Na cestách EU zemřelo loni 25 300 lidí, nejhorší jsou okresky a Rumunsko

aktualizováno 
Na silnicích v Evropské unii přišlo loni o život 25 300 lidí, dalších více než 135 000 osob bylo vážně zraněno. Plyne to ze statistiky, kterou zveřejnila Evropská komise. Pokračuje tak dlouhodobý trend snižování počtu úmrtí v důsledku dopravních nehod v EU - v roce 2016 jich bylo o 300 více a v roce 2010 dokonce o 6 200 více než loni.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Česko je sice nad evropským průměrem počtu mrtvých na počet obyvatel, ale zároveň zaznamenalo pokles počtu mrtvých v důsledku dopravních nehod oproti minulosti.

Jak dnes před novináři upozornila komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, velká část tragických dopravních nehod se v EU neodehrává na dálnicích, ale na venkovských silnicích. Loni to bylo 55 procent, na města připadalo 37 procent a na dálnice jen osm procent případů. Často umírají ti méně chránění, loni to byli v 21 procentech případů chodci a ve 28 procentech motocyklisté a cyklisté.

Evropské silnice přesto zůstávají zdaleka nejbezpečnějšími na světě: loni byl průměr 49 smrtelných úrazů na milion obyvatel. Nejbezpečněji je na silnicích ve Švédsku (25 úmrtí na milion lidí), Británii (27), Nizozemsku (31) a Dánsku (32 úmrtí na milion obyvatel).

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

V České republice podle komise dosáhl tento údaj loni hodnoty 54 úmrtí na milion obyvatel. Je to nad celoevropským průměrem, ale zároveň meziroční pokles o šest procent vůči roku 2016 a dokonce o 28 procent ve srovnání s rokem 2010.

Zdaleka nejnebezpečnější jsou silnice v Rumunsku a Bulharsku, v těchto zemích jako jediných z EU přesáhl počet zabitých na silnicích loni hodnotu 80 úmrtí na milion obyvatel. V Bulharsku to bylo 96 a v Rumunsku 98 mrtvých.

Jak připomněla komisařka Bulcová,Evropská komise se chystá ještě do konce svého mandátu přijít s některými návrhy na další posílení bezpečnosti na silnicích v EU.

Autoři: ,

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz