozhodující o vině dopravní nehody k němu nemusí vůbec přihlédnout. „V případě, že by k nim instituce přihlédla, není vše zachráněno. Legalitu záznamu totiž může samotná poškozená strana napadnout a zabránit tak použití záznamu jako důkazního materiálu,“ doplňuje srovnávač yespojisteni.cz.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

Auto k sežrání. Instagramová cukrářka peče věci, třeba interiér audiny

Celine peče věci. Dorty ve tvaru čehokoli si vzpomenete, třeba hřebenu nebo hlavice řadicí páky. Zakrojí se do loketní opěrky a s gustem se do ní zakousne.

14. prosince 2024

Místa měření rychlosti na nové dálnici u Písku se budou každý den měnit

Místa, na kterých se bude na nové části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem měřit rychlost, se budou každý den měnit. Měření však bude vždy jen na jednom místě v každém směru. Ostatní kamery budou...

13. prosince 2024  12:55

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to ve čtvrtek řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství...

13. prosince 2024

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní
Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní

Hledáte lyže, snowboard nebo lyžařské vybavení? Pak pro vás možná máme řešení. Navštívili jsme největší lyžařskou akci v ČR - Lyžebraní. Právě tady...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

Skončí 400 milionů počítačů na skládce? Microsoft „nechá“ volbu na vás

Podle dostupných statistik běží operační systém Windows 10 na 800 milionech počítačích. Tento systém přijde v říjnu...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Bez léčby by to byla otázka pár měsíců. Jsem se vším smířená, říká Slováčková

Anna Julie Slováčková (29) se vyjádřila k tomu, jak se aktuálně cítí a reagovala na spekulace o svém stavu a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...