Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli moderní auta, ale neměli valuty. Problém s nedostatkem tvrdé měny vyřešili soudruzi originálně.
Auto k pohledání? V NDR rozhodně, Šance, že se k němu poctivě dostanete, byla...

Auto k pohledání? V NDR rozhodně, Šance, že se k němu poctivě dostanete, byla asi tak velká, jako že z olympiády přivezete zlatou medaili. | foto: OSX CC-BY-SACreative Commons

Německá demokratická republika byla v 80. letech minulého století zemí, která už s obavami vyhlížela k budoucnosti hrozícího bankrotu státních financí. Naopak Japonsko v té době patřilo k těm nezastavitelným nejdravějším a nejrychleji rostoucím ekonomikám světa. Zdálo by se tedy, že tyto země si nemohou být vzdálenější. Ekonomicky i kulturně. Přesto je provázalo velmi nepravděpodobné obchodní spojení.

Východní Německo, tehdy kormidlované vládou Ericha Honeckera, už delší dobu usilovalo o získání dostatečně luxusních vozidel. Osobních automobilů, jimiž by potěšili státní úředníky, aparátčíky a hodnostáře. Nebyl v tom ani náznak socialistické rovnosti, jen prostá potřeba zavázat si je a posílit symboliku společenského statutu vyvolených.

Volba tehdy padla na automobilku Toyota. Která však nebyla ani při nejlepší vůli schopna, vzhledem k objemu té zakázky a řadě navázaných komplikací, doručit včas do NDR deset tisíc exemplářů vozu Toyota Corolla. Proto do jednání, které ohrožovalo dobrou pověst Země vycházejícího slunce, vstoupilo japonské ministerstvo hospodářství. A nabídlo Němcům alternativu v podobě vozu Mazda 323.

Dlužno dodat, že japonské ministerstvo hospodářství přistoupilo k té nabídce s pokorou. Přece jen, nabízeli zahraničním klientům něco, o co napoprvé úplně nestáli. Nabídkou alternativního řešení žehlili vlastní pochybení. A byli proto docela rádi, že v Německé demokratické republice na to navržené zástupné řešení nakonec kývli.

Jenže pak se vyjednavači z NDR, které se ještě před pár okamžiky chovalo jako bohatá nevěsta, začali podezřele vykrucovat. Ukázalo se, že německé rozpaky neplynou z toho, že by jim seděla více ona původně zvažovaná Toyota Corolla než Mazda 323.

Problém byl v tom, že Německá demokratická republika neměla čím Japoncům zaplatit. O východoněmeckou měnu bez reálné hodnoty zájem nebyl, a devizové náklady ve výši tehdejších 70 – 80 milionů dolarů si NDR nemohlo dovolit.

Kein Geld, mit Gurken zahlen

Incident s nedostatečnou hotovostí, který měl potenciál přerůst v diplomatickou roztržku, se nakonec jednáním na nejvyšší úrovni podařilo úspěšně zahladit. Představitelé NDR v čele s Erichem Honeckerem se rozhodli smluvně se vyrovnat s Japonskem způsobem, který je pro 20. století už poměrně netypický.

Směnou zboží za zboží.

Ve formátu, který je zrovna tak nezvyklý, jako současně ekonomiku socialistického východu vystihující. Jak popisuje italský magazín Autoblog, z dílen Mazdy v japonské Hirošimě a Hofu tedy mířily do NDR Mazdy 323. Solidní a dobře hodnocené kompaktní vozy, známé svou spolehlivostí, nízkou spotřebou paliva a na svou dobu dobrými jízdními vlastnostmi.

A z východního Německa? Do Japonska putovaly jakostní produkty jako slavné durynské klobásy Thüringer Rostbratwurst, nakládané okurky a houby naložené v octu, pocházející z oblasti Spreewald.

Abychom NDR jen nekřivdili, součástí směny byla i německá ocel. Jen tedy, v celkové hmotnosti, která dorovnávala součet váhy hluboce zmražených klobás, konzervovaných hub a milionů sklenic s nakladačkami.

Obchod „auta za klobásy“ se tím nesmazatelně zapsal do historie.

Představitelé NDR to samozřejmě prezentovali jako jednoznačný úspěch osobité diplomacie a ukázku obchodního umu, které dokázaly překonat ideologické i kulturní bariéry.

Když tvrdá měna scházela, vypomohli si soudruzi z Německé demokratické republiky jinak. V kyselém nálevu měli uložené celé jmění.

Těžko říct, zda se Japoncům z německých okurek neprotáhl úsměv do širokého šklebu. Jisté ale je, že se v Německé demokratické republice z Mazdy 323 z obchodního úspěchu masy příliš netěšily. Pro běžného občana bylo vlastnictví takového vozu nedosažitelným snem.

Auto bylo prakticky nedostupné. Na trhu sice figurovalo, ale bylo k sehnání za sumu čtyřiadvacet tisíc východoněmeckých marek. Což se dá přepočítat jako průměrný pětiletý plat dělníka.

Tou nejsnazší cestou, jak se klíčů od takového vozu dobrat, bylo reprezentovat NDR na olympiádě a přinést domů zlato. Sportovci byli těmito japonskými vozy motivováni k vrcholným výkonům pravidelně. Pochopitelně, že více než zasloužilých sportovců v Mazdě 323 nakonec jezdilo významných funkcionářů a stranických kapacit.

Ani těm však na NDR luxusní vůz mnoho štěstí nepřinášel. Údržba představovala značnou výzvu, neboť v celé Německé demokratické republice existoval všehovšudy jediný autorizovaný servis s náhradními díly. Ve východním Berlíně. Takže údržba činila z Mazdy 323 nejen symbol statusu těch nejprivilegovanějších, ale taky pořádné provozní břemeno.

Strasti a výzvy, sny a nenaplnění přání, daly v Německu vzniknout kultu značky Mazda. V Augsburgu, padesát minut cesty od Mnichova, je jí zasvěcené celé soukromé muzeum. Asi jediné, které leží mimo Japonsko, a určitě jediné v Evropě. Založil ho nadšenec motorismu, Walter Frey.

Pokud to těchto končin zavítáte, určitě si návštěvu uniknout nenechejte. Návštěvníci zde mohou obdivovat několik exemplářů těchto historických vozů, včetně ikonické Mazdy 323. Vozu, který se kdysi vyvažoval ocelí, buřty, nakladačkami a houbami s octem.

Nejčtenější

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

Trasa do Chorvatska přes Vídeň bývá nejrychlejší. Letos však hrozí komplikace

Nejrychlejší, skoro pořád po dálnicích a také nejčastější. Cestu autem do Chorvatska přes Vídeň, Štýrský Hradec (Graz) a Maribor volí většina Čechů. Je v tom malý zádrhel: díky její oblíbenosti...

17. července 2025

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

17. července 2025

Nissan hledá cestu z krize. Propustí 20 tisíc lidí a zavře legendární továrnu

Japonská automobilka Nissan Motor přestane do března 2028 vyrábět auta ve svém stěžejním závodě v japonském městě Oppama. Výrobu přesune do továrny na jihozápadě země, kterou provozuje dceřiná...

17. července 2025

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

17. července 2025

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

16. července 2025,  aktualizováno  20:07

I cesta může být zážitek. Vyrazte do Chorvatska přes Maďarsko

Do Chorvatska nemusíte jezdit před Rakousko. Trasa, kterou Češi volí nejčastěji, bývá plná kolon. Zvlášť pokud vyrážíte z Moravy nebo máte cestu přes Rakousko už „vykoukanou“, může být pro vás...

16. července 2025

Tahounem prodejů elektroaut je Čína, Evropa je v závěsu. V Americe brzdí Trump

Celosvětový prodej elektromobilů v prvním pololetí vzrostl o 28 procent na 9,1 milionu. Hlavní podíl na růstu měly Čína a Evropa, Severní Amerika zaostala. Vyplývá to z průzkumu analytické...

16. července 2025

Elektřina versus osmiválec. Porsche Macan je oproti Cayennu těžkopádné

Nový elektrický Macan budí vášně. Výhradně bateriové SUV nahradilo předchozí generaci, která byla jedním z nejprodávanějších porschí, jež patřilo také k těm nejuniverzálnějším v nabídce. A visí nad...

16. července 2025

Jednoduchý blbuvzdorný Fiat je tajný bazarový tip. Tipo se nekazí a vydrží

Premium

Fiat vrátil po roce do nabídky model Tipo a i přes méně praktický typ karoserie (sedan) je s prodeji spokojen. Byla to sázka na jistotu, festovní auto si majitelé chválí. Je to tajný bazarový tip....

15. července 2025

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

15. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyhláška upravující barvy sanitek platná od dubna se má znovu změnit

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu měnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se...

15. července 2025

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě ve městě Nan-ťing kvůli slábnoucí poptávce po automobilech se spalovacím motorem, závod bude...

14. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.