Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

Na cestách EU zemřelo loni 25 300 lidí, nejhorší jsou okresky a Rumunsko

aktualizováno 
Na silnicích v Evropské unii přišlo loni o život 25 300 lidí, dalších více než 135 000 osob bylo vážně zraněno. Plyne to ze statistiky, kterou zveřejnila Evropská komise. Pokračuje tak dlouhodobý trend snižování počtu úmrtí v důsledku dopravních nehod v EU - v roce 2016 jich bylo o 300 více a v roce 2010 dokonce o 6 200 více než loni.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Česko je sice nad evropským průměrem počtu mrtvých na počet obyvatel, ale zároveň zaznamenalo pokles počtu mrtvých v důsledku dopravních nehod oproti minulosti.

Jak dnes před novináři upozornila komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, velká část tragických dopravních nehod se v EU neodehrává na dálnicích, ale na venkovských silnicích. Loni to bylo 55 procent, na města připadalo 37 procent a na dálnice jen osm procent případů. Často umírají ti méně chránění, loni to byli v 21 procentech případů chodci a ve 28 procentech motocyklisté a cyklisté.

Evropské silnice přesto zůstávají zdaleka nejbezpečnějšími na světě: loni byl průměr 49 smrtelných úrazů na milion obyvatel. Nejbezpečněji je na silnicích ve Švédsku (25 úmrtí na milion lidí), Británii (27), Nizozemsku (31) a Dánsku (32 úmrtí na milion obyvatel).

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

V České republice podle komise dosáhl tento údaj loni hodnoty 54 úmrtí na milion obyvatel. Je to nad celoevropským průměrem, ale zároveň meziroční pokles o šest procent vůči roku 2016 a dokonce o 28 procent ve srovnání s rokem 2010.

Zdaleka nejnebezpečnější jsou silnice v Rumunsku a Bulharsku, v těchto zemích jako jediných z EU přesáhl počet zabitých na silnicích loni hodnotu 80 úmrtí na milion obyvatel. V Bulharsku to bylo 96 a v Rumunsku 98 mrtvých.

Jak připomněla komisařka Bulcová,Evropská komise se chystá ještě do konce svého mandátu přijít s některými návrhy na další posílení bezpečnosti na silnicích v EU.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak udržet auto funkční, i když dlouho stojí? Nestačí dotankovat plnou

Premium Odstavit auto na delší dobu je pro něj mimořádně nezdravé. Jaké mohou vyvstat problémy a jak je řešit? Radíme, jak...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Poslední skutečná Lancia. Nekomformní Thesis vyžaduje zvláštní péči

Premium Od svého majitele vyžaduje hodně pozornosti, je vzácná a kontroverzní. Je to také poslední skutečná Lancia.

Renault-Nissan-Mitsubishi má novou strategii. Bude více sdílet techniku

Automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi bude dále standardizovat platformy a společně nakupovat, aby snížila...

Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé...

Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker
Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker

Vyzkoušejte s námi lahodný, bezlepkový tapiokových puding Dr. Oetker. Stačí se zaregistrovat jako testerka a do komentářů odpovědět na otázku.

Najdete na iDNES.cz