Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Navigace odvádí pozornost, v britských autoškolách bude test z ovládání

aktualizováno 
Zadávání cíle do navigace odvádí pozornost od řízení více než psaní SMS. Ukázal to test britské organizace IAM Roadsmart a časopisu Auto Express. V Británii budete muset ovládání navigace zvládnout, abyste dostali řidičák.

Ovládání navigace rozptyluje řidiče. Dotykové displeje, kterým chybí mechanická (haptická) zpětná vazba, vyžadují při ovládání neustálou pozornost. | foto: Toyota

Jak se auta mění, mění se i požadavky na řidiče. Na palubě s sebou stále vozíme více a více věcí, které nás mohou rozptylovat, a podle německého ADACu stojí nepozornost řidiče přibližně za každou desátou dopravní nehodou.

Ve Velké Británii proto bezpečností organizace IAM Roadsmart a tamní nejprodávanější automagazín Auto Express zorganizovaly test, v němž se novináři s odborníky snažili najít činnost, která nejvíce odvádí pozornost od řízení. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská naděje v seriálu Formule 3 Jamie Chadwick měli za úkol zastavit na určitém místě a zajet měřená kola na okruhu, a to vše při psaní SMS, zadávání cíle do navigace, telefonování, svačení, pití a rozhovoru se spolujezdcem.

Ovládání navigace se ukázalo jako nejhorší, až po něm byl tradiční strašák: psaní SMS. Ani jinak velice koncentrovaný závodník Jami Chadwick nedokázal při používání navigace zastavit na vytyčeném místě. A srovnání ukázalo, že i běžný hovor se spolujezdcem snižuje pozornost, kterou věnujeme řízení. I on totiž ovlivňuje reakční dobu při brzdění. Je na tom ale lépe než telefonní hovor, i pokud používáte handsfree, musíte se na konverzaci více soustředit a nedáváte tolik pozor na dění na silnici.

Míra toho, jak moc může navigace odvádět pozornost, se samozřejmě liší podle auta a jeho palubního systému a také podle řidiče, který by si měl s podobnými technologiemi rozumět. Velká Británie proto zavádí novinky do systému zkoušek pro získání řidičského oprávnění. Ty mají totiž více odpovídat reálným situacím za volantem, v ostrovním království má navigaci v autě více než polovina šoférů. Žáci autoškol budou muset za jízdy předvést, jestli umí zadat cíl a následovat pokyny nebo jestli umí zapnout vyhřívání zadního okna. Podobné úkoly nahradí tradiční couvání okolo rohu. Testy v autoškolách pro 21. století budou zahrnovat i jízdu po dálnici – zatím se totiž i v Británii odehrávaly spíše na klidných silnicích v různých obytných zónách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...