Návrh na redukci emisí je podle výrobců nerealistický

aktualizováno 
Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise kysličníku uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je nerealistický, vážně poškodí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu i spotřebitele.
Výfuk, emise

Výfuk, emise - Výfuk, emise | foto: Profimedia.cz

Říkají to zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).  "Proces (snižování emisí) zmrzačí výrobu automobilů," řekl Sergio Marchionne, předseda ACEA.

Podle automobilových výrobců se během tří let nedá ambiciózního cíle navrženého komisí dosáhnout. Technologické změny v konstrukci motorů, které jsou pro výrazné snížení emisí nutné, je totiž nejprve nutné navrhnout a otestovat, což bude trvat delší dobu.

"Je nerealistické věřit, že se to dá stihnout do roku 2012. Legislativa nebude hotová před rokem 2009 a auta roku 2012 budou na rýsovacím prkně zítra," uvedl ve svém vystoupení Marchionne. "Je to nesmysl, automobilový průmysl není obchod s potravinami," dodal.

Předseda ACEA také zdůraznil, že břemeno ve formě nákladů na snižování emisí by neměli nést jen automobiloví výrobci. Podle něj musí větším dílem přispět také výrobci paliv a pneumatik, správci komunikací, politici a úřady, které se starají o dopravní efektivitu.

Evropská komise po dlouhých debatách představila návrh na redukci emisí u nových automobilů začátkem letošního února. Snížení na úroveň 130 gramů by se mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a k redukci o dalších deset gramů mají přispět lepší pneumatiky, efektivnější řazení a další menší technologické změny.

V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Podle různých sdružení výrobců by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč); některé automobilky mluví až o 150 000 korunách na vybraný model nového vozu.

Automobilky sice mluví o tom, že snahu o snížení emisí respektují, ale téměř jednohlasně tvrdí, že ho nelze dosáhnout bez vypracování dopadové studie. Požadují také zapojení dalších subjektů, které množství vypouštěných emisí ovlivňují.

Zástupci ACEA také opakovali, že boj s emisemi pomocí technologických změn automobilových motorů je cenově neefektivní. Snížení o každý gram CO2 je totiž prý mnohem dražší, než kdyby se zvolil jiný přístup.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz