Nebaví vás čekat v koloně? Pomůže navigace

  11:16aktualizováno  11:16
Moderní informační technologie dnes umožňují doslova nepřetržitý kontakt s okolním světem. Jsou s námi i za volantem, dokážou nás rychle a bezpečně dovést k cíli a pomáhají vyhnout se náhle vzniklým problémům. Cestu vždy najdou navigační systémy, dopravní komplikace monitorují desítky dispečerů s pomocí tisíců účinných elektronických pomůcek.

ROVNĚ, PAK DOLEVA Jednoduché navigační systémy umí ukázat správnou trasu. Ty "dynamické", jejichž čas pomalu přichází, dokáží i varovat před nehodami a kolonami. | foto: Mobil.iDNES.cz

Dopravní servis Dopravní servis:
Doprava.iDNES.cz
Dopravní servis

Co a jak vlastně může řidič v Česku přímo v autě zjistit? Podle koordinátora Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiku Jaroslava Zváry jsou možnosti následující:

1. dopravní vysílání klasického rozhlasu
Například Zelená vlna Českého rozhlasu. Výhodou je, že ji má k dispozici téměř každý, k příjmu stačí obyčejné autorádio, pokud je vybavené funkcí RDS AF (radio–data system). Pak lze poslouchat například Radiožurnál od Aše do Starého Hrozenkova bez přelaďování, a pokud aktivujete funkci označenou TP nebo Traffic, "vyskočí“ na vás dopravní zpravodajství i při poslechu cédéčka.

Nevýhodou je, že jste-li v Plzni, posloucháte informace i z Ostravy, a v zahraničí mluví zahraniční rádia. Dopravní informace dnes má většina rádií, ať už celostátních (ČRo, Impuls, Country), tak místních – zvláště ve velkých městech (v Praze například Expres). O aktuálních frekvencích, na nichž je možné dopravní zprávy naladit, se dozvíte i z informačních tabulí podél dálnic a cest.

2. SMS v mobilu
Je možné dostávat základní textové informace například o dopravní nehodě. Mobil má dnes každý, ale jsou zde nevýhody: ačkoliv je to v technických možnostech sítě GSM, programy operátorů nevědí, kde právě jste a které dopravní informace by vás zajímaly.

Komplikovanější je ovládání – nejprve musíte poslat dotaz na lokalitu a teprve potom přijde odpověď. Komplikace nastávají v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce. Navíc SMS je nebezpečné za volantem číst, natož psát.

3. WAP v mobilu
WAP je "stručný“ internet, který umí používat většina mobilů a podobných přístrojů, za přístup se však platí. Lze přes něj vyhledávat konkrétní informace, ale manipulace s mobilem za volant nepatří. Komplikace nastávají opět v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce.

4. Mobil připojený přes GPRS či UMTS
Takzvané "chytré telefony“ s větším displejem, kapesní počítače a podobné přístroje je možné připojit na internet vysokorychlostním spojením. Pak lze využívat programy s funkcemi navigace a "dynamických“ dopravních informací, které můžou automaticky vést po trase, přizpůsobit se aktuálním problémům apod.

Výhodou jsou stále aktuální mapové podklady, nevýhodou zatím pomalá komunikace (vyřeší se plošným zavedením UMTS) za jízdy. Pokud aplikace umí přijímat TMC kanál (viz dále), může služba fungovat i v zahraničí. Nevýhodou je také vyšší cena připojení.

5. Nejnovější hit: dynamická navigace
Nejmodernějším systémem je takzvaná dynamická navigace, která se podstatně liší od běžně rozšířené navigace statické. Ta v podstatě nahrazuje hledání v mapě: přístroj ví, kde jste, protože takzvaný GPS (global position system) modul přijímá signály z družic a vypočítává průběžně aktuální polohu.

Dokáže proto najít cíl, který zadáte, a vypočítat nejlepší trasu, kterou také ukazuje, případně vás naviguje i hlasem. Avšak trasa nebere v úvahu aktuální dopravní situaci stejně tak jako papírová mapa, prohlížená spolujezdcem.

A to je právě zásadní rozdíl mezi navigací dynamickou, která umí momentální situaci na silnici zohlednit. Používá k tomu data z kanálu označeného TMC (Traffic Message Channel) – což je mezinárodní, jazykově a regionálně nezávislý způsob přenosu dopravních informací prostřednictvím rádiových vln v systému RDS.

V zahraničí zmíněný systém funguje už delší dobu (v některých zemích je i placený), v Česku běží testovací provoz v Praze a dalších vybraných městech.

Jak to funguje?
Jak už bylo řečeno, základní funkcí dynamické navigace je, že ukazuje aktuální dopravní situaci. Nutnou podmínkou je existence centra, které sbírá, zpracovává a prostřednictvím této služby vysílá dopravní informace. Koncový přístroj v autě pak musí umět RDS-TMC zprávy přijímat a dekódovat. Záleží na jeho typu: některé umí dopravní informace jen zobrazovat v mapě, ty lepší podle nich automaticky přepočítávají trasu.

Co je k tomu potřeba?
Pro správnou funkci RDS-TMC v autě je nutné mít navigační přístroj, umožňující příjem takovýchto informací (například Blaupunkt Travel Pilot DX, E a EX či VDO Dayton, Carin), propojený s TMC tunerem a vybavený navigačním cédéčkem.

Podle internetového serveru www.rds–tmc.cz, který se propagací této služby zabývá, je dále nutné mít na tuneru naladěnou stanici, která vysílá RDS-TMC. Tou je v Praze ČRo Regina 92,6 MHz (DIC Praha) a na dálnicích ČRo 1 Radiožurnál (Teleasist).

Výhodou systému je jazyková a regionální nezávislost – funguje všude, kde jsou mapy, služba je mezinárodně normalizována, dopravní informace jsou vázány pouze na aktuální trasu a její okolí. Nevýhodou může být vyšší cena, která však za poslední dva roky klesla až na šestinu (ze zhruba 60 tisíc korun až na 10 tisíc podle typu a vybavení přístroje).

Více funkcí v navigaci
Některé přístroje dynamické navigace umí být zároveň hands free (po připojení k telefonu přes bluetooth), přehrávačem mp3, prohlížečem obrázků, mohou v sobě obsahovat turistické průvodce a podobně. Některé navigace lze připojit k počítači, do přístroje převést údaje ze své databáze kontaktů nebo na mapě označit vlastní „body zájmu“ a do přístroje je uložit.

Navigace se dá využít i jako přenosný disk, lze do ní třeba stáhnout a uložit fotky z fotoaparátu. Navigace, jež se dá připojit k počítači, umí i aktualizovat přes internet své mapové podklady. Některé umí data stáhnout on-line přímo ve vozidle.

Digitální vysílání – nové možnosti
Dynamická navigace se v Česku zatím ještě moc nezabydlela, ale už se hovoří o jejím vylepšení prostřednictvím digitálního rozhlasového vysílání. Hlavní výhodou by byl větší objem přenášených dat v jednom okamžiku, a tedy více důležitých údajů v přístroji – současné možnosti jsou totiž omezené. Vzniká tak nový "protokol“ TPEG. Momentálně se jedná o možnosti testování tohoto způsobu přenosu dopravních informací i v Česku.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VŠE O NAVIGACÍCH 

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz