VIDEO: Redaktorka iDNES.cz na žhavém sedadle navigátora rally

aktualizováno 
Navigátor je důležitý parťák rallyového jezdce. Musí mít nervy jak špagáty a maximálně důvěřovat pilotovi. Podívejte, jak se píše itinerář. Redaktorka iDNES.cz z něj pak zkoušela číst pilotovi Honzovi Černému při tréninku. Kilometr a půl jí stačil.

Nejdůležitějším úkolem navigátora je sestavit itinerář a pak v závodě sledovat trať a číst z něj poznámky. Podle nich se pilot řídí. Detailní popis trati si píše posádka společně na každé rychlostní zkoušce. Každý spolujezdec si itinerář píše jinak, používá vlastní značky a znaménka, podle toho jak mu poznámky diktuje pilot při tréninku.

"Zatáčky máme rozdělené od jedničky do devítky. Jednička se jezdí naplno, šestka je pravý úhel a devítka je vracák," popisuje Černého navigátor Pavel Kouhout. "Tady máme levá jedna do pravé čtyři a brzda a ta se nesmí řezat, protože je uvnitř zatáčky překážka," čte ze svého itineráře. Rozumíte mu?

Rychlostní zkoušky bývají přibližně dvacet až čtyřicet kilometrů dlouhé. Pavlu Kohoutovi vychází přibližně jedna stránka itineráře na jeden kilometr.

"Nesmíme si lézt na nervy, protože spolu trávíme spoustu času," popisuje dvojice, která spolu jezdí osmou sezonu.

Dvojice si musí maximálně věřit, ani jeden nemůže udělat chybu. Navigátor musí absolovovat rallyovou školu. Musí znát pravidla a řády a dohlížet na organizační věci, třeba kdy být na startu.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz