Bílá mrazivá zima na sebe nechala čekat. Vedoucí bernartického dálničního oddělení policie Vladislav Doležal říká: "Díkybohu za každý den, o který se zima zpozdila." Roky odsloužené na nejstarší a nejvytíženější česko-moravské dálnici mu dávají právo prohlásit: "Každý den bez sněžení a ledovky ušetří spoustu milionů korun na údržbě, ale především moc a moc lidského neštěstí."
Policie byla i přes poměrně chlácholivé meteorologické předpovědi na první prosincovou dekádu v pohotovosti. "Všechny komunikační kanály s Integrovaným záchranným systémem i se silničáři jsou prověřené a funkční," říká Doležal. Hlásí, že připravena v záloze je i technika na vyprošťování zapadlých kamionů. Vyrazit může prakticky kdykoliv.
Normy sice máme…
Co dělat v zimní kalamitě? 1. Raději se jí vyhněte 2. Kalamitu neobjíždějte 3. Včas otočte nebo zastavte 4. Volejte policii na číslo 158 5. Mějte dostatek paliva 6. Na dálnici opusťte vůz 7. Neblokujte pomoc |
Silničáři měli techniku nachystánu už od prvního listopadového dne. Od té doby prý úzkostlivě hlídali sondy švýcarského informačního systému, který sleduje vedle teploty a srážek také rosný bod a vlhkost vzduchu, a díky tomu si mohou dovolit posolit vybrané úseky preventivně. "Jenomže sníh odhrnout preventivně nejde, na ten opravdu musíme vyrazit, až když začne padat. Tak ať nám šoféři pak nenadávají, že jsme zaspali," žádá za všechny své podřízené řidiče jejich vedoucí.
Kdy to konečně přijde?
Český matador meteorologie Jan Pavlík krčí rameny: "První polovina měsíce opravdu teplotně nadprůměrná je. Ale nechtějte po mně předpověď, kdy začnou sněhové kalamity naplno. Nebo zda vůbec přijdou." Zda pozdržení opravdu zimního počasí může vyvolat efekt "když později, tak zato pořádně", Jan Pavlík neví. "V každém případě chybu neudělá ten, kdo sleduje naše předpovědi na dva tři dny, kdy kalamitový zlom počasí dokážeme předpovědět s podstatně spolehlivější pravděpodobností," radí Pavlík.
Řidiči se v ohleduplnosti lepší
V tvrdších podmínkách je i dojezdový čas záchranky na místo nehody obvykle delší. "Nasazujeme vrtulník samozřejmě kdykoliv, kdy máme naději, že u zraněného budeme rychleji vzduchem než po zemi," slibuje za jihlavské záchranáře jejich ředitel Jan Sedlák. Ale když je mlha nebo hustá vánice a stroj nemůže z hangáru, musí se k úrazům probojovat řidič se sanitou. "Mám hodně zkušené šoféry. Ale musím pochválit i řidiče: už se naučili nám uvolňovat průjezd po středu dálnice nebo silnice." pochvaluje si stoupající úroveň řidičské kultury Sedlák. Jakmile na dálnici dojde v zimě k nehodě a sanitka tam kvůli náledí, závějím nebo husté mlze pojede přece jen o něco déle, je o to důležitější poskytnutí první pomoci zraněným. Často mohou rozhodovat právě ony minuty.
Aby rozhlas v zimě platil zlatem
Hned z několika zdrojů čerpá informační systém Zelené vlny Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu zprávy o momentálním stavu silnic. K dispozici je mimo jiné systém policie i silničářů. "Krom toho máme pět tisíc dobrovolných zpravodajů, takzvaných zelených andělů," chválí svou zpravodajskou síť Andrea Náměstková. O andělích říká, že většina z nich jsou profesionální řidiči a každý je pečlivě proškolený. "Není to žádné exhibicionistické telefonování do rádia, ale seriózní informace," říká Náměstková. Podle jejích slov si dávají dokonce velký pozor na věrohodnost zpravodajů.
Informace o dopravní situaci v ČR získáte také na adrese doprava.idnes.cz |
Mapa kritických míst zimních kalamit na silniční síti ČR (50 kb) |
Sníh bohužel nejde uklidit předem
Zkušeného řidiče posypového vozu a silničního pluhu Martina Kondráda mrzí rozčilení, zlostně gestikulující šoféři zapadlých aut.
Za počasí přece nemůžete…
Vidíte, a pořád to tak trochu přežívá. Věřte mi, že my bychom se v těch autech s pluhem a solí rozkrájeli, aby všichni zase co nejdříve bezpečně jezdili. Ale fakt to nejde hned.
A nebylo by možné to něčím urychlit? Co třeba nová, lepší technika?
To bychom samozřejmě jedině uvítali. Ale i za sto let bude pořád platit, že sníh je možné uklízet, teprve když padá. Preventivní posypy a takové věci nejsou samospásné.
Co bylo vaším nejhorším zážitkem při kontaktu s rozčilenými řidiči?
Ani o těch vulgarismech nechci mluvit. Raději si snažím zapamatovat ty, kteří na mě děkovně bliknou, nebo děti, které zamávají.
Znamená zimní kalamita automaticky i snížení intenzity dopravy?
Pokud sníh nebo počasí vůbec dopravu úplně nezastaví, tak se jezdí. Řekl bych skoro pořád stejně. Mezi lidmi je už hodně opravdu dobrých aut a skoro každý si říká: To projedu, to projedu. Dálnice navíc jsou z osmdesáti procent plné profesionálních šoférů. Ti vyjet prostě musí. Takže špatné počasí je vlastně jenom komplikace v každodenním provozu.