Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebezpečná místa na cestě do hor

  0:27
Hustý příkrov sněhu a pluhy v permanenci, takový měl být už podle zkušeností silničářů a meteorologů skoro celý prosinec. Dosud moc nebyl. Policie i silniční služba se z každého "nezimního" dne radovaly. Záchranka vlastně také.

Bílá mrazivá zima na sebe nechala čekat. Vedoucí bernartického dálničního oddělení policie Vladislav Doležal říká: "Díkybohu za každý den, o který se zima zpozdila." Roky odsloužené na nejstarší a nejvytíženější česko-moravské dálnici mu dávají právo prohlásit: "Každý den bez sněžení a ledovky ušetří spoustu milionů korun na údržbě, ale především moc a moc lidského neštěstí."

Policie byla i přes poměrně chlácholivé meteorologické předpovědi na první prosincovou dekádu v pohotovosti. "Všechny komunikační kanály s Integrovaným záchranným systémem i se silničáři jsou prověřené a funkční," říká Doležal. Hlásí, že připravena v záloze je i technika na vyprošťování zapadlých kamionů. Vyrazit může prakticky kdykoliv.

Normy sice máme…

Co dělat v zimní kalamitě?

1. Raději se jí vyhněte
Nejsnáze se to povede tehdy, když budete sledovat aktuální zpravodajství a při nahlášené kalamitě prostě cestu odložíte

2. Kalamitu neobjíždějte
Jestliže jedete po dálnici a husté sněžení nebo ledovka zle komplikuje dopravu, nečekejte, že na vedlejších silnicích to bude lepší. Nejprve se upravují dálnice a rychlostní silnice!

3. Včas otočte nebo zastavte
Bezhlavě vjíždět mezi zapadlé vozy a sázet na to, že projedu, je hloupý risk. (Samozřejmě s výjimkou terénních vozů s náhonem 4x4 se zimními pneumatikami.)

4. Volejte policii na číslo 158
Jakmile počasí zastaví dopravu, okamžitě volejte 158. Nebojte se požádat o vyproštění, operační důstojník policie má pravomoc vám poslat cestáře na pomoc.

5. Mějte dostatek paliva
Jediným zdrojem tepla v kalamitě je motor, proto myslete na dostatek paliva v nádrži. V nejtěžších případech musely posádky uvázlých vozů čekat třeba i celou noc.

6. Na dálnici opusťte vůz
Pokud vjedete na dálnici do zácpy, okamžitě opusťte automobil a jděte za krajnici. Ti, kteří teprve přijíždějí, jsou velkým nebezpečím. Do tepla vozu je možné se vrátit, až když je za vaším vozem dostatečná kolona.

7. Neblokujte pomoc
Jakmile je jasné, že vás kalamita zastaví také, zajeďte s autem do místa, kde bude co nejméně komplikovat práci záchranářům nebo silničářům.

Vnitropodnikové normy pro to, jak rychle musí technika na přidělený úsek dálnice nebo silnice vyrazit, sice existují, ale nedodržují se. Tvrdí to vedoucí jednoho opravdu důležitého silničářského střediska, ale chce zůstat v anonymitě. Proč? "Nechci, aby mě nespokojení řidiči napadali i v soukromí." A jak je to s tím nedodržováním norem? "Je to prosté: do půlhodiny musíme vyjet. Ale to by bylo pozdě. Na našem středisku máme jedinou normu - vyjet se musí okamžitě!"

Silničáři měli techniku nachystánu už od prvního listopadového dne. Od té doby prý úzkostlivě hlídali sondy švýcarského informačního systému, který sleduje vedle teploty a srážek také rosný bod a vlhkost vzduchu, a díky tomu si mohou dovolit posolit vybrané úseky preventivně. "Jenomže sníh odhrnout preventivně nejde, na ten opravdu musíme vyrazit, až když začne padat. Tak ať nám šoféři pak nenadávají, že jsme zaspali," žádá za všechny své podřízené řidiče jejich vedoucí.

Kdy to konečně přijde?
Český matador meteorologie Jan Pavlík krčí rameny: "První polovina měsíce opravdu teplotně nadprůměrná je. Ale nechtějte po mně předpověď, kdy začnou sněhové kalamity naplno. Nebo zda vůbec přijdou." Zda pozdržení opravdu zimního počasí může vyvolat efekt "když později, tak zato pořádně", Jan Pavlík neví. "V každém případě chybu neudělá ten, kdo sleduje naše předpovědi na dva tři dny, kdy kalamitový zlom počasí dokážeme předpovědět s podstatně spolehlivější pravděpodobností," radí Pavlík.

Řidiči se v ohleduplnosti lepší
V tvrdších podmínkách je i dojezdový čas záchranky na místo nehody obvykle delší. "Nasazujeme vrtulník samozřejmě kdykoliv, kdy máme naději, že u zraněného budeme rychleji vzduchem než po zemi," slibuje za jihlavské záchranáře jejich ředitel Jan Sedlák. Ale když je mlha nebo hustá vánice a stroj nemůže z hangáru, musí se k úrazům probojovat řidič se sanitou. "Mám hodně zkušené šoféry. Ale musím pochválit i řidiče: už se naučili nám uvolňovat průjezd po středu dálnice nebo silnice." pochvaluje si stoupající úroveň řidičské kultury Sedlák. Jakmile na dálnici dojde v zimě k nehodě a sanitka tam kvůli náledí, závějím nebo husté mlze pojede přece jen o něco déle, je o to důležitější poskytnutí první pomoci zraněným. Často mohou rozhodovat právě ony minuty.

Aby rozhlas v zimě platil zlatem
Hned z několika zdrojů čerpá informační systém Zelené vlny Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu zprávy o momentálním stavu silnic. K dispozici je mimo jiné systém policie i silničářů. "Krom toho máme pět tisíc dobrovolných zpravodajů, takzvaných zelených andělů," chválí svou zpravodajskou síť Andrea Náměstková. O andělích říká, že většina z nich jsou profesionální řidiči a každý je pečlivě proškolený. "Není to žádné exhibicionistické telefonování do rádia, ale seriózní informace," říká Náměstková. Podle jejích slov si dávají dokonce velký pozor na věrohodnost zpravodajů.

Informace o dopravní situaci v ČR získáte také na adrese doprava.idnes.cz
Mapa kritických míst zimních kalamit na silniční síti ČR (50 kb)
Informace se navzájem kontrolují a hlášení se porovnávají i s dalšími zdroji. "Jakmile přijdeme na to, že někdo zavolal 'kachnu', tedy nepravdu, tak se okamžitě dostává na černou listinu a už se jednoduše nedovolá," popisuje Andrea Náměstková. Díky funkční síti zelených andělů z celé republiky i dopravních motohlídek v hlavním městě může ČRo1-Radiožurnál pravidelně informovat o problémech v dopravě. Podle Náměstkové je možné uslyšet mimořádné vstupy do vysílání kvůli kalamitám třeba i šestkrát do hodiny. "A vstoupíme do jakéhokoliv programu, tyhle informace mají cenu lidských životů," ujišťuje Andrea Náměstková. Prý zatím jediný program, který Zelená vlna dosud nepřeťala, byl novoroční projev prezidenta.

Sníh bohužel nejde uklidit předem
Zkušeného řidiče posypového vozu a silničního pluhu Martina Kondráda mrzí rozčilení, zlostně gestikulující šoféři zapadlých aut.

Za počasí přece nemůžete…
Vidíte, a pořád to tak trochu přežívá. Věřte mi, že my bychom se v těch autech s pluhem a solí rozkrájeli, aby všichni zase co nejdříve bezpečně jezdili. Ale fakt to nejde hned.

A nebylo by možné to něčím urychlit? Co třeba nová, lepší technika?
To bychom samozřejmě jedině uvítali. Ale i za sto let bude pořád platit, že sníh je možné uklízet, teprve když padá. Preventivní posypy a takové věci nejsou samospásné.

Co bylo vaším nejhorším zážitkem při kontaktu s rozčilenými řidiči?
Ani o těch vulgarismech nechci mluvit. Raději si snažím zapamatovat ty, kteří na mě děkovně bliknou, nebo děti, které zamávají.

Znamená zimní kalamita automaticky i snížení intenzity dopravy?
Pokud sníh nebo počasí vůbec dopravu úplně nezastaví, tak se jezdí. Řekl bych skoro pořád stejně. Mezi lidmi je už hodně opravdu dobrých aut a skoro každý si říká: To projedu, to projedu. Dálnice navíc jsou z osmdesáti procent plné profesionálních šoférů. Ti vyjet prostě musí. Takže špatné počasí je vlastně jenom komplikace v každodenním provozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...