Nebaví vás čekat v koloně? Pomůže navigace

  11:16aktualizováno  11:16
Moderní informační technologie dnes umožňují doslova nepřetržitý kontakt s okolním světem. Jsou s námi i za volantem, dokážou nás rychle a bezpečně dovést k cíli a pomáhají vyhnout se náhle vzniklým problémům. Cestu vždy najdou navigační systémy, dopravní komplikace monitorují desítky dispečerů s pomocí tisíců účinných elektronických pomůcek.

ROVNĚ, PAK DOLEVA Jednoduché navigační systémy umí ukázat správnou trasu. Ty "dynamické", jejichž čas pomalu přichází, dokáží i varovat před nehodami a kolonami. | foto: Mobil.iDNES.cz

Dopravní servis Dopravní servis:
Doprava.iDNES.cz
Dopravní servis

Co a jak vlastně může řidič v Česku přímo v autě zjistit? Podle koordinátora Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiku Jaroslava Zváry jsou možnosti následující:

1. dopravní vysílání klasického rozhlasu
Například Zelená vlna Českého rozhlasu. Výhodou je, že ji má k dispozici téměř každý, k příjmu stačí obyčejné autorádio, pokud je vybavené funkcí RDS AF (radio–data system). Pak lze poslouchat například Radiožurnál od Aše do Starého Hrozenkova bez přelaďování, a pokud aktivujete funkci označenou TP nebo Traffic, "vyskočí“ na vás dopravní zpravodajství i při poslechu cédéčka.

Nevýhodou je, že jste-li v Plzni, posloucháte informace i z Ostravy, a v zahraničí mluví zahraniční rádia. Dopravní informace dnes má většina rádií, ať už celostátních (ČRo, Impuls, Country), tak místních – zvláště ve velkých městech (v Praze například Expres). O aktuálních frekvencích, na nichž je možné dopravní zprávy naladit, se dozvíte i z informačních tabulí podél dálnic a cest.

2. SMS v mobilu
Je možné dostávat základní textové informace například o dopravní nehodě. Mobil má dnes každý, ale jsou zde nevýhody: ačkoliv je to v technických možnostech sítě GSM, programy operátorů nevědí, kde právě jste a které dopravní informace by vás zajímaly.

Komplikovanější je ovládání – nejprve musíte poslat dotaz na lokalitu a teprve potom přijde odpověď. Komplikace nastávají v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce. Navíc SMS je nebezpečné za volantem číst, natož psát.

3. WAP v mobilu
WAP je "stručný“ internet, který umí používat většina mobilů a podobných přístrojů, za přístup se však platí. Lze přes něj vyhledávat konkrétní informace, ale manipulace s mobilem za volant nepatří. Komplikace nastávají opět v zahraničí, kde je služba závislá na operátorovi a jazyce.

4. Mobil připojený přes GPRS či UMTS
Takzvané "chytré telefony“ s větším displejem, kapesní počítače a podobné přístroje je možné připojit na internet vysokorychlostním spojením. Pak lze využívat programy s funkcemi navigace a "dynamických“ dopravních informací, které můžou automaticky vést po trase, přizpůsobit se aktuálním problémům apod.

Výhodou jsou stále aktuální mapové podklady, nevýhodou zatím pomalá komunikace (vyřeší se plošným zavedením UMTS) za jízdy. Pokud aplikace umí přijímat TMC kanál (viz dále), může služba fungovat i v zahraničí. Nevýhodou je také vyšší cena připojení.

5. Nejnovější hit: dynamická navigace
Nejmodernějším systémem je takzvaná dynamická navigace, která se podstatně liší od běžně rozšířené navigace statické. Ta v podstatě nahrazuje hledání v mapě: přístroj ví, kde jste, protože takzvaný GPS (global position system) modul přijímá signály z družic a vypočítává průběžně aktuální polohu.

Dokáže proto najít cíl, který zadáte, a vypočítat nejlepší trasu, kterou také ukazuje, případně vás naviguje i hlasem. Avšak trasa nebere v úvahu aktuální dopravní situaci stejně tak jako papírová mapa, prohlížená spolujezdcem.

A to je právě zásadní rozdíl mezi navigací dynamickou, která umí momentální situaci na silnici zohlednit. Používá k tomu data z kanálu označeného TMC (Traffic Message Channel) – což je mezinárodní, jazykově a regionálně nezávislý způsob přenosu dopravních informací prostřednictvím rádiových vln v systému RDS.

V zahraničí zmíněný systém funguje už delší dobu (v některých zemích je i placený), v Česku běží testovací provoz v Praze a dalších vybraných městech.

Jak to funguje?
Jak už bylo řečeno, základní funkcí dynamické navigace je, že ukazuje aktuální dopravní situaci. Nutnou podmínkou je existence centra, které sbírá, zpracovává a prostřednictvím této služby vysílá dopravní informace. Koncový přístroj v autě pak musí umět RDS-TMC zprávy přijímat a dekódovat. Záleží na jeho typu: některé umí dopravní informace jen zobrazovat v mapě, ty lepší podle nich automaticky přepočítávají trasu.

Co je k tomu potřeba?
Pro správnou funkci RDS-TMC v autě je nutné mít navigační přístroj, umožňující příjem takovýchto informací (například Blaupunkt Travel Pilot DX, E a EX či VDO Dayton, Carin), propojený s TMC tunerem a vybavený navigačním cédéčkem.

Podle internetového serveru www.rds–tmc.cz, který se propagací této služby zabývá, je dále nutné mít na tuneru naladěnou stanici, která vysílá RDS-TMC. Tou je v Praze ČRo Regina 92,6 MHz (DIC Praha) a na dálnicích ČRo 1 Radiožurnál (Teleasist).

Výhodou systému je jazyková a regionální nezávislost – funguje všude, kde jsou mapy, služba je mezinárodně normalizována, dopravní informace jsou vázány pouze na aktuální trasu a její okolí. Nevýhodou může být vyšší cena, která však za poslední dva roky klesla až na šestinu (ze zhruba 60 tisíc korun až na 10 tisíc podle typu a vybavení přístroje).

Více funkcí v navigaci
Některé přístroje dynamické navigace umí být zároveň hands free (po připojení k telefonu přes bluetooth), přehrávačem mp3, prohlížečem obrázků, mohou v sobě obsahovat turistické průvodce a podobně. Některé navigace lze připojit k počítači, do přístroje převést údaje ze své databáze kontaktů nebo na mapě označit vlastní „body zájmu“ a do přístroje je uložit.

Navigace se dá využít i jako přenosný disk, lze do ní třeba stáhnout a uložit fotky z fotoaparátu. Navigace, jež se dá připojit k počítači, umí i aktualizovat přes internet své mapové podklady. Některé umí data stáhnout on-line přímo ve vozidle.

Digitální vysílání – nové možnosti
Dynamická navigace se v Česku zatím ještě moc nezabydlela, ale už se hovoří o jejím vylepšení prostřednictvím digitálního rozhlasového vysílání. Hlavní výhodou by byl větší objem přenášených dat v jednom okamžiku, a tedy více důležitých údajů v přístroji – současné možnosti jsou totiž omezené. Vzniká tak nový "protokol“ TPEG. Momentálně se jedná o možnosti testování tohoto způsobu přenosu dopravních informací i v Česku.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VŠE O NAVIGACÍCH 

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz