Ťukanec za dvě stě tisíc nepoznáte. Při pochybách volejte vždy policii

Poslanci schválili zvýšení limitu škody u nehody, ke které je nutné volat policii. Nově bychom si tak policejní asistenci měli vyžádat jen u nehod se škodou od 200 000 Kč. Jenomže to je u některých aut takzvaná „totálka“, u jiných jen prasklé světlo či poškrábaný nárazník. U nových aut odhadnout výši škody je tudíž skoro nemožné.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČSOB

Ještě do konce března platilo pravidlo, že jakmile je škoda vyšší než 100 000 Kč, je potřeba k nehodě volat policii. Od dubna se tato hranice zvýšila na 200 000 Kč, což už není málo. Pokud je škoda nižší, policie k nehodě potřeba není, dokonce ani nemusí na zavolání přijet.

Nehody bez policie: limit škod se zdvojnásobí

Světlo za sto tisíc

Umíte si ale představit, jak vlastně nehoda se škodou 200 000 Kč vypadá? Jakkoliv se to tváří jako vysoká částka, u nových aut může jít i o poškození, která na první pohled vypadají jako maličkost. Další problém je, že ve chvíli, kdy škodu neodhadnete a policii nezavoláte (protože si myslíte, že škoda je nižší), pojišťovna z toho může vyvodit důsledky.

„Výši škody samozřejmě ovlivňuje i to, jak drahé vozidlo máte, jak je staré atd. Například u nových aut může i samostatné světlo stát kolem sta tisíc korun, takže i drobný ťukanec pak může zákonnou hranici pro volání policie překročit,“ vysvětluje Michal Kárný z Direct pojišťovny. A přidal nám i tři příklady toho, kdy to na první pohled na vysokou škodu nevypadalo, ale realita byla jiná.

„Řešili jsme například škodu na Volkswagenu Passat z roku 2023, který se jednou stranou škrábnul o svodidla. I tato škoda byla přes 200 000 korun, i když na první pohled to tak nevypadalo,“ popisuje Kárný.

Auta jsou bezpečná, škody na zdraví ale rostou, poškození se hlásí o náhrady

Škody bývají větší i u elektromobilů, i když to na první pohled nemusí tak vypadat. „Řešili jsme nehodu vozidla BMW i3 z roku 2019. Opět šlo o boční náraz do svodidel. Škoda byla přes 280 000 korun. Tady škodu navýšilo například nové světlo za 30 000 korun. Třetím příkladem je nehoda Škody Octavie z roku 2021, která měla po srážce s jiným vozidlem poškozené dveře. Škoda byla odhadovaná na 100 000 korun, ale nakonec se vyšplhala ke 194 000 Kč,“ rozebral Michal Kárný.

A jak to má Direct s případným neodhadnutím škody? „Odhadnout, o jak vysokou škodu se jedná, není určitě vůbec jednoduché. Proto doporučujeme, když máte jakoukoliv pochybnost, jestli už škoda není přes 200 000 korun, policii raději zavolejte. V Direct pojišťovně každopádně každý případ řešíme individuálně. Pokud tedy z fotek vidíme, že se škoda na první pohled skutečně nezdála tak vysoká, tak neřešíme, když se ve finále ukáže, že je vyšší než 200 000 korun a klient policii nezavolal. Chápeme, že klienti nejsou odborníci,“ popsal tiskový mluvčí pojišťovny.

Jiný přístup

Jinak to ale funguje třeba v pojišťovně Uniqa, která už počítá s tím, že motorista škodu zvládne odhadnout. „V souvislosti s připravovanou změnou zákonné úpravy, která zvyšuje hranici pro povinné přivolání policie k dopravní nehodě je třeba zdůraznit, že vždy záleží na individuálním odhadu konkrétního motoristy. Ten musí výši škody posoudit na základě konkrétní situace a typu zúčastněných vozidel. Pokud si tedy řidič není jistý rozsahem škody – a má podezření, že by mohla přesáhnout 200 000 Kč – jednoznačně doporučujeme přivolat policii. Je lepší být v tomto ohledu obezřetný než následně čelit nepříjemnostem spojeným s nesprávným odhadem. Co se týče případů, kdy motorista policii k nehodě nezavolá, protože škodu podcenil, pojišťovny tuto situaci obvykle individuálně posuzují. Klient by se však měl připravit na to, že nedodržení zákonné povinnosti může vést ke komplikacím při řešení pojistné událost,“ vysvětlila tisková mluvčí pojišťovny Veronika Hešíková.

Německé úřady naplňují varování. Zavádějí kamery na mobily v rukou řidičů

A zdůraznila, že problém vysokých škod, které na to nevypadají je hlavně u novějších aut. „Škála vozidel pohybujících se po českých silnicích je velmi pestrá – a stejně různorodě může vypadat i škoda v hodnotě 200 000 Kč. U starších či levnějších vozů tato hranice zpravidla dosažena není, nicméně pokud se takové vozidlo střetne s moderním, dražším automobilem, může škoda na cizím voze tuto částku snadno přesáhnout. U novějších, dražších aut dnes může škoda v řádu 200 000 Kč vzniknout i při relativně nenápadné nehodě. Typickým příkladem může být poškození přední části vozu – tedy nárazníku, světlometů nebo přední masky. V těchto částech se totiž často nachází drahé technologie, jako jsou parkovací senzory, asistenční systémy (např. front assist, adaptivní tempomat) nebo i LED Matrix světlomety, jejichž cena se běžně pohybuje v desítkách tisíc korun za kus. Ve chvíli, kdy dojde k jejich poškození, může se celková škoda rychle vyšplhat až nad zmíněnou hranici,“ vysvětlila.

Při pochybách volejte policii

A souhlasí s ní i Petr Milata z ČSOB Pojišťovny, který vše vysvětlil takto: „Specifikace odhadu škody cca nad 200 000 Kč je poměrně obtížná disciplína, kdy ani samotná policie na místě nehody často správně nedokáže odhadnout výši škody na vozidle. Celá problematika je složitá z důvodu samotného typu vozidla, provedení (výbavy) a jeho stáří, kdy ceny dílů můžou u částí na první pohled stejných znamenat značné rozdíly cen. Obecně lze doporučit, že pokud má účastník nehody pochybnosti, zda musí volat policii, aby tak raději učinil. Samotná identifikace výše poškození je u každého vozidla jiná, a i drobné poškození na první pohled nemusí znamenat nízkou škodu, u moderních vozidel např. přední LED/Matrix světla jsou v řádu 10-100 tisíc za světlo, přitom stačí jen drobné poškození a již je daný díl nutné vyměnit. Dále moderní auta mají spoustu bezpečnostních asistentů, které jsou často neviditelné pro řidiče. K poškození dochází i při malém nárazu.“

Půjčujete auto? Tak pozor, ať nebourají, jinak vás to přijde draho

Je tedy patrné, že každá pojišťovna má podmínky volání policie k nehodě jiné. Je proto dobré se u pojišťovny na možné potíže s nezavoláním policie zeptat a odpověď třeba zahrnout do kritérií pro výběr pojistky. Stejně jako cenu nebo nabízené služby.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.